Vipps-rekorder på Black Friday

Nordmenn handlet ting for 10 prosent mer via Vipps netthandel på Black Friday, og skapte ny døgnrekord. I Black Week har summen allerede bikket godt over en milliard kroner natt til lørdag.

FEIRER NY REKORD: Kommersiell leder i Vipps, Vegar Heir

Vipps-rekorden for antall kjøp i varehandelen på ett døgn er 280.000, opp fra 272.000 i fjor. Rekorden for antall kroner vi kjøpte for er nå 318 millioner, opp fra 290 mill i 2022. Begge de tidligere rekordene ble satt Black Friday i 2022.

Sammenlignet med en vanlig fredag, ble det gjort omtrent tre ganger så mange Vipps-kjøp. Tallene baserer seg på statistikk fra butikker som har tilbudt Vipps i minst ett år.

Black november

Kommersiell leder Vegar Heir i Vipps hevdet nylig at både Black Friday og Black Week har mistet noe av sin tiltrekningskraft som begreper på tilbudsklare nordmenn.

– Handelsstanden utvider stadig perioden for annonser med Black Week- og Black Friday-priser. Dermed får vi en utjevning av nettkjøp gjennom hele november. Vi ser også at veksten på selve Black Friday er lavere enn i tidligere år, noe som tyder på at flere tilbud er spredt ut over det som egentlig kan kalles for Black November, sier Heir.

Han trekker fram tre grunner til hvorfor Vipps satte nye netthandel-rekorder på Black Friday.

– Tøffe økonomiske tider gjør at mange sammenligner priser og slår til på de beste tilbudene, og det er enklest på netthandel. I tillegg har Black Friday for lengst etablert seg som utstillingsvinduet for årets største tilbud på tvers av bransjer, og i år er det tilbud på alt fra elektronikk og kosmetikk, til bjørkeved og mobildata. Det er rett og slett langt mer å velge i, sier Heir.

Stabil handlekurv

Men hva er det egentlig Ali og Kari kjøper mest av i november? Når man dykker ned i tallene og holder seg til butikkene som har tilbudt Vipps i minst ett år, er det én klar volum-vinner.– Apotek og kosmetikk vokser med 28 prosent. Hvitevarer og elektronikk følger litt bak med 18 prosent vekst, sier Heir.

Snitthandlekurven for varehandel på nett med Vipps, er så langt i november 893 kroner. I samme periode i fjor var den 841 kroner. Justert for inflasjon er det derfor reelt sett på nivå med fjoråret.

– Det forteller meg at vi kniper lommeboken litt mer igjen i år. Vi handler varer som er litt billigere, og vi er litt mer nøye med hvilke varer vi legger i handlekurven, sier Heir.

Over 4,3 millioner nordmenn har lastet ned Vipps.

Vipps gjør det veldig, veldig enkelt å betale og ta betalt. Du trenger ingen bankterminal eller kontanter og pengene får du rett inn på konto. Vipps har ingen etableringsgebyr eller abonnementspris.