Bærekraftig fôr i fokus på laksenæringens storkonferanse i Bergen

For andre år på rad kommer CJ Selecta til Bergen for å holde innlegg på North Atlantic Seafood Forum, en av verdens aller største konferanser for oppdrettsnæringen. Temaet er bærekraftig fôr. CJ Selecta er storleverandør av plantebasert soyaprotein som er et viktig råstoff i moderne laksefôr.

Skjermbilde fra NASF sin hjemmeside
Skjermbilde fra NASF sin hjemmeside https://nor-seafood.com

– For oss er det viktig å komme tilbake til Bergen for å møte  kunder og kontakter i næringen, og få mulighet til å oppdatere dem på fremskrittene vi gjør for å gjøre norsk laks til et enda mer bærekraftig produkt, sier Patricia Sugui. Hun leder bærekraftarbeidet i CJ Selecta og det er hun som skal holde innlegget på konferansen.

CJ Selecta produserer en rekke råstoffer til næringsmiddelindustrien med utgangspunkt i soyabønner fra Brasil. Selskapet dyrker ikke soya selv, og kjøper ikke soya dyrket i Amazonas. CJ Selecta kjøper i stedet soyabønner fra bønder i Cerrado, den tropiske savannen sør for Amazonas. Tidligere var avskoging et stort tema i bransjen. Det er ikke tilfelle i like stor grad nå, ifølge Sugui.

– Det som er spennende med å komme tilbake hit etter et år er å minnes på hvor fort ting beveger seg i denne bransjen. Fra 2022 kunne vi, etter påtrykk fra blant annet fôrprodusenter i Europa, garantere avskogingsfri soya. Siden da har kunder i økende grad rettet oppmerksomheten mot andre sider av vårt bærekraftsarbeid, som for eksempel hva vi gjør for å stimulere og oppmuntre til skånsomt og regenerativt jordbruk, hvordan vi tar vare på og videreforedler avfall fra vårt produksjonsanlegg, og hvilke tiltak vi har iverksatt for å redusere klimautslippene i hele verdikjeden vår, sier Sugui.

Sugui peker også på at kundene vil at leverandører skal dokumentere kvalitet og graden av måloppnåelse på sentrale bærekraftsindikatorer i full åpenhet. CJ Selecta har avanserte systemer for innsamling, verifikasjon og rapportering av slik informasjon. På North Atlantic Seafood Forum i fjor viste Sugui hvordan kundene får tilgang til slike opplysninger for sine produkter blant annet gjennom den da nyutviklede appen Soy Trace. I tillegg til de store fôrprodusentene til oppdrettsnæringen, har CJ Selecta flere internasjonale næringsmiddelkonsern som Nestlé, Bayer og Unilever på kundelisten.

Her er noen nøkkeltall fra CJ Selectas bærekraftsrapport for 2022. Årets bærekraftsrapport skal etter planen være klar i juni 2024.

• 100 % av selskapets leverandører etterlever soyamoratoriet for Amazonas

• 100 % sporbarhet på leveranser fra soyaprodusentene

• 9.8 millioner liter bioetanol produsert fra jordbruksavfall, en økning på 34 % fra året før

• 9.6 % redusert vannforbruk selv om omsetningen (inntektene) økte 33 % fra året før