Rekordhandler joggesko og festklær
Eventuell usikkerhet om Black Weeks evne til å sette netthandel-rekorder i varehandelen er herved gjort til skamme. Vipps-tall viser nemlig at transaksjonsveksten er på 53 % fra fredag til og med tirsdag, sammenlignet med samme periode i 2021. For volum er veksten på 59 %.
Sport og fritid, og Klær, sko og tilbehør er de to kategoriene som opplever størst vekst så langt i Black Week. Veksten for de to er på henholdsvis 84 % og 50 % i antall transaksjoner. Elektronikk og hvitevarer er den eneste kategorien som går ned i transaksjoner med minus 3 %.
– Pandemien hvilte fortsatt over oss i slutten av november i fjor. Mange var vant til å tilbringe mye tid hjemme. Det bidro nok til at elektronikk og hvitevarer ble en salgsvinnerne i Black Week. Nå er restriksjonene borte. Folk ønsker å pynte seg, oppgradere egen garderobe og være mer aktive. Da senkes terskelen ekstra lavt for å slå til på gode tilbud i disse kategoriene, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps.
En annen viktig grunn til den enorme veksten er antallet steder som bruker Vipps på nett. Så langt i år er det i snitt 273 nye utsalgssteder i uken som bestiller Vipps på nett.
Før Black Week vurderte Heir at det var en mulighet for at trange tider, inflasjon og press på allerede små salgsmarginer kunne bidra til at mange ville sitte stille i båten når tilbudene begynte å hagle.
– Det har definitivt ikke slått til! Tvert imot. Tallene våre viser at Ola og Kari slår til på en rekke av tilbudene som møter dem. Samtidig ser flere bedrifter verdien av å ha en enklest mulig betalingsløsning for å holde på kundene gjennom hele kundereise, sier Heir .
Også antall vippsere som shopper innen varehandelen ligger an til å bli ny Black Week-rekord. I løpet av de fem første dagene er det 44 % flere av oss som har netthandlet med Vipps enn i fjor. I antall vil det si at over en halv million nordmenn så langt har shoppet med Vipps i Black Week.
Markedssjef Johan Jakobsson i Cubus er en av aktørene i klesbransjen som opplever en positiv start på Black Week.
-Vi opplever god pågang både på nett og i fysisk butikk. En stor del av vår kundemasse er barnefamilier, og nå er det et tydelig sesongskifte som skaper tydelige behov. Det i kombinasjon med vårt kampanjetilbud og en sterk kolleksjon er våre største bidragsytere til veksten vi ser så langt i uken, sier Jakobsson.
Utvikling i netthandel i løpet av de fem første dagene av Black Week:
Kategori |
Vekst i transaksjoner |
Vekst i volum |
Sport og Fritid |
+84% |
+75 % |
Klær, sko og tilbehør |
+50% |
+64 % |
Apotek og kosmetikk |
+36% |
+34% |
Møbel og innredning |
+25% |
+64 % |
Elektronikk og hvitevarer |
-3% |
-17% |
Kontakter
Caroline LundeKommunikasjonssjef
Tel:(+47) 9715 5855caroline.lunde@vipps.noBilder
Om Vipps
Over 4,3 millioner nordmenn har lastet ned Vipps.
Vipps gjør det veldig, veldig enkelt å betale og ta betalt. Du trenger ingen bankterminal eller kontanter og pengene får du rett inn på konto. Vipps har ingen etableringsgebyr eller abonnementspris.
Følg pressemeldinger fra Vipps
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Vipps på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Vipps
Vipps-rekord på julaften25.12.2023 17:37:34 CET | Pressemelding
På julaften vippset nordmenn hverandre mer enn 1,5 millioner ganger. Der er mer enn dobbelt så mye som på en vanlig hverdag. Totalt sendte vi 1,5 milliarder kroner med Vipps til venner og familie på den store dagen.
Apotek og kosmetikk vant julehandelen på nett22.12.2023 07:02:06 CET | Pressemelding
Varekjøp med Vipps på nett har skutt til værs i desember. Så langt er økningen i volum og antall betalinger på henholdsvis 19 og 14 %. Veksten er størst innen apotek og kosmetikk.
Vipps-rekorder på Black Friday25.11.2023 15:16:54 CET | Pressemelding
Nordmenn handlet ting for 10 prosent mer via Vipps netthandel på Black Friday, og skapte ny døgnrekord. I Black Week har summen allerede bikket godt over en milliard kroner natt til lørdag.
–Black Week på dødsleiet17.11.2023 10:41:41 CET | Pressemelding
Kommersiell leder Vegar Heir i Vipps spådde Black Fridays død i 2021. Nå ser han tegn på at også Black Weeks dager kan være talte.
Vipps tilbake i REMA 100024.10.2023 15:11:10 CEST | Pressemelding
REMA 1000-kunder kan igjen vippse for handelen i fysiske butikker. – Vi er glade for at Vipps endelig er tilbake i butikkene, våre sier REMA 1000.