Press i boligmarkedet øker gjeldsveksten

Husholdningene økte gjelden med 4,9 prosent i 2020, ifølge SSB. – Tidenes laveste rente driver opp gjeldsveksten, sier Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL.
NBBL forventer at gjeldsveksten vil tilta ytterligere i månedene som kommer. Det øker dessverre sårbarheten i husholdningene og norsk økonomi, sier sjeføkonom Christian Frengstad Bjerknes i NBBL. Foto: Nadia Frantsen

– Husholdningenes gjeldsvekst følger gjerne utviklingen i boligprisene og har avtatt siden 2017. Høy boligbygging, boliglånsforskriften og renteoppgangen i 2018-2019 bidro til at boligprisveksten flatet ut og stabiliserte seg på et moderat nivå. Det siste halvåret har imidlertid boligprisveksten tiltatt igjen. Det resulterer nå i økt gjeldsvekst. NBBL forventer at gjeldsveksten vil tilta ytterligere i månedene som kommer. Det øker dessverre sårbarheten i husholdningene og norsk økonomi, sier Frengstad Bjerknes.

– Videføringen av boliglånsforskriften, som i praksis blir en innstramming sammenlignet med 2020, vil bidra til å dempe gjeldsveksten på litt lengre sikt. I tillegg så tror vi at renten må økes for å roe ned lånelysten i de norske hjem. Kan det kombineres med økt fokus på høy og stabil boligbygging de kommende årene, mener NBBL at det vil ha positive effekter for stabiliteten i norsk økonomi og vil gi kommende generasjoner mulighet til å etablere seg i boligmarkedet, sier Frengstad Bjerknes.

Hvis du vil se dette innholdet fra www.nbbl.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.