Opplysningskontoret for brød og korn

Pynting er den nye bakingen

Nordmenn elsker pepperkaker, og ny undersøkelse viser at like mange kjøper pepperkaker på butikken som de som baker. Her er 7 enkle tips til pepperkakepyntingen som gir lave skuldre og proft resultat.
Å bake sammen med familien er noe av det nordmenn gleder seg til når det nærmer seg jul. (Foto: Brodogkorn.no)

For nordmenn er pepperkaker og jul nærmest to sider av samme sak. Det kommer frem i en fersk spørreundersøkelse utført av YouGov for MatPrat og Opplysningskontoret for brød og korn, hvor over 2000 nordmenn spurt om sine julevaner.

Pepperkakene står i en særstilling når det gjelder nordmenns juleforberedelser. De er blant våre julekakefavoritter, og vår undersøkelse viser at det er like vanlig å kjøpe ferdig i butikken som å bake.

En tredjedel av oss baker ikke pepperkakene selv. Vi velger å heller bruke tiden på pyntingen.

– Jeg skjønner godt at pynting er den nye bakingen jeg. Pynting er gøy, skaper mindre styr enn baking og alle synes det er deilig å stresse ned og pynte akkurat som man vil, forteller daglig leder Torunn Nordbø i Opplysningskontoret for brød og korn.

Mens en av fire sier at det å bake julekaker sammen med familien er noe av det de gleder seg mest til når det er førjulstid, sier nesten halvparten at de gleder seg til julepynt og tradisjoner rundt dette.

– Mange føler at tiden mot jul går fort og er full av stress. Da er det å kunne sette seg ned med julemusikk og pynting av pepperkaker noe som kan senke pulsen og gi julefred, sier matfaglig rådgiver Anette Fjelleng Hansen i MatPrat.

Nordbø og Hansen er enige om at noe av det viktigste for å kose seg med førjulsaktivitetene er å sette ambisjonene på riktig nivå.

De har derfor satt sammen en liste med syv tips for pepperkakepyntingen.

Tips 1: Ta snarveier der du kan

Pepperkake-politiet finnes ikke – det er ingen skam i å pynte ferdige pepperkaker eller å kjøpe en ferdiglaget deig. Mindre tid til baking gir mer tid til pynting!

– Hvis du velger å gå for løsningen med å steke pepperkakene selv med små medhjelpere på kjøkkenet, er det lurt å ikke gå for hardt ut med ambisjoner om å fylle alle kakeboksene med det samme. Ha istedet pepperkakedeigen klar i kjøleskapet. Da kan du steke et par brett når du har en time eller to med barna på kvelden - og ta pyntingen en annen dag, sier Torunn Nordbø.

Tips 2: Velg riktig glasur til pyntingen

Melisglasur av melis og vann fungerer utmerket til vanlig pynting av pepperkaker. Hvis du skal lage pepperkakehus eller ønsker festemasse som stivner, anbefaler Anette Fjelleng Hansen en litt mer avansert oppskrift på melisglasur, også kalt royal icing. Den består av pisket eggehvite, melis og sitronsaft.

– Hold et par dråper av glasuren mellom tommelen og pekefingeren og dra den fra hverandre. Den skal ha konsistens som en tynn tyggis, da er den lettest å sprøyte ut, forteller Hansen.

>> Her finner du oppskrift på tykk melisglasur (royal icing)

Tips 3: Mindre gris og penere dekor med lukket sprøytepose

Det finnes ulike løsninger for sprøyteposer til melisglasuren. En av de enkleste er å bruke en vanlig brødpose man klipper hull i.

For å få spenst i sprøyteposen må den lukkes på toppen, gjerne med en strikk. Med litt øvelse kan man også surre toppen av posen rundt tommelen i en «lås», slik at du hele tiden har press i glasursprøyten.

– Når du skal klippe hull i posen, klipp mindre enn du tror. Det er fort gjort at hullet blir for stort og at mye glasur renner ut. Da er det vanskelig å pynte vakkert og nøyaktig, sier Hansen.

Tips 4: Lag hull i nystekte pepperkaker

Ønsker du å bruke pepperkakene til pynt på juletreet eller som gavelapper på pakkene, er det lurt å lage hull i dem mens kakene fremdeles er myke. Skal du ha små hull, kan du bruke en sprøytetipp.

Tips 5: Pynt før du steker

Du trenger ikke vente til pepperkakene er stekt før du pynter.

– Hvis du strør litt kakepynt på ustekte kaker, kommer de ferdig dekorert rett ut av ovnen, sier Torunn Nordbø.

Tips 6: Lag juletrær med pensel og melisdryss

Her er et artig pyntetips med enkel fremgangsmåte og proft resultat på pepperkaker formet som trær. Bruk en ren malepensel til å dra glasuren utover. Hold deretter pepperkaketreet loddrett og sikt melis over det. Da vil melisen legge seg som snø på trærne.

Tips 7: Lag en dekorativ julekrans av pepperkaker

Er du klar for en skikkelig utfordring, kan du lage din helt spesielle julekrans av pepperkakestjerner. Her er det brukt en separat stekt, rund pepperkakering underst, og store rette stjerner i nederste lag. Deretter er det fylt opp med pepperkakestjerner i ulike størrelser. For å gi et helhetlig inntrykk er det noen av stjernene pyntet med samme mønster.

– Bruk en silikonmatte som underlag når du baker ut og steker pepperkakene – det gir et mer solid fundament slik at de ikke mister formen så lett når du flytter på dem. For å unngå at pepperkakene blåser seg opp i ovnen kan du sette dem i kjøleskapet i 30 minutter før steking, sier Torunn Nordbø.

Bilder

Last ned bilde
En slik lekker pepperkakegirlander lager man ved å stikke små hull i pepperkakemennene med en sprøytetipp når de akkurat har kommet ut av ovnen. (Foto: Brodogkorn.no)
Last ned bilde
Bruk gummistrikk for å lukke posen med glasur - det gir mindre gris og penere resultat både for små og store hender. (Foto: Brodogkorn.no)
Last ned bilde
Litt kakestrøssel på pepperkakene før de går i ovnen - og vips, så kommer de ut ferdig pyntet. (Foto: Brodogkorn.no)
Last ned bilde
Disse lekre juletrærne lager du ved å bruke en ren pensel og dra glasuren utover. Et lite melisdryss gir snøeffekt. (Foto: Brodogkorn.no)
Last ned bilde
En lekker pepperkakekrans som du lager ved å lime pepperkaker oppå hverandre. I bunnen er en hel, flat ring av pepperkake - som gjør kransen mer stabil. (Foto: Brodogkorn.no)
Last ned bilde
Å pynte pepperkaker er en populær førjulsaktivitet blant nordmenn. (Foto: Brodogkorn.no)
Last ned bilde
Melisglasur laget med piskede eggehviter, sitron og melis - også kalt royal icing. (Foto: MatPrat.no)
Last ned bilde
Torunn Nordbø i Opplysningskontoret for brød og korn koser seg med pepperkakebakst i desember. Foto: Brodogkorn.no
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for brød og korn

Opplysningskontoret for brød og korn
Lørenveien 40

952 89 666http://www.brodogkorn.no

Opplysningskontoret for brød og korn (OBK) ble etablert høsten 2007 for å drive merkenøytral opplysningsvirksomhet på vegne av alle aktørene i verdikjeden. Formålet er å øke kunnskapen om, og fremme forbruket av, korn, mel, brød og andre bakervarer hos forbrukerne og andre målgrupper.

OBK har som mål å øke kunnskapen om hvor viktig sunne bakervarer og kornprodukter er i det daglige kostholdet. OBK forholder seg alltid til de til enhver tid gjeldende offentlige kostholdsråd.

Bildearkivet til Opplysningskontoret for brød og korn

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for brød og korn på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for brød og korn