Slopes minner oss om at solen alltid står opp igjen

Fredag 25. juni følger Slopes opp debut-singelen «Prove Them Wrong» med «The Sun Also Rises». En håpefull låt som lyser opp en fortsatt pandemi-preget hverdag.

«The Sun Also Rises» er et stykke tidløs pop skrevet i samarbeid med Astrid Smeplass og produsert av Slopes selv. Oslogutten Dag Holtan-Hartwig henter inspirasjon både fra det enkle livet på hytta uten verken innlagt strøm eller vann, og det travle bylivet han lever som den ene halvparten i produsent-duoen Skinny Days. Duoen er drivkraften bak hundrevis av millioner av streams for artister som blant annet Ava Max, CLMD, Julie Bergan, Alan Walker og SEEB.

«Jeg skrev TSAR da en nær relasjon av meg gikk gjennom en knalltøff periode. Alt var liksom bekmørkt, og det var ingenting jeg kunne gjøre annet enn å være der. Akkurat det var vanskelig å godta - at jeg ikke kunne gjøre noe aktivt for å hjelpe - så jeg skrev TSAR. Ikke for å trøste personen, egentlig, men som egenterapi, for å deale med den maktesløse følelsen det er å stå nær noen som har det vondt» - Slopes.

Låten deler tittel med Ernest Hemingways roman fra 1926, men Slopes har imidlertid et litt nærere og mer positivt perspektiv. «Jeg tror Hemingways grunntanke er at verden fortsetter å snurre videre mens generasjon etter generasjon gjør samme feil. Det blir liksom ikke bedre. «I The Sun Also Rises har jeg et litt annet perspektiv: det kommer alltid en ny dag selv når alt virker beksvart.»

«The Sun Also Rises» er ute på alle plattformer fredag 25. juni.

Slopes er signert til både Sony Music Norway og Warner Music Germany, og har blitt godt mottatt begge steder. Nylig fremførte han «Prove Them Wrong» på P3 Live hvor han i tillegg covret Joel Corry sin «Heart & Heart» og har også blitt intervjuet av blant annet Wonderland Magazine.

Artistprosjektet Slopes ble til da Dag dro til LA på jakt etter en ny start. Et forhold hadde tatt slutt, og muligheten lå åpen for å prøve seg i popmusikkens nådeløse hjemby. Til tross for store forhåpninger om gode sessions og viktige møter, endte han opp med å tilbringe mye tid alene i en leilighet, med kun sine egne tanker til selskap. I denne monotone melankolien skrev Dag en samling sanger han ikke greide å gi fra seg. Hvis de skulle ut, var det kun én person som kunne fremføre dem – ham selv.

Foto: Gitte Paulsbo