Østerssopp ut av Oslos sorte gull

I dag hedres Gruten AS med Bedriftsutviklingsprisen i landbruket for Oslo. Bedriften skaper nye verdier av kaffeavfall og bidrar til økt bevissthet og kunnskap om denne nesten ubrukte ressursen. Østerssopp dyrket på kaffegrut er det mest oppsiktsvekkende produktet deres.
Vinnerne Siri Mittet og Konrad Sachman, flankert av byråd for næring og eiendom i Oslo, Victoria Marie Evensen til venstre, og juryleder og leder for Innovasjon Norge i Oslo og Viken, Kristin Willoch Haugen til høyre.

Kaffegrut kan brukes til mer enn å spå i, og bedriften gjør business på avfallsproduktet. Vinneren er en pionérbedrift på sitt område.

- Denne prisen er en stor og gledelig overraskelse som gjør oss både ydmyke og svært motiverte, sier Siri Mittet, gründer og eier av Gruten AS.

Kaffegruten, «det nye sorte gullet», er kjernen i virksomheten. Siden oppstarten i 2014 har vinneren forvandlet tonnevis med kaffeavfall til ulike produkter. Hele forretningsidéen til Gruten handler om å verne om naturen samtidig som de skaper verdier, og viser hva et sirkulært samfunn kan bety i praksis.

I 2018 etablerte de landets første urbane østerssoppfarm, Gruten soppfarm, hvor det dyrkes østerssopp på kaffegrut. I 2019 ble 9 tonn kaffeavfall gjort om til 1,6 tonn østerssopp. I tillegg tilbyr de en et mangfold av produkter og tjenester; såpe, kroppsskrubb, vekstmedie for sopp-produksjon, gjør-det-selv-kit, workshops og kurs.

Et godt forbilde og inspirator

Årets vinner har bygget opp en innovativ bedrift som skaper verdier av avfall. De inspirer og bidrar til økt bevissthet og kunnskap om satsing på avfallsprodukter. Konseptet er et godt eksempel på mangfoldet i det urbane landbruket, og vinneren følger i så måte opp regjeringens nye nasjonale strategi for urbant landbruk.

-Vinneren er gjennom sin profilering og orginale branding en viktig omdømmebygger og rekrutteringsarena for utnyttelse og gjenbruk av avfall på en forbilledlig måte, sier juryleder og regiondirektør i Innovasjon Norge for Oslo og Viken, Kristin Willoch Haugen.

Bærekraftige og innovative

Kandidatene til årets pris ble vurdert ut fra kriteriene økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft og innovasjon.

- Vinneren har fokus på bærekraft og utnytter markedsnærheten ved at de hele tiden ser etter nye muligheter og benytter seg av kortreiste ressurser. De er en positiv bidragsyter til lokalmiljøet,sier Willoch Haugen.

Gründeren er godt synlig i bybildet når hun farter rundt i Oslo med en spesialbygd el-sykkel kalt Hurtigruten for å samle inn kaffegrut. Bedriftens produkter og tjenester selges til ulike kundesegmenter, direkte til privatkunder og lokale butikker. Soppen selges primært til restauranter.

- Vi er veldig stolte over å motta Bedriftsutviklingsprisen i landbruket, og dette vil garantert skape ringvirkninger og positive handlinger. Prisen vil inspirere oss til å jobbe enda hardere og gjøre det vi kan for å bidra til en framtidsrettet og bærekraftig samfunnsutvikling, sier Siri Mittet.

-Det er viktig at vi skaper engasjement og sprer entusiasme med det vi gjør. Vi håper å kunne inspirere enda fleremennesker lokalt og rundt om i Norge til selv å gjøre noe positivt for klima og miljø, avslutter hun.

Fakta om bedriftsutviklingsprisen i landbruket:

• Innovasjon Norge deler hvert år ut bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet
  • Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser
  • Hvert år blir det kåret en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner
  • De fylkesvise vinnerne kjemper deretter om den nasjonale prisen på 250 000 kroner
  • Den nasjonale prisen vil bli delt ut under et eget arrangement

Soppbonde i Gruten Konrad Sachman og daglig leder Siri Mittet.
Daglig leder Siri Mittet.
Utenfor soppfarmen.
Østerssopp.