Rektor Truls fra Tønsberg på Tinget

I 1998 startet han Tunsberg Medisinske skole. Nå uteksaminerer han 800 naturterapeuter hvert år. Rektor Truls Isaksen stiller også som Helsepartiets førstekandidat for å kjempe for et friskere Norge.
Rektor Truls: - Helsepartiets politikk og motto ligger tett opp til vårt, så vi går hånd i hånd for et friskere Norge.

Intervjuet av Anne Beth Moslet, redaktør www.helsekøen.no

-Min skoles visjon er at «Vi gjør Norge friskere». Så hva er vel mer naturlig for meg enn å bli med i et politisk parti med nøyaktig samme målsetning, spør rektor Truls Isaksen. Nå er han på førsteplassen for Helsepartiets liste i Vestfold til årets Stortingsvalg.

- Jeg har hatt god kontakt med Helsepartiets nye leder, indremedisiner Erik Hexeberg, som har vært en av våre eksterne forelesere om kosthold og ernæring ved min skole i flere år. Jeg gleder meg nå veldig over å være med ham i min første valgkamp sammen med det partiet som etter min mening har Norges beste helsepolitiske partiprogram.

- Kan du fortelle litt mer skolen din?

- Ja, Tunsberg Medisinske Skole er en av Norges største skoler innen helse og ernæring. Vi er en offentlig godkjent fagskole med mer enn 20 dyktige og engasjerte lærere som har som mål å utdanne terapeuter med høy kompetanse innen medisinske fag, naturmedisin og ernæring.

- Vi ser på naturmedisin som en hjelp til å la kroppen bruke sin iboende evne til å helbrede seg selv. Men å være naturterapeut i dager mer krevende enn før, da hvor enkelte bare kunne ta noen helgekurs. I dag er det mer vanlig med minst fire års studier.

- Før 1. januar 2021 hadde de som var registrert i Brønnøysund momsfritak for sine tjenester. Etter at AP foreslo å innføre mva på denne komplementære helsehjelpen, og Høyre støttet forslaget, må nå alle terapeuter betale moms på de tjenestene de leverer. Det er ikke bra for folkehelsa, slår Isaksen fast.

Vi trenger Helsepartiet
- Hvordan reagerer du og Helsepartiet på denne nye momsregelen?

- Denne mva-innføringen skulle vi selvsagt gjerne vært foruten. Både Helsepartiet og et par andre partier er imot, men regjeringen er dessverre fortsatt både skeptisk og bakstreversk til alternative medisin. For regjeringen er denne momsordningen tydeligvis finansrelatert; staten tar inn om lag 250 millioner kroner fra mennesker med helsebehov på denne måten. Vi synes jo dette er trist og reagerte også på at dette forslaget hadde en meget kort høringsfrist. Det ble nærmest banket gjennom i fellesferien i fjor, med en høringsfrist på bare seks uker.

Helsepartiet har vedtatt å fjerne mva på alternativ / komplementær helsehjelp som en garantisak, dersom partiet kommer inn på Stortinget.

- Når rundt en million mennesker bruker terapeutisk behandling i en eller annen form betyr mva på slike tjenester selvsagt gode inntekter for staten hvert år. Men regjeringen «glemmer» å regne inn de helsegevinstene som behandlingen gir, sier Truls som er svært interessert i å sette fokus på de politiske styringssystemene og avgiftene som er med på å forringe både vår livskvalitet og helse.

- Hva tenker du hver og en av oss kan bidra med?

- Vi må se på både ernæring og kosthold relatert til de valgene vi gjør i hverdagen. Det er viktig å være bevisst på at kroppen vår er mer tilpasset fordøyelse av naturlige produkter enn kjemisk produsert mat. Vi må være klar over at vår tids livssykdommer som overvekt og fedme, kreft, diabetes type 2 og hjerte- karsykdommer, henger sammen med hva vi tilfører kroppen vår.

Helsepartiet har også politikk som går ut på at myndighetenes kostholdsråd må inkludere ny forskning, og at kostholdsråd ikke kan være sjablonger som i dag, men må tilpasses individuelt.

- Mange glemmer at kroppen er skapt for å spise mat den kjenner fra naturen og ikke bearbeidet og kjemisk prosessert. Her burde politikernes avgiftspolitikk komme oss til unnsetning. Det er viktig med lave avgifter på sunn mat, sier Truls som også lenge har vært fasinert av middelhavslandenes levesett og matkultur.

Sydlandsk matkultur

Oppvokst i Tønsberg, var det ikke rart at Truls tidlig interesserte seg for båter. I ungdommen ble seiling en kjær hobby. Han pusset opp flere båter. Drømmen var en Katamaran. Den ble realisert rett før koronaviruset inntok landet. Nå er den stasjonert i den lille greske kystbyen Galaxidi. I fjor seilte Truls og familien denne båten i tre måneder.

- Vi stortrivdes i det sydlandske, kulinariske hverdagslivet rundt omkring de vakre øyene i Middelhavet. Vi merker på mange måter hvordan grekerne setter livet foran jobben. De har en fantastisk avslappet, men samtidig altoppslukende, kultur når det gjelder matopplevelser, humrer Truls.

- Grekeren som passer båten min i Galaxidi, har et nært kjennskap til hvor han handler mat. Han kjøper lam fast fra en gård, fetaost fra en annen liten produsent og oliven fra den beste oliven-farmen i nærheten. Hjemme i Tønsberg har jeg og familien min en noe lignende innkjøpsstrategi. I slaktesesongen drar vi til bestemte produsenter for å fylle fryseren med mat for vinteren, sier Truls som også tar studentene sine med på kultur-reiser til sydlige breddegrader.

Blue-zone med helsegevinst

-Når jeg tar med studentene på studietur, har vi hatt faste turer til Spania. Vi reiser et par ganger i året med 15 til 20 elever i 10 dager. Dette er den del av utdypingen i vårt undervisningsopplegg om kosthold og ernæring.

-Nå planlegger jeg nye turer til de såkalte «Blue-zones»; områder i verden der folk lever lengre enn normal. Det finnes fem slike områder, blant annet Ikaria i Hellas, Okinawa i Japan og Sardinia i Italia. Nå forskes det på årsakene, sier Truls som har mange visjoner for sin egen skole. En drøm er kunne flytte den til sin egen bondegård.

Men det blir ikke med det første. De neste ukene skal den energiske rektoren ved Tunsberg Medisinske Skole først og fremst bruke tid på valgkampen sammen med Helsepartiet i Vestfold.