Nytt prestisjesenter i utdanningskunnskap
Forskningsrådet har i dag tildelt penger til ni nye sentre for fremragende forskning (SFFer).
En tildeling går til CREATE – Centre for Research on Equality in Education, dermed får Universitetet i Oslos sitt første fremragende forskningssenter i utdanningsvitenskap.
– En jubeldag for utdanningsvitenskapen
– Dette er en jubeldag for vårt fakultet og for utdanningsvitenskapen. At vi nå får et senter for fremragende forskning på ulikhet i utdanning representerer en anerkjennelse både av styrken i våre forskningsmiljøer og av den betydningen utdanning har for barn og unge i vårt land og i verden, sier Rita Hvistendahl, dekan ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV).
Ja, for utdanning kan virkelig forandre liv, men ikke alle barn og unge i verden har i dag de samme utdanningsmulighetene.
Målet til CREATE er å frambringe ny kunnskap om hvordan ulikhet i utdanning kan reduseres, slik at alle barn uavhengig av bakgrunn skal kunne få utvikle sitt potensial.
– Nåværende forskning på utdanningsforskjeller er dessuten svært fragmentert. CREATE vil endre dette ved å gi en integrert tilnærming til å forstå ulikheter i utdanning og et helhetlig bilde av årsaker og konsekvenser, sier professor Henrik Daae Zachrisson ved Institutt for spesialpedagogikk, en av senterets ledere.
– Vi håper å bryte ned de disiplinære siloene i studiet av utdanningsforskjeller og dermed overvinne barrierene for likestilling i utdanning gjennom skreddersydde intervensjoner med varige effekter, sier han.
Ny kunnskap til politikere
– Det nye senteret kommer også til å kunne gi beslutningstakere helt ny kunnskap om tiltak som kan brukes til å redusere ulikheter i utdanning, sier professor Sigrid Blömeke ved CEMO Senter for pedagogiske målinger.
Blömeke vil fungere som senterleder i første periode.
– Tiltakene vil dekke alt fra screening for å identifisere individuelle barns problemer med lesing, matematikk og problemløsning gjennom å adressere disse via målrettede intervensjoner, til å se på kostnadene ved verktøyene, forteller hun.
Lederteamet har med seg forskere fra alle fakultetets enheter og store internasjonale nettverk som sammen vil skape et verdensledende forskningsmiljø.
– For fakultetet betyr senteret en kraftig styrking av både det interne og det internasjonale forskningssamarbeidet, og ikke minst vil det gi oss mulighet til å rekruttere mange unge utdanningsforskere, sier Hvistendahl.
Nøkkelord
Kontakter
Monica BjermelandPressekontakt ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Tel:98684916monica.bjermeland@uv.uio.noGunnhild Nedberg GrønlidKommunikasjonsrådgiver ved CEMO - Centre for Educational Measurement
Tel:22852442g.n.gronlid@cemo.uio.noMarika VartunKommunikasjonsrådgiver ved