Partileder blir megge

Helsepartiets grunnlegger Lise Askvik og helsefagarbeider Helene Spro lanserer i dag "Helsemeggene tar tempen - en podcast til å le og grine av". Spro er førstekandidat på Helsepartiet Østfolds stortingsliste.
Helsemeggene tar tempen - en podcast til å le og grine av.

- Ei megge er en som våger å tuppe makta i ræva når det er på sin plass. Vi sparker oppover og verner nedover, sier Lise Askvik.

I fjorten år jobbet Askvik i radio P4 der hun hadde det mediekritiske programmet "Oss megger imellom" sammen med Astrid Gunnestad. I 2017 sluttet hun i P4 for å bygge opp Helsepartiet.
- Etter fem års som partileder er det en fryd å være megge igjen!
I februar i år gikk Askvik av som partileder til fordel for lege, dr med. Erik Hexeberg. Askvik er nå partiets nestleder.
- Helsepartiet stiller til stortingsvalg i alle landets 19 fylker, med sterke toppkandidater, men bare Østfold har ei vaskeekte, klartalt og modig megge på topp! Helene er et funn for både politikken og øret, mener Askvik.

I podcasten "Helsemggene tar tempen"  er Helene Spro selveste sjefmegga. Helsepartiets førstekandidat for Østfold har over 20 års erfaring fra ulike deler av helsetjenestene.
- Nå har jeg holdt kjeft i flere tiår om systemets store og stygge mangler, men nå har jeg fått min egen mikrofon. Jeg kommer ikke til å holde tilbake, lover Spro som fant på podcastens tittel.
- Vi stikker termometeret langt opp i rassen på blant andre NAV, koronakommisjonen og helsemyndighetene, for her er det mange bekymringsverdige symptomer. Vi meggene tar saken og ikke personen, dog med noen hederlige unntak!

Om sjansene for å komme på Stortinget er Spro avventende.
- Det er ingen tvil om at helse-Norge behøver ei megge på Tinget. Jeg kan påta meg å virkelighetsorientere politikerne, så får det være opp til velgerne i høst om de ønsker at jeg tar jobben. Nå kan de i hvertfall bli godt kjent med meg -til latter og gråt- gjennom denne podcasten, sier Helene Spro.

Kort om Helene Spro:
- Vokste opp i Finnmark
- Har fire barn og en maine coon hannkatt
- Utdannet helsefagarbeider
- Førstekandidat for Helsepartiet i Østfold
- Er hobbymaler og er podcastmegge

Hør de fire første episodene her:

Helsemeggene tar tempen - en podcast til å le og grine av.
Meggeduo: t v. Lise Askvik og Helene Spro.