Nyyyt i Rogaland får pris for foredling av kjøtt fra lokale bønder

Nyyyt AS vinner Bedriftsutviklingsprisen i landbruket i Rogaland for sitt utrettelige arbeid med lokal kvalitetsmat. Foredlingen av sau, svin og storfe for bøndene rundt på Jæren blir lagt merke til.
Vinnerne Kristoffer Emil Ueland og
Georg Fredrik Ueland fra Nyyyt, Stortingsrepresentant
Vinnerne Kristoffer Emil Ueland og Georg Fredrik Ueland fra Nyyyt, Stortingsrepresentant Geir Pollestad og leder for Innovasjon Norge i Rogaland, Kari Holmefjord Vervik. (Foto: Innovasjon Norge)

-Det er rørende å få denne prisen. Et flott bevis på at det vi gjør og skaper blir lagt merke til, sier daglig leder i Nyyyt, George Fredrik Ueland.

Alt starter hos bonden

Familiebedriften Nyyyt holder til ved Røysland Gaard på Jæren, og driver med videreforedling av kjøtt fra lokale bønder. På markene rundt gården går det både gris, storfe og sau, og med egne produksjonslokaler og eget gårdsslakteri som snart står klart på gården har Nyyyt full kontroll på alt fra dyrenes velferd og frem til sluttproduktet er på plass hos kunden.

Årets vinner av Bedriftsutviklingspris i landbruket i Rogaland er opptatt av kvalitet og leverer til de beste butikkene og restaurantene over hele Sør-Norge. Gjennom årene har prisvinneren jobbet kontinuerlig med produktutvikling, og er svært opptatt av bondens rolle. «Alt starter hos bonden» er slagordet.

De foredler både egne og andre bønders råvarer, og gjør det mulig for kvalitetsprodusenter å nå ut i markedet på nye måter og få mer betalt. Det er allerede mange bønder som har leveringsavtale med prisvinneren, og flere som ønsker å få det.

-Det å starte opp fra scratch med kjøttforedling av lokale kvalitetsråvarer er en team-innsats og prisen går da også til våre produsenter, sier Ueland.

Flere produkter

Familiebedriften har i dag flere fagbrev enn ansatte og de satser på lærlinger. De kan levere mange ulike produkt basert på både sau, svin og Wagyu-storfe, og kan til og med tilby lokalprodusert sjokolade.

I tillegg til foredlingsanlegget skal det snart stå ferdig et større gårdsslakteri på eiendommen, som vil sikre enda bedre kontroll over verdikjeden for kjøttfordeling.

Blant produktene de tilbyr er blant annet Pinnasteik, som er saltet og tørket lammekjøtt av sauerasen svartfjes. I motsetning til vanlig pinnekjøtt bruker Nyyyt hele dyret, og får dermed et produkt med mye mer kjøtt. De har også en stor produksjon av spekepølser.

Nyyyt sin kundebase strekker seg over hele Sør-Norge og de betjener både kresne restaurantkunder og matglade enkeltforbrukere. Deres «tørrmodnet filetkam av økologisk frilandsgris» er en av finalistene i Årets kjøtt i Det Norske Måltid 2021 og de vant Årets produkt under Bergen Matfestival i 2020. Det var nok ikke tilfeldig at «Truls a la Hellstrøm» var på besøk hos Nyyyt i sitt første program denne sesongen.

En gårdsbutikk og et serveringssted vil snart også bli en del av tilbudet på gården.

Bærekraft

I tillegg til å bidra til økonomisk bærekraft for bøndene, vil prisvinneren kutte klimautslipp. De har derfor dratt i gang et forskningsprosjekt for å se på mulighetene for å etablere en nullutslippsgård på eiendommen.

-Nyyyt er en synlig aktør i vår region med en åpen og tydelig kommunikasjon på hva de gjør og hvem de er. Selskapet har alltid vært en pådriver for nytenkning og nyskaping innen landbruksvirksomheten og de har vist seg å være en robust landbruksaktør som vil bonden og landbruket for øvrig vel, sier juryleder og direktør for Innovasjon Norge i Rogaland, Kari Holmefjord Vervik.

Fakta om Bedriftsutviklingsprisen i landbruket

Innovasjon Norge deler hvert år ut Bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet.

Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.

Hvert år blir det kåret en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner.

De fylkesvise vinnerne kjemper deretter om den nasjonale prisen på 250 000 kroner. På grunn av koronapandemien er det usikkerhet om hvordan den nasjonale prisutdelingen vil foregå.

Vinnerne Kristoffer Emil Ueland og
Georg Fredrik Ueland fra Nyyyt, Stortingsrepresentant
Røysland Gård
Georg Fredrik Ueland (Foto: Paal Christensen)

Innovasjon Norge støtter Beyonder med 75 millioner til batteriprosjekt14.3.2024 10:00:00 CET | Pressemelding

Beyonder i Rogaland mottar 75 millioner kroner i tilskudd til batteriprosjekt fra Innovasjon Norge. - Beyonder er et strålende eksempel på at Rogalandsgründere virkelig satser på verdiskaping og eksport i nye grønne verdikjeder, og styrker det som allerede er et svært interessant økosystem knyttet til energistyring, lading og elektrifisering i fylket vårt, sier Kari Holmefjord Vervik, regiondirektør i Innovasjon Norge.