Nytt prestisjesenter i utdanningskunnskap
Forskningsrådet har i dag tildelt penger til ni nye sentre for fremragende forskning (SFFer).
En tildeling går til CREATE – Centre for Research on Equality in Education, dermed får Universitetet i Oslos sitt første fremragende forskningssenter i utdanningsvitenskap.
– En jubeldag for utdanningsvitenskapen
– Dette er en jubeldag for vårt fakultet og for utdanningsvitenskapen. At vi nå får et senter for fremragende forskning på ulikhet i utdanning representerer en anerkjennelse både av styrken i våre forskningsmiljøer og av den betydningen utdanning har for barn og unge i vårt land og i verden, sier Rita Hvistendahl, dekan ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV).
Ja, for utdanning kan virkelig forandre liv, men ikke alle barn og unge i verden har i dag de samme utdanningsmulighetene.
Målet til CREATE er å frambringe ny kunnskap om hvordan ulikhet i utdanning kan reduseres, slik at alle barn uavhengig av bakgrunn skal kunne få utvikle sitt potensial.
– Nåværende forskning på utdanningsforskjeller er dessuten svært fragmentert. CREATE vil endre dette ved å gi en integrert tilnærming til å forstå ulikheter i utdanning og et helhetlig bilde av årsaker og konsekvenser, sier professor Henrik Daae Zachrisson ved Institutt for spesialpedagogikk, en av senterets ledere.
– Vi håper å bryte ned de disiplinære siloene i studiet av utdanningsforskjeller og dermed overvinne barrierene for likestilling i utdanning gjennom skreddersydde intervensjoner med varige effekter, sier han.
Ny kunnskap til politikere
– Det nye senteret kommer også til å kunne gi beslutningstakere helt ny kunnskap om tiltak som kan brukes til å redusere ulikheter i utdanning, sier professor Sigrid Blömeke ved CEMO Senter for pedagogiske målinger.
Blömeke vil fungere som senterleder i første periode.
– Tiltakene vil dekke alt fra screening for å identifisere individuelle barns problemer med lesing, matematikk og problemløsning gjennom å adressere disse via målrettede intervensjoner, til å se på kostnadene ved verktøyene, forteller hun.
Lederteamet har med seg forskere fra alle fakultetets enheter og store internasjonale nettverk som sammen vil skape et verdensledende forskningsmiljø.
– For fakultetet betyr senteret en kraftig styrking av både det interne og det internasjonale forskningssamarbeidet, og ikke minst vil det gi oss mulighet til å rekruttere mange unge utdanningsforskere, sier Hvistendahl.
Nøkkelord
Kontakter
Monica BjermelandPressekontakt ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Tel:98684916monica.bjermeland@uv.uio.noGunnhild Nedberg GrønlidKommunikasjonsrådgiver ved CEMO - Centre for Educational Measurement
Tel:22852442g.n.gronlid@cemo.uio.noMarika VartunKommunikasjonsrådgiver ved Institutt for spesialpedagogikk
Tel:91379839marika.vartun@isp.uio.noBilder
Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Noregs leiande utdannings- og forskingsmiljø i utdanningsvitskap | Norway's leading institution on teacher education and educational sciences
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Hvor gode er testene som skal fange opp barn i risiko for lærevansker?10.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
Ny studie viser store kunnskapshull.
Ny studie: Barnehager fanger opp for få barn med behov for ekstra støtte5.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
En omfattende norsk studie viser at mange barn i barnehagealder som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker enten får for lite hjelp – eller ingen hjelp i det hele tatt. Resultatene viser store skjevheter i hvem som får spesialpedagogisk støtte og hvor mye.
Ny studie: ADHD-symptomer henger tett sammen med språkvansker29.10.2025 06:40:00 CET | Pressemelding
Barn med spesialundervisning i språk viser oftere tegn til ADHD-symptomer enn andre barn.
Er det fornuftig bruk av skattepenger å sende forskere på konferanser?28.10.2025 06:45:00 CET | Leserinnlegg
Flybilletter, hotellovernattinger, middager og ikke minst en ganske dyr konferanseavgift. Det koster å sende forskere på konferanse i utlandet. Er det verdt det?
Mer dybdelæring, men elevene mangler entusiasme16.10.2025 08:47:26 CEST | Pressemelding
Etter innføringen av nytt læreplanverk, har lærerne økt fokuset på dybdelæring. Men elevenes motivasjon og engasjement uteblir.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom