Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet krever allmenngjøring for varebilsjåfører i godsbransjen

Del

Yrkestrafikkforbundet (YTF) har nylig levert en begjæring til Tariffnemnda med krav om allmenngjøring av lønns- og arbeidsvilkår for varebilsjåfører i godsbransjen. Dette er et viktig skritt i forbundets langvarige arbeid for å sikre rettferdige arbeidsvilkår for alle arbeidstakere i bransjen.

Illustrasjonsbilde varebilsjåfør
Illustrasjonsbilde varebilsjåfør

"Vi har over lengre tid vært klart at mange varebilsjåfører, særlig de med utenlandsk bakgrunn, systematisk blir utnyttet," sier Josefine Wærstad, leder for juridisk avdeling i YTF. "Dette er en situasjon som krever handling, og allmenngjøring er det beste verktøyet vi har for å sikre anstendige arbeidsforhold."

null
Josefine Wærstad, leder for juridisk avdeling i YTF Per Christian Lind/YTF

Allmenngjøring har vært et effektivt virkemiddel for å sikre likeverdige lønns- og arbeidsvilkår, uavhengig av arbeidstakernes nasjonalitet. YTFs begjæring bygger på omfattende dokumentasjon som viser at mange arbeidstakere, spesielt utenlandske, fortsatt jobber under uakseptable forhold. En fersk rapport fra Fafo viser at en betydelig andel av sjåførene innen godstransport mottar lønn som ligger under den allmenngjorte minstelønnen, noe som understreker behovet for tiltak.

I begjæringen fremhever YTF også viktigheten av å inkludere varebilsjåfører i allmenngjøringen. I dag er det kun sjåfører som kjører kjøretøy over 3,5 tonn som omfattes av minstelønnskravene. Forbundet mener at også sjåfører som kjører lettere kjøretøy, med en totalvekt ned til 2,5 tonn, bør omfattes av de samme bestemmelsene.

"Det er helt uholdbart at en så stor del av arbeidsstyrken står uten beskyttelse. Vi må sikre at også de som kjører lettere varebiler får den lønnen og de rettighetene de har krav på," sier Wærstad.

Arbeidstilsynets tilsyn i perioden 2022-2023 har avdekket mange brudd på allmenngjøringsforskriftene, spesielt når det gjelder lønnsutbetalinger til utsendte arbeidstakere. Dette er et tydelig signal om at det fortsatt er behov for allmenngjøring også for tungbilsjåførene.

"Vi ser at mange arbeidsgivere rett og slett ikke følger reglene, og det går ut over de mest sårbare arbeidstakerne. Allmenngjøring er nødvendig for å hindre at useriøse aktører vinner markedsandeler," understreker Wærstad.

YTF håper at Tariffnemnda vil ta begjæringen til følge, slik at alle varebilsjåfører i godsbransjen får den beskyttelsen de fortjener. En allmenngjøring vil ikke bare sikre bedre vilkår for arbeidstakerne, men også bidra til å skape en mer rettferdig konkurransesituasjon i bransjen, der useriøse aktører ikke lenger kan profitere på å underbetale sine ansatte.

"Dette er et viktig skritt i kampen mot sosial dumping, og vi vil fortsette å arbeide for å sikre anstendige arbeidsvilkår for alle sjåfører i Norge," avslutter Wærstad.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Josefine Wærstad, leder for juridisk avdeling i YTF
Josefine Wærstad, leder for juridisk avdeling i YTF
Per Christian Lind/YTF
Last ned bilde
Illustrasjonsbilde varebilsjåfør
Illustrasjonsbilde varebilsjåfør
Last ned bilde

Dokumenter

Lenker

Om oss

Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding

Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye