Reiseforsikring på kredittkortet? Dette må du vite

Skal du på norgesferie med kredittkortforsikring i sommer? Da er det et par ting du må passe på, ifølge Forbrukerrådet.
KREDITTKORT MED REISEFORSIKRING: Les vilkårene og ha gjerne dobbel forsikring, oppfordrer jurist i Forbrukerrådet, Caroline Skarderud. Foto: Forbrukerrådet

Skal du benytte deg av kredittkortets reiseforsikring når du legger ut på norgesferie i år, er det et par ting du bør være oppmerksom på, skriver nettstedet Dinero.no.

For det første krever mange kredittkortforsikringer at du enten flyr til valgt destinasjon eller har minst én overnatting på turen for at forsikringen skal gjelde. Én av to må altså være innfridd, så dersom du kjører på en dagstur uten overnatting vil ikke forsikringen være gyldig.

– Les forsikringsvilkårene

For det andre, er et krav at du må betale minst halvparten av alle transportkostnadene på turen med kredittkortet som har den aktuelle forsikringen. Noen få kort krever at du betaler mer, men 50 prosent er det vanligste. Dersom du betaler mindre, får du ikke igjen noe på forsikringen hvis uhellet først er ute.

Caroline Skarderud er jurist i Forbrukerrådet, og har en tydelig anmodning til nordmenn som skal reise med kredittkortforsikring i ryggen i sommer.

– De bør sjekke nøye hva forsikringen faktisk dekker, fra egenandeler til hvem forsikringen gjelder for. I tillegg må man være obs på at minst halvparten av feriekostnadene normalt må betales med kredittkortet for at forsikringen skal gjelde, sier hun til forbrukerportalen Dinero.no.

Halvparten eller mer innebærer også drivstoff dersom du legger ut på biltur i sommer. Mest sannsynlig vil ikke forsikringen være gyldig dersom du betaler flybilletten med bonuspoeng som Eurobonus og ikke har andre transportkostnader. Betaler du flyreisen med Bank Norwegians CashPoints vil forsikringen derimot være gjeldende dersom du kan dokumentere at poengene er opptjent med Norwegian-kortet.

Dobbel forsikring er anbefalt

Vanlig for de aller fleste forsikringer, er at helårs reiseforsikring har høyere erstatningssum enn reiseforsikringen som er inkludert i kredittkortet. Helårs reiseforsikring dekker deg også dersom du eksempelvis går ut døra i hjembyen din, og du trenger følgelig ikke per definisjon være på ferie for at den skal gjelde.

Tror du kredittkortforsikringen er tilstrekkelig for de fleste nordmenn som skal reise i Norge?

– Det må nesten den enkelte vurdere ved å sjekke nøye hva som dekkes. Fordelen i Norge er at helsedelen ikke er så viktig ettersom man er en del av folketrygden og dermed ikke trenger å tenke på helsekostnader ved sykdom eller ulykker, melder Skarderud overfor Dinero.no.

Over 30 prosent av totalt 350 000 innmeldte reiseskader falt inn under kategorien sykdom- eller ulykkesskader i 2019. Samtidig sto sykdom- og ulykkesskader for over halvparten av erstatningsbeløpene som ble utbetalt i samme periode, ifølge statistikk fra Finans Norge.

– Det kan være lurt å ha en helårs reiseforsikring i bunn og i tillegg betale for reisen med kredittkort. Ved en eventuell skade kan man da kontakte selskapet som har de beste vilkårene for den aktuelle skaden, mener Skarderud.

Har du andre forbrukerøkonomiske tips til folk som skal på norgesferie i år?

– Norge er et dyrt land å feriere i. Det er greit å ta med i planleggingen av ferien.