Se til Tyskland
Dersom Tariffnemnda allmenngjør tariffavtalene og avtalenes minstelønnsatser lovfestes Norge, vil vi være i samme situasjon som Tyskland. Der har myndighetene fra nyttår innført minstelønn for all internasjonal godstrafikk til og fra Tyskland og all innenlandsk trafikk med utenlandske kjøretøy i Tyskland (kabotasje). Opprinnelig omfattet kravet også all transittransport. Dette er foreløpig stilt i bero som følge av protester fra andre EU-land.
Norge er ikke det eneste landet i Europa som er opptatt av å redusere skadevirkningene av et liberalisert transportmarked i Europa. Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF) har lenge kjempet en ensom kamp for sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår etter EU-utvidelsen. De har pekt på at transportselskap med underbetalte sjåfører fra Øst-Europa underminerer sjåførenes opparbeidete rettigheter og skaper en urimelig konkurranse som transportørene i Europas høykostland umulig kan leve med.
– Det er ikke rart at tyskerne nå reagerer. Med sin sentrale plassering er Tyskland et lukrativt transportmarked, sier Furøy.
Når tyskerne handler, går de grundig til verks og det skal være kontrollerbart. Furøy anbefaler norske myndigheter å se nærmere på de tyske dokumentasjonskravene. I forkant av kjøring i Tyskland, må transportøren nå sende følgende informasjon til tyske myndigheter:
- Etternavn, fornavn og fødselsdato på sjåføren.
- Oppstart og forventet lengde på kjøringen i Tyskland.
- Adressen til oppbevaringssted for ulik dokumentasjon.
- Brev som bekrefter at arbeidsgiver på forespørsel kan dokumentere at minstelønn har blitt betalt til sjåføren.
Opplysningene skal være på tysk og omfatte all kjøring for de kommende seks måneder. Det kreves også at arbeidsgiver skal registrere starttidspunkt, sluttidspunkt og antall arbeidstimer på tysk territorium senest syv dager etter at et oppdrag er sluttført.
Nøkkelord
Kontakter
Svein FurøyForbundsleder
Tel:970 83 383Svein@ytf.noOm Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding
EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.
Slutt på fri frakt og utnyttelse av varebilsjåfører – YTF sikret minstelønn til bransjen29.10.2024 15:57:00 CET | Pressemelding
Fra luselønn til rettferdig lønn: Et historisk vedtak sikrer varebilsjåfører en minstelønn på 222 kroner i timen og setter en stopper for utnyttelse i bransjen. Endelig får tusenvis av sjåfører i Norge betalt for jobben de gjør – og det er et tydelig signal til useriøse aktører.
Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.
Yrkestrafikkforbundet krever allmenngjøring for varebilsjåfører i godsbransjen9.8.2024 13:48:54 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har nylig levert en begjæring til Tariffnemnda med krav om allmenngjøring av lønns- og arbeidsvilkår for varebilsjåfører i godsbransjen. Dette er et viktig skritt i forbundets langvarige arbeid for å sikre rettferdige arbeidsvilkår for alle arbeidstakere i bransjen.
Lastebilsjåførene har vedtatt lønnsoppgjøret med overveldende flertall.26.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Godsjåførene får en lønnsøkning på 10,50 kroner. Minstelønnssatsene øker med 15 kroner. Det har medlemmene bestemt. Når vi teller stemmene fra Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet ser vi at 92 % av medlemmene har stemt ja i uravstemningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom