Partileder med hjerte for mat -og familien

Erik Hexeberg er lege, kostholdsekspert, fembarnsfar, bestefar til fire og gift med sin Sofie i 38 år. Nå er han partileder for det riksdekkende Helsepartiet som stiller til valg i hele landet. Han er også førstekandidat til stortingsvalget for Helsepartiet Akershus.
Par i hjerter og hjerner: Erik og Sofie Hexberg møttes som legestudenter for 40 år siden. Foto; Caroline Roka

Bli kjent med Helsepartiets leder Erik Hexeberg.

Bakgrunn og vyer
På Helsepartiets landsmøte i februar 2021 tok lege, dr. med., spesialist i indremedisin, forfatter og MBA Erik Hexeberg, over som partileder i det relativt unge Helsepartiet (2017). Han er også partiets førstekandidat fra Akershus, som har har sterke bånd til:

- Hexeberg-navnet kommer fra Sørum i Akershus. Min oldefar flyttet derfra til Oslo hvor han startet kolonialhandel på Grünerløkka. Sofie og jeg flyttet til Jar i 1999, og vi har drevet klinikk i Sandvika fra 2010. Dessuten har jeg to barn med ektefelle/samboer og to barnebarn i Akershus, smiler førstekandidaten.

Partigrunnlegger Lise Askvik og Erik Hexeberg utgjør fra nå av partiets ledere, sammen med nasjonal valgkampleder Kjersti Almåsvold.

Nå vil han representere Helsepartiet på Stortinget.
- Helse behøver virkelig stortingsrepresentanter med kunnskap om helse - ikke bare om politikk! Det viste debatter og diskusjoner i årets Arendalsuke oss, med all mulig tydelighet.

Erik har mange års erfaring fra politikk, med en kort periode i unge Høyre og senere år i Venstre. Nå har han lagt den ideologiske tilknytningen til side, for en sak som danner grunnlaget for all livskvalitet.
- Helse er uten tvil den viktigste forutsetningen for både individ og samfunn. Jeg gleder meg over å lede Helsepartiet og engasjere velgerne til å løfte helse mye høyere. Det er selvsagt også et stort pluss at min Sofie også er aktivt med i partiet. Når mange nok velgere får høre om Helsepartiet har vi muligheten til å få helse tilbake under demokratisk kontroll, sier han.

Med mange tiårs erfaring fra ulike deler av helsetjenestene har Erik sett en utvikling der mennesker, fag og etikk har fått stadig skrinnere kår, mens byråkrati og økonomi har svingt seg opp.
- Helsepartiet arbeider for å avvikle den byråkratstyrte og økonomibaserte helseforetaksmodellen som har utsatt mange pasienter, helsearbeidere og pårørende for til dels ødeleggende påkjenninger. Pandemien har vist oss hva som skjer når helsetryggheten forsvinner, hvor stor innvirkning dette har på privatlivet, samfunnet, arbeidslivet og for økonomien.
Det billigste og beste vi kan gjøre nå er å investere i helse.
- Helsepartiets mål er å få Europas friskeste befolkning. Med våre ressurser er det helt ufattelig at Norge ligger på europatoppen med 10,4 prosent uføretrygdede! En friskere befolkning er en mer livskraftig, arbeidsom og lykkelig befolkning – og en mye billigere en for staten. Det lønner seg rett og slett å investere i helse.

I tillegg til en doktorgrad i «hvordan hjertet trekker seg sammen» har Erik også utdannelse innen økonomi, med en MBA, Master of business administration, fra Bedriftsøkonomisk institutt, BI. Interesse for økonomiske sammenhenger kommer godt med i et parti som har politikk for en mye billigere drift av offentlig sektor, gjennom en friskere befolkning. Allerede på videregående skrev han i 1975 særoppgave om hvordan oljen ville komme til å påvirke den norske samfunnsøkonomien.
- Jeg er opptatt av både mennesker og økonomiske sammenhenger. Begge deler angår Helsepartiets politikk, der etikk og humanisme ligger i bunnen.

Erik Hexeberg ivrer for mennesker, helsetjenestene og for Helsepartiets politikk som dekker alle sektorer. Helsepartiet stiller i år til valg i alle landets 19 valgkretser. I tillegg til å være leder av det riksdekkende partiet, er han også førstekandidat for Akershus.
- Nå jobbes det godt i hele landet mot valget i høst. Målet er å få med en hel gruppe inn på Stortinget. Norge trenger Helsepartiet. Nå har pandemien vist oss alle at helse er en forutsetning for alt: for privatlivet, samfunnslivet, yrkeslivet og økonomien. Både for privatmenneskers lommebok og for det offentlige. Denne erfaringen tror vi vil påvirke hva velgerne finner viktig når de skal stemme, til tross for at Høyre og Arbeiderpartiet har forsøkt å ta helse ut av demokratiet og overlate det til byråkratiet gjennom helseforetaksmodellen. Helse er svært stemoderlig behandlet, og det kan velgerne gjøre noe med, sier Erik entusiastisk.
- Kun Helsepartiet har helse som spydspiss og hjertesak. Der andre partier forhandler vekk helse til fordel for andre førstesaker, jobber vi for helse hele veien, lover han.

Livsreise og familieliv
Siden 1983 har Erik Hexeberg vært gift med sin Sofie (forfatter, lege, dr. med. og kostholdsekspert). Paret har fem barn, fire barnebarn og er bosatt i Tønsberg.

Helsepartiets nye leder har en interessant dialekt med klare kjennetegn fra Vestlandet, men også med trekk fra andre deler av landet.
- Jeg har bodd både i øst og vest, i sør og i nord – og litt i midten med. Det bærer vel språket mitt spor av, humrer han.

Erik ble født i Røyken i Hurum, i Buskerud. Han ble døpt av sin egen farfar som var prest i Kongsvinger kirke. Oppveksten fant i hovedsak sted i Bergen, sammen med tre yngre søsken; først kom en bror og så to småsøstre.

Historien til paret Erik og Sofie startet på studentfest på 17. mai i Bergen i 1981. Begge var legestudenter, han lå et par år foran henne i utdannelsen. En vakker vårkveld ble de to stående å prate.
- Eller ja, vi kom vel ikke i prat, vi kom egentlig rett heftig i diskusjon, humrer Sofie Hexeberg og utfyller historien.
- Nå husker jeg ikke hva temaet var, men vi var ikke særlig enige i sak. Likevel likte jeg Erik veldig godt. Han var en flott, ung mann. Også var han speider. Det fortalte han en del om, husker jeg.
- Jeg må innrømme at jeg likte Sofie veldig godt med en gang; hun godtok ingen gitte sannheter -hun stilte spørsmål og var ikke redd for å spørre om noe. Det setter jeg pris på fremdeles, slår Erik fast.
-Hennes litt spontane og undrende væremåte sjarmerte meg. Sofie både var og er morsom å snakke med, hun tar ikke ting som en selvfølge. Vår samtale varer fremdeles, og det betyr mye.
- Han likte å få litt motstand og det fant han her, ler Sofie.
Erik smiler til kona og kommenterer
- Sofie er ingen tante Sofie, men innimellom må hun være litt streng med meg for jeg er litt rotete.

Allerede dagen etter møttes de to igjen. Speider-Erik tok henne med på tur. I pøsende regnvær!
- Erik har veldig godt humør. Og var jo «veldig speider», da. På sin hals, nesten. Så vi gikk tur og ble bedre kjent. Han fortalte om natur og opplevelser fra speideren, jeg forsto at han var veldig ansvarsbevisst og ordentlig. Han ble patruljefører allerede som 13-åring. Som leder for de yngre speiderne tok han dem ut i skogen. Tok ansvar. En stor del av livet hans. – Og Erik snakker fremdeles om speideren, sier Sofie Hexeberg.

De to unge ble snart splittet for Sofie reiste på interrail noen uker etter deres første møte. Hun fikk kjærlighetsbrev fra Erik da hun ankom Nice.
- Jeg svarte med at «når jeg kommer hjem, flytter vi sammen».
Og det gjorde de, etter bare tre ukers bekjentskap.

Så fulgte hektiske år. De to var klare for å «starte barneproduksjonen». Bryllupet sto i 1983. På grunn av Eriks turnustjeneste bodde paret i Narvik der datteren Ida ble født i 1984. De flyttet tilbake til Bergen hvor Sofie fortsatte studiene og Anne kom til verden 20 måneder etter Ida. Sofie var høygravid under avsluttende eksamener og da turnustjenesten skulle starte meldte Julie sin ankomst. Eter fire ukers mammapermisjon ble sykehusturnustjenesten gjennomført. Etter distriktsturnustjeneste i Samnanger med en times reisevei kom sønnen Tor til verden. Ett år senere kom Hans. Erik og Sofie ble fembarnsforeldre på under sju år!

Legelivet som par
På denne tiden forsket Sofie på kaniner og rotter. Datidens gamle dogmer om fettets fetende og negative funksjoner i kroppen regjerte i helsemiljøet.
- Jeg var opptatt av kosthold allerede da. Mye feillæring førte til at jeg var vegetarianer i mange år. Vi trodde fett var farlig og at det kunne tette blodårene. Barna våre var nok fetthungrige, for de gnagne på feit ost så snart de fikk en bit og de ble veldig glade da jeg noen år senere begynte med lavkarbo og høyfettkosthold. Jeg har bedt barna om unnskyldning for den fettfattige kosten de fikk i mange år!

Året 1993-1994 var hele familien i Minneapolis i forbindelse med Eriks forskningsopphold, og i 1995 tok Sofie doktorgraden. For å få hverdagen til å gå opp startet ekteparet Hexeberg sin egen offentlig godkjente barnehage med 15 barn og 3 ansatte i 1990. Gjennom seks år var dette løsningen på livets mange kryssende kurver og behov.
- Og ennå var Sofie klar for flere barn, opplyser Erik ertende.
- Ja, men det ble ikke flere, altså. Men jeg er så glad vi har fem da, ler hun.

I begynnelsen var Erik ikke så begeistret for å trille vogn eller å skifte bleier. Det fikk hans kone raskt endret på.
- Jeg er kvinnesakskvinne, så jeg krevde likestilling på det vi kunne dele på, sier hun fast.
- Og Erik var og er en flink pappa og bestefar. Da barna var små både lekte, sang og leste han for dem. Ofte tok han oss med på tur, både ut i naturen med primus og tomatsuppe, og på ferieturer i skogen med overnatting i telt, pannekaker, blåbær og speiderliv. Det var veldig hyggelig.
- Så dro vi på biltur sørover i Europa da barna ble større, forteller Erik.
- Da de var tidlig i tenårene reiste vi med bil gjennom Europa og innom de store byene på veien. Det var den gang hvert land hadde sin egen valuta.
I dag er en av sønnene blitt lege mens tre av de andre fire barn har utdannet seg innen realfag og en innen språk.

Etter mange år med vestlandsvær dro familien som klimaflyktninger til Tønsberg.
- I 1996 orket vi ikke mer regn! Med fem barn var erfaringen at de måtte bygge hus før de hadde jobb. Erik fikk jobb på medisinsk avdeling ved Vestfold sentralsykehus og omtrent et års tid etter var Sofie på plass og delte kontor med Erik på sykehuset.
Eriks plan var å bli hjertespesialist, og Sofies ville bli endokrinolog, spesialist på hormonsykdommer. Da måtte de til et universitetssykehus. Nok en gang startet forflytningen med å kjøpe eller bygge hus før noen hadde jobb. Det ble husbygging på Jar i Bærum, rett vest for Oslo. Men Erik fant seg ikke veldig godt til rette på hjerteavdelingen på Rikshospitalet og søkte andre jobber. Det endte med ti lærerike år i legemiddelindustrien.

Sofie fikk jobb ved Akershus universitetssykehus, med lang reisevei til og fra jobb. Hun jobbet deretter i bedriftshelsetjeneste og så noen år ved Statens legemiddelverk før hun begynte hos Fedon Lindberg. Gjennom spennende år studerte hun blodprøver fra pasienter med mat som medisin. Nå var fettet ikke lengre så skremmende, for pasientene viste forbløffende resultater.
- Resultatene var så overbevisende at jeg måtte legge hele min vegetarkost vekk og begynne å spise mye mer fett og proteiner. Jeg kjente effekten på kroppen, og det var en sterk opplevelse.

- Sofie delte erfaringer og ny kunnskap om hva kosthold kan gjøre for pasienters helbred. Jeg ble i økende grad interessert og nysgjerrig på det hun fortalte, sier Erik.
- Det Sofie jobbet med var så spennende at jeg ikke kunne la henne holde på med dette alene, så jeg måtte være med! Det var en kraftfull vekker å se at kosthold kan være så potent og effektivt, selv der medisiner kommer til kort.

