Prisen på borettslagsboliger steg 2,6 prosent

NBBLs prisstatistikk viser at prisen på borettslagsboliger steg 2,6 prosent i 2. kvartal 2019. Prisen på borettslagsboliger har dermed steget 1,9 prosent det siste året.

Prisen på borettslagsboliger har steget 1,9 prosent det siste året. - NBBL forventer fortsatt god etterspørsel i boligmarkedet, sier NBBLs sjeføkonom Christian Frengstad Bjerknes. (Foto: Nadia Frantsen)

Utviklingen bekrefter tendensen med moderat prisutvikling. Høy byggeaktivitet bidrar til at boligkjøperne har mye å velge mellom, samtidig som god utvikling i norsk økonomi gir god etterspørsel. Det skapes mange nye arbeidsplasser og lønnsveksten er tiltagende. Samtidig viser NBBLs boligmarkedsbarometer for juni at åtte av ti har tatt høyde for økt boliglånsrente det neste året.

- NBBL forventer derfor fortsatt god etterspørsel i boligmarkedet. Vi tror likevel ikke at det er nok til å forhindre at boligprisene flater ut, og muligens faller noe nominelt sett i andre halvår. Økt rente og mange boliger til salgs forventes å legge et lokk på prisveksten utover høsten, sier sjeføkonom Christian Frengstad Bjerknes.

Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL. (Foto: Nadia Frantsen)

Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) er interesseorganisasjonen for boligbyggelag. 41 boligbyggelag er tilsluttet NBBL. Boligbyggelagene har 1.050.000 medlemmer og forvalter omlag 530.000 boliger i over 13.400 boligselskap over hele landet.

Trær til glede og besvær11.7.2019 08:00:00 CESTPressemelding

Nordmenn er glade i å gjøre det fint rundt seg, både inne i boligen og på uteplassen. Når sola for alvor gjør seg til kjenne etter en mørk vinter, blir utearealene en like viktig ramme som interiøret. Trær og busker vokser og blomstrer til glede fordi det er vakkert, men også fordi det skjermer mot innsyn fra naboen. Men for noen kan akkurat de samme trærne være til irritasjon fordi det hindrer utsikt og fører til skygge på uteplassen.