SMART firefelt gir mer trafikksikker vei for pengene
Nye Veiers forslag fremmes i selskapets høringsuttalelse til Statens vegvesens utredning av en smalere firefelts vei, samt standarder på strekninger med ÅDT mellom 6000 og 20 000. I denne utredningen lanserer Vegvesenet en smalere motorveitype enn de 23 meterne som er standard bredde på firefeltsveier i dag. Bredden på 20 meter i Vegvesenets forslag oppnår man ved å krympe bredden på veiskuldrene. Nye Veiers forslag innebærer at det i tillegg tas bort en meter fra midtskillet mellom de motgående kjørefeltene.
- Nye Veier ønsker seg fleksibilitet i å utvikle et sikkert veinett og samtidig oppnå besparelser til å bygge mer vei for pengene. Derfor har vi foreslått at det etableres en ny firefelts veistandard, med minimum 19 meters bredde. Den kan vi bygge der trafikken ikke er særlig stor, og andre forhold ligger til rette. Dagens eneste standard for firefelts vei (23 meter bredde) er kostbar, og bidrar ofte negativt til samfunnsøkonomisk lønnsomhet, spesielt der trafikken er moderat, sier administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland.
Hun forklarer at Nye Veiers løsning reduserer bredden av midtfeltet mellom kjørebanene. Selve kjørefeltet er akkurat like bredt som på dagens 23 meters brede firefeltv, og veiskuldrene er like brede som alternativet Statens vegvesen har utredet. Nye Veier foreslår i tillegg å styrke bruken av trafikksikkerhetstiltak. Regulerbare fartsgrenseskilt med varsling av arbeid og uhell, kameraovervåking med automatisk detektering av hendelser er blant tiltakene Nye Veier ønsker å innføre.
Kontakter
Administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland - tlf. 951 20 546
Bilder
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Nye Veier foreslår miljøforbedrende tiltak på ny E6 fra Sveberg til Værnes22.4.2024 10:55:10 CEST | Pressemelding
E6 Ranheim-Værnes består av to delstrekninger. Det pågår for tiden konkurranse for utbyggingen av delstrekningen E6 Ranheim –Sveberg. For den resterende delen på E6 mellom Sveberg og Værnes foreslår Nye Veier flere grep for å redusere arealbeslag, miljøpåvirkning og kostnader.
Arbeid og trafikkomlegging i Kvithammarkrysset fra 9. april9.4.2024 16:43:32 CEST | Aktuelt
Tirsdag 9. april starter arbeidene med utvidelse og ombygging av Kvithammarkrysset på E6, nord for Stjørdal. Dette skjer som del av prosjektet E6 Kvithammar-Åsen. Arbeidene vil pågå frem til høsten 2024.
Nye Veier har oversendt forslag til reguleringsplan for ny E6 Moelv – Roterud14.3.2024 12:58:30 CET | Pressemelding
Nye Veier har utarbeidet to reguleringsplanforslag for E6 Moelv – Roterud som nå sendes til videre behandling i Gjøvik og Ringsaker kommune.
Tre kan gi tilbud på E39 Mandal-Blørstad14.3.2024 10:50:10 CET | Pressemelding
Tre entreprenører er invitert til å gi tilbud på byggingen av ny E39 vestover fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune.
Ferdigbygging av Hommelvikbrua6.3.2024 15:15:00 CET | Aktuelt
28. februar var det tilbudskonferanse i forbindelse med ferdigstillelse av sørgående løp på Hommelvikbrua. Det er en brukonstruksjon på E6 mellom Ranheim og Værnes som er delvis påbegynt, men ikke ferdigstilt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom