Produktivt ektepar stikker av med Bedriftsutviklingsprisen i Trøndelag

Ragnhild og Jonas Viken på Frosta i Trøndelag er et produktivt ektepar med fokus på bærekraft, ressursutnyttelse og innovasjon. Sammen driver de gartneriet Viken Østre på Frosta, treningssenteret Level og vegetarkonseptet Grønne Folk. I dag mottar ekteparet Bedriftsutviklingsprisen i landbruket forTrøndelag.
Foto: Jan Lutdal

-Vinnerne har over tid vist en betydelig utviklingsvilje og evne. De utmerker seg ved å være framsynte, målrettede og samarbeidssøkende. Denne prisen tildeles som en anerkjennelse av vinnernes nyskapende satsing innenfor flere områder og deres store gjennomføringsevne, sier Vigdis Harsvik, regionleder Innovasjon Norge Trøndelag.

- Vi blir både stolte og glade for at Innovasjon Norge har funnet at vi har gjort oss fortjent til denne utmerkelsen, sier ekteparet Viken om prisen.

Bidrar til salg av lokalprodusert mat
Ragnhild og Jonas har vært pådrivere for at produsenter innenfor grøntsektoren skal få lov til å profilere egen bedrift på salgsemballasje. Dette arbeidet har bidratt til flere spennende grønnsaksdisker rundt om i hele landet, og redusert avstanden mellom produsent og forbruker.

-Kortreist mat er i vinden som aldri før. Arbeidet til ekteparet Viken og arbeidet bidrar til en økt interesse for norskprodusert mat, sier Harsvik.

Selskapet Hegstad Viken & Blakstad driver ekteparet sammen med kokken Bjørnar Buserud. Under merkenavnet "Grønne Folk", utvikler de vegetarprodukter med basis i kvaliteter som ikke er brukbare for salg direkte til forbruker. Dette bidrar til redusert matsvinn og økt lokal verdiskaping. Fraværet av soya gjør også disse produktene kortreiste.

Ekteparet Viken har samarbeidet med Innovasjon Norge i en årrekke. Først i forbindelse med å bygge merkevaren Viken Østre Gartneri, senere i utviklingen av vegetarkonseptet (fra ide til «industri»). Designet til både "Grønne Folk" og Viken Gartneri har vunnet internasjonale priser i sine kategorier.

Fra driftsbygning til treningssenter
I tillegg til å drive med gartneridrift og ferdigretter omfavner virksomheten også velferdstjenester. For å skape liv i den gamle driftsbygningen på Østre Viken, bygde Ragnhild og Jonas om bygningen til et treningssenter i 2006. I naturskjønne omgivelser på Frosta finner vi i dag Level Sportssenter, et fullskala treningssenter som tilbyr det meste innen trening og PT-tjenester. Den gamle driftsbygningen rommer også en frisørsalong, hudpleiesalong og egen avdeling for fysioterapi. Senteret er et sosialt møtested, og utgjør et lokalt helsetilbud for befolkningen på Frosta.

Om bedriftsutviklingsprisen i landbruket

• Innovasjon Norge deler hvert år ut bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet.
  • Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.
  • Kandidatene blir vurdert ut fra to hovedkriterier; nyskaping og bærekraft. Bærekraft vurderes med utgangspunkt i både økonomisk resultat, sosial bærekraft i form av sysselsetting og ringvirkninger i lokalsamfunnet, samt miljømessig bærekraft som utnytting av lokale ressurser/ fremme av lokal kultur/reduserte utslipp.
  • Det kåres en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner og de fylkesvise vinnerne deltar i den nasjonale konkurransen om 250 000 kroner. Den nasjonale prisen vil bli delt ut under Internationale Grüne Woche i Berlin i januar 2020.

Fakta om vinneren

• Viken Østre Gartneri med ca 25 ansatte. Selskapet omsatte i 2018 for 34 mill. Produksjon av salat og urter. www.vikengartneri.no
  • Level Frosta AS inneholder treningssenter, fysioterapi, frisør samt hud- og fotpleie. De ulike aktørene driver virksomhet i egen regi. http://levelfrosta.no/
  • Hegstad Viken & Blakstad AS har 5 ansatte og omsatte i 2018 for 4,9 mill. Selskapet produserer vegetarmat, hvor restråstoff fra den lokale gartnerinæringa er viktig ingredienser.

Kontakt Innovasjon Norge:
Arnstein Kirste