Yrkestrafikkforbundet

Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps

Del

Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.

Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde YTF YTF
  • "Dette budsjettet viser at regjeringen ikke tar kollektivtransportens krise på alvor," sier Trude Sande, nestleder i YTF. "Fylkeskommunene sliter allerede med store underskudd, og uten en kraftig økning i midlene vil busstilbudet måtte kuttes drastisk."

Bussene er avgjørende for at folk skal kunne leve sine hverdagsliv. Busstilbudet sikrer at folk kan komme seg til jobb, skole, og viktige tjenester – spesielt i distriktene, hvor bilen ofte er det eneste alternativet dersom bussene forsvinner. Når kollektivtilbudet svekkes, tvinges flere til å bruke bil, noe som undergraver klimamålene og legger press på allerede overbelastede veier.

  • "Dette handler om mer enn bare tall på et budsjett. Kollektivtransport er en livsnødvendig tjeneste som folk er avhengige av," understreker Sande. "Vi trenger handling fra regjeringen, ikke bare fine ord. Hvis ikke busstilbudet styrkes nå, rammer det passasjerer, klimaet og arbeidsplassene til tusenvis av sjåfører."

Ifølge tall fra KS har 13 av 14 fylkeskommuner rapportert om økonomiske underskudd, noe som gjør at de nå kutter i samferdselstilbudene. Regjeringen har tidligere varslet en realvekst på 1,4 milliarder kroner til fylkeskommunene, men dette er langt fra nok til å dekke de økende kostnadene for kollektivtransporten.

  • "Fylkeskommunene har allerede brukt oppsparte midler og økt billettprisene, men gapet i budsjettet er for stort. Hvis regjeringen ikke kommer med økte midler nå, vil kutt i busstilbudet ramme tusenvis av passasjerer og sjåfører over hele landet," advarer Sande.

Krisen er allerede merkbar. I 2023 brukte fylkeskommunene 20,9 milliarder kroner på kollektivtransport, en økning på over 2 milliarder kroner fra året før. Samtidig har ikke tilskuddene eller billettinntektene fulgt opp til å dekke de økende driftskostnadene. Pandemien har etterlatt dype sår i kollektivtrafikken, og uten økt statlig støtte vil busstilbudet bli skadelidende.

  • "Kollektivtransporten er selve ryggraden i det grønne skiftet, men denne ryggraden er i ferd med å knekke. Regjeringen må ta grep før det er for sent," advarer Sande.

YTF krever at SV og Stortinget øker bevilgningene til kollektivtransporten. Uten dette risikerer vi et kollektivtilbud på randen av kollaps, noe som vil ramme både passasjerer og sjåfører hardt, spesielt i distriktene der alternativene er få.

null
Trude Sande, nestleder YTF Kåre Sponberg YTF

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Trude Sande, nestleder YTF
Trude Sande, nestleder YTF
Kåre Sponberg YTF
Last ned bilde

For en arbeidsdag å leve med og en lønn og leve av

Yrkestrafikkforbundet er et landsdekkende fagforbund bestående av 13.000 medlemmer i mange ulike deler av transport- og logistikkbransjen. Våre medlemmer jobber innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering. YTF er en del av Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund – YS

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye