Sex og samfunn

Skamløsprisen 2020 til Morten Hegseth og ærespris til Kim Friele

Årets Skamløspris går til Morten Hegseth for programmet «Homoterapi». Samtidig får Kim Friele historiens første Skamløsprisens ærespris.
Morten Hegseth vinner Skamløsprisen 2020. Til stede for å motta prisen var Brian Furnes, som delte sin historie i programmet "Homoterapi".

Høsten 2019 kunne vi følge Morten Hegseth i VG TV-programmet «Homoterapi», hvor han adresserte praksisen vi også kjenner som konverteringsterapi. Slik terapi går ut på at skeive skal omvendes, blant annet gjennom sjelesorg og behandling. Homoterapi er omstridt, blant annet fordi det knyttes til depresjon, og i verste fall selvskading og selvmord.

Juryen til Skamløsprisen 2020 fikk inn hele 170 nominasjoner, som er ny rekord. Blant disse valgte de ut topp 10 og deretter årets tre finalister: Christine Marie Jentoft, Ingvild Endestad i FRI og Morten Hegseth. Deretter var det opp til folket å bestemme hvem som skulle stikke av med årets pris, da det i juli ble åpnet for avstemming. Og folket har talt, årets mest skamløse er Morten Hegseth.

I juryens begrunnelse heter det: «Gjennom programmet "Homoterapi" og engasjementet i saken mot konverteringsterapi, har Morten stått opp for de som kan ha eller har blitt utsatt for homoterapi, samtidig som han har gitt berørte en stemme.»

Til stede for å motta prisen på vegne av Morten var Brian Furnes, som er en av de som forteller sin historie i «Homoterapi». Han opplevde psykisk press og negativ sosial kontroll fra familien og det muslimske miljøet han vokste opp i, som jobbet hardt for å omvende legningen hans. Bare 18 år gammel bryter han med familien og miljøet.

I desember 2019 ble det i Stortinget besluttet å jobbe frem et forbud mot konverteringsterapi. Vi venter fortsatt på dette.

Skamløsprisens ærespris til Kim Friele

Siden Skamløsprisen i år fyller fem år, ble også den aller første Skamløsprisens ærespris delt ut på arrangementet. Og hvem er vel mer egnet til å motta denne prisen enn selveste Kim Friele? Hun var den første i Norge som åpent og under eget navn sto frem som homofil, og hun regnes som den viktigste forkjemperen for homofile og lesbiskes rettigheter i Norge.

Kim Friele bidro aktivt blant annet for å fjerne straffelovens § 213 som kriminaliserte seksuell omgang mellom menn. I dag, i en alder av 85 år, jobber hun fortsatt for at alle skal få være den de er, og vi mener Kim er den selvsagte vinneren av Skamløsprisens ærespris 2020!

Hele juryens begrunnelse kan leses på Sex og samfunns hjemmesider.

Stjernespekket show

Vinneren av Skamløsprisen ble annonsert på Riksscenen i ettermiddag. Skamløsprisen deles ut 4. september hvert år, på datoen som er Verdens seksuelle helsedag. På grunn av koronarestriksjoner var det færre enn ved tidligere år som kunne følge prisutdelingen på Riksscenen i Oslo, men showet ble også sendt direkte via streaming.

Og for et show! Skamløsprisens faste konferansier Else Kåss Furuseth stilte, tradisjonen tro, opp i kostyme, og denne gangen bestod kostymet av kjønnshår. Med seg på scenen hadde hun blant annet Jan Thomas, Petter Dille, Unge Venstre-leder Sondre Hansmark, politisk redaktør i Vårt Land, Berit Aalborg, NRK Innafor og fjorårets vinner Tuva Fellman. Showet ble avsluttet av rockebandet Cocktail Slippers, en perfekt avslutning på et fantastisk arrangement.

Kriterier for å vinne Skamløsprisen

Kandidater til Skamløsprisen har gjennom sitt engasjement løftet frem skambelagte områder innen seksualitet og skapt en positiv debatt omkring temaet, og bør oppfylle følgende kriterier:

• Har skapt debatt og økt bevissthet gjennom formidling av kunnskap om seksualitet.
  • Har gjennom sitt engasjement bidratt til å fjerne fordommer og skam knyttet til seksualitet.
  • Er et godt forbilde.
  • Har nådd bredt ut i sitt arbeid, både sosialt og geografisk.

Juryen til Skamløsprisen 2020 har bestått av:

• Tuva Fellmann: vinner av Skamløsprisen 2019, programleder i NRKs Juntafil
  • Petter Dille: prest med egen Youtube-kanal og med i podkasten Tre prester
  • Sondre Hansmark: leder av Unge Venstre
  • Ebba Giil: representant fra Sex og samfunns Ungdomsgruppe
  • Else Kåss Furuseth: komiker og programleder, og fast konferansier til Skamløsprisen
  • Kathrine Aspaas: skamnerd og emosjonell styrketrener
  • Maria Røsok: daglig leder ved Sex og samfunn

Kronprinsesse Mette-Marit er Skamløsprisens høye beskytter.

Bilder

Kim Friele mottar Skamløsprisens ærespris.
Logo Skamløsprisen

Om Sex og samfunn

Sex og samfunn
Trondheimsveien 2 b

Sex og samfunn er Norges største senter for seksuell og reproduktiv helse og rettigheter og har i snart 50 år jobbet for å fjerne skam og fordommer knyttet til seksualitet og seksuell helse. For femte året på rad deler stiftelsen ut Skamløsprisen, som skal løfte frem enkeltpersoner, organisasjoner eller grupper som har oppmuntret til mot og åpenhet om skambelagte områder innenfor seksualitet.

Prisen skal bidra til å øke synlighet, bevissthet og kunnskap rundt temaer knyttet til seksualitet. Skam og stigmatisering gjør at sider ved seksualitet kan føles vanskelig å snakke om, og med denne prisen ønsker vi å motarbeide dette. Prisen skal sørge for at ulike sider ved seksualitet slippes frem i lyset og på den måten ønsker vi at prisen skal bidra til å fjerne skam.

Følg pressemeldinger fra Sex og samfunn

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sex og samfunn på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sex og samfunn