Skal vise verden norsk sjømat

Tirsdag 26. – torsdag 28. april samles endelig aktørene i den globale sjømathandelen igjen. Det skjer etter to år med nedstenginger og avlysninger på grunn av koronapandemien.
– Dette er en viktig møteplass for en næring som blir enda viktigere i framtida. Fiskeri- og havbruksnæringen er en av Norges største eksportnæringer. Også internasjonalt er vi en stor aktør og tilbyder av sjømat. Vårt store fortrinn er at vi kan tilby sjømat med utspring i en streng og bærekraftig ressursforvaltning, sier fiskeri- og havministeren, som selv skal besøke utstillingen på åpningsdagen.
Rekordår
Skjæran kan se tilbake på fjoråret som et rekordår for norsk sjømatnæring, med en samlet eksportverdi på tett på 121 milliarder kroner. Det var en økning 14,3 prosent sammenlignet med året før. Eksporten av norsk laks og ørret sto alene for 70 prosent av eksportverdien i 2021.
– I volum tilsvarer det 42 millioner norske sjømatmåltider hver dag hele året. Vi ser nå også en økende interesse for å utvikle næringen i grønnere retning. Det inkluderer også utvikling og bruk av ny grønn teknologi i alle ledd av næringen, sier Skjæran.
Verdens største
Med over 29 000 profesjonelle deltakere fra 150 land, og et utstillingsareal på over 200 000 kvadratmeter – det tilsvarer over 28 internasjonale fotballbaner – er Seafood Expo Global verdens største handelsmesse for sjømat. Parallelt arrangeres det også en egen messe for sjømatrelatert utstyr og teknologi. Tidligere har messa vært arrangert i Brussel, nå er Barcelona den nye møteplassen.
Bredt utvalg
– De norske utstillerne representere et bredt utvalg av norsk sjømat på sitt beste. I tillegg vil 14 norske utstillere delta på teknologidelen av arrangementet - Seafood Processing Global, sier Lieneke Fjørtoft, som er fagansvarlig for sjømat og påtroppende avdelingsdirektør ved Innovasjon Norges kontor i Madrid.
Innovasjon Norge er ansvarlig for de norske paviljongene under messearrangementet i Barcelona.
– Vi opplever at aktørene nå virkelig ser frem til å kunne møtes igjen etter nedstengningene. Globalt er det økende interesse for sjømat. Tre viktige trender i denne voksende etterspørselen er helse, smak og bærekraftig ressursforvaltning. Det kan norsk sjømatnæring tilby når aktørene nå endelig igjen fysisk kan møtes for å handle med hverandre, sier Lieneke Fjørtoft.
Nøkkelord
Kontakter
Bernt EllingsenSpesialrådgiver kommunikasjon
Tel:905 77 277beell@innovasjonnorge.noBilder

Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Enorm respons fra næringslivet på Innovasjon Norge-kontor i Kyiv10.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske bedrifter vil være med å gjenoppbygge Ukraina og hjelpe landet med å forsvare seg. Etter 5 måneder tilstede i Ukraina opplever Innovasjon Norge stor pågang fra norsk næringsliv.
Åtte av ti vil velge norske varer8.8.2025 12:58:09 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at de fleste forbrukerne vil velge norske produkter, men mange sliter med å finne dem. Det vil merkeordningen Made in Norway gjøre noe med.
Sterk vekst i lånegarantier fra Innovasjon Norge7.8.2025 15:37:04 CEST | Pressemelding
Flere innovative og raskt voksende bedrifter etterspør lånegaranti fra Innovasjon Norge. Ordningen med vekstgaranti har økt med 55 prosent i første halvår i år.
Sterk juni for reiselivet – flere turister sprer seg over hele landet1.8.2025 15:11:12 CEST | Pressemelding
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det var hele 4,8 millioner kommersielle overnattinger i juni, en økning på fire prosent fra i fjor og 13 prosent fra juni 2019, som var siste normalår før pandemien.
Eksportverdien i reiselivet øker26.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Flere overnattinger og høyere forbruk, både fra nordmenn og utlendinger sammenlignet med tidligere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom