Slik avslutter du kredittkortavtalen din

Forskrifter og gjeldsregistre gjør at flere sier opp kredittkort. Slik kan du si opp avtalen din.
KREDITTRAMME REGNES SOM GJELD: For mange kredittkort kan gi lavere sjanser for å få nytt lån. Slik sier du opp din kortavtale.

Siden gjeldsregistrene har blitt innført, har mange sett behovet for å avslutte et eller flere kredittkort for å ikke miste mulighetene til å få lån andre plasser.

Årsaken er at både boliglånsforskriften og forskrift for utlån av usikret kreditt bestemmer at privatpersoner ikke kan ta opp mer enn fem ganger brutto årsinntekt i lån. Og kredittrammen på kredittkortet – ikke bare hvor mye du faktisk har brukt med kortet – regnes som gjeld. Det melder Dinero.no i en pressemelding.

– Summen av rammen vil påvirke hvor mye de vil kunne få i ny kreditt, fortalte Svein Ove Karstensen, daglig leder i Norsk Gjeldsinformasjon AS, da Dinero.no tidligere omtalte saken.

Ta kontakt med banken din

Banker og kredittytere som DNB, 365Privat, Santander, Nordea yaBank, Bank Norwegian, SpareBank 1 og lignende lar deg enkelt si opp avtalen via de respektive aktørenes hjemmesider. Noen sider krever at du er innlogget via nettbank for å avslutte avtalen, andre ikke.

Hos noen aktører er det også mulig å si opp via kundeservice. Er du usikker på hvordan du sier opp din kredittkortavtale, kan det uansett være nyttig å ta kontakt med kundeservice enten på telefon, nettskjema eller e-post for å finne ut hvordan ditt kredittkort blir historie.

– Har du flere enn ett kredittkort, kan du vurdere om du ønsker å si opp alle, eller om du vil beholde et av dem. Samtidig er det mulig å senke kredittrammen på kortene, slik at du kan dra nytte av fordelene til flere enn ett kort samtidig, sier Anders Fagereng, daglig leder i forbrukerportalen Dinero.no, som har testet en mengde kredittkort på det norske markedet.

Betal tilbake brukt kreditt ved oppsigelse

Der hvor noen aktører krever at du ikke har noe utestående på din kredittkortsaldo før du i det hele tatt får mulighet til å avslutte avtalen, sender andre en sluttfaktura etter at du har sagt opp avtalen.

Denne fakturaen skiller seg fra sedvanlige kredittfakturaer ved at du må forholde deg til forfallsdato, og at du ikke kan utsette betalingen som på vanlige kredittkortregninger. Betaler du ikke hele beløpet, kan du risikere purregebyrer, inkassosak og betalingsanmerkning.

– Har du brukt av kreditten din kan det være lurt å planlegge oppsigelsen av kortet ditt i den grad at du faktisk kan betale tilbake det utestående enten før du avslutter avtalen, eller når du får siste faktura tilsendt. Slik unngår du uhyggelige overraskelser, sier Fagereng.

Trenger du å avslutte kortavtalen?

Blant årsakene til at mange ønsker å si opp kortavtalen sin kan være at man rett og slett ikke bruker kortet noe særlig, at man bruker det over evne eller at man vil være sikker på at man får de lånene man søker på – som det nevnte boliglånet.

Dersom du frykter for at du ikke vil få innvilget nok i lån og fremdeles ønsker å bruke kredittkortet ditt, kan du be banken om å redusere kredittrammen framfor å si opp kortet.

– Mange kredittkort har gode fordeler som forsikringer og bonuser, men man trenger ikke nødvendigvis å ha så veldig høy kredittramme for å nyte godt av disse. Har du en kredittramme på 50-100 000 kroner kan du trygt redusere denne ganske mye ­– kanskje til 5-10 000 – og få både boliglån og kredittkortfordeler, medgir Fagereng.