Klinikk med mat som medisin
i 2010 åpnet ekteparet Dr. Hexebergs klinikk. Med analyser av pasienters ulike prøver kunne de lage individuelle kostholdsplaner for den enkelte pasient. Sofie og Erik hjalp folk med overvekt, fordøyelseslidelser, kroniske betennelser, allergier og andre sykdommer og plager.
- Noe av det viktigste vi gjør er å lytte godt til pasienten. Vi må høre hva pasienten forteller og se hva prøvene forteller om den enkeltes helse. Biologiske markører lyver sjelden.
- Svært mange pasienter får det mye bedre når de får et kosthold som er tilpasset deres biologi. Mye av det pasientene forteller finnes det også svar på i litteraturen. Men dessverre er dette fremdeles nådd lite ut til legestanden. Enda mindre ut til politikk og samfunnsforvaltning. Vi kan spare mange mennesker for ulike lidelser hvis denne kunnskapen nådde mye lengre ut. Det vil vi også løfte frem gjennom Helsepartiets politikk for et individtilpasset kosthold.

De forbløffende virkningene av tilpasset kosthold gjorde at Sofie og Erik etter hvert holdt mange kurs og foredrag. I 2013 startet de kurshotell i Spania mens de tilbrakte vintrene på Beitostølen. Det gikk bra i noen år, men var en krevende livsstil. Høsten 2016 avsluttet de hotelldriften i Spania og flyttet til Tønsberg, der de bor i dag. Klinikken i Tønsberg og Sandvika, og Sofies enorme suksess som lavkarboforfatter, har gitt dem mange nye venner, pasienter og lagspillere.
- Den sterkeste boken vår kommer ut i januar 2022, sier Erik hemmelighetsfullt.
- Det finnes faktisk så mange skadelige kostholdsråd fra våre helsemyndigheter i dag at noen må ta et skikkelig oppgjør. Helsepartiet gjør deler av jobben, men denne boken blir en bombe inn i et miljø som trenger å oppdatere seg på ny forskning og på internasjonale funn. Arbeidstittel på boken er «KOLESTEROL – er vi blitt lurt?»
- Bare med litt mer av det den enkelte tåler og litt mindre av det man ikke tåler, kan vi gjøre en stor forskjell, sier Helsepartiets nye leder.

Gjennom mange års engasjement i organisasjonen Kostreform for bedre helse, var Erik leder av fagutvalget og leder fra 2014 til 2016. Det var ikke alltid like oppløftende.
- Arbeidet i Kostreform, med kontakt mot byråkrater og politikere -og null respons, var avgjørende for at jeg valgte å gå inn i Helsepartiet. Forandringen må skapes ved å sette helse og kosthold på dagsorden og utfordre fra Stortingets talerstol. Derfor er det viktig at velgerne ser at vi nå har en mulighet til å forbedre der det betyr mest!

Sofie er førstekandidat for Helsepartiet i Rogaland. Der tråkket hun også sine barnesko.
- Nå har Erik trappet ned mye på pasienttiden ved klinikken vår, fordi han bruker mye tid for Helsepartiet. Det er nesten ulønnet arbeid, så politisk virksomhet er ingen investering på materielle verdier, men det finnes størrelser som er viktigere. Dersom Helsepartiet kan nå lengre ut og velgerne gir oss et mandat, så får vi alle en belønning som overgår det meste annet i livet. Helse er grunnlaget for alt annet.
- Jeg er klar for å jobbe for all Helsepartiets politikk på Stortinget, og jeg vet at Erik vil gjøre en samvittighetsfull og pasient-lojal innsats som Akershus-kandidat, sier Sofie.
- Ja, jeg har ikke booket pasienter etter 13. september, skyter Erik inn.
- For da bør Helsepartiet være representert på Stortinget. Jeg vet at det skal mye til, men hvis velgerne ser verdien av helse, så er jeg klar til innsats.
- Og hvis vi ikke kommer inn, så er fremdeles hver eneste stemme utrolig viktig for at vi skal få til mest mulig fra utenfor Stortinget. Vi skal gjøre vårt aller beste i valgkampen, og håper at mange vil være med oss. Så ligger avgjørelsen hos velgerne.

Foto: Caroline Roka
Partiledelsen: Erik Hexeberg leder Helsepartiet sammen med partiets grunnlegger og nå nestleder Lise Askvik.
Nygift! Erik og Sofie Hexeberg giftet seg i 1983.
Familien Hexberg. Sofie og Erik fikk fem barn på sju år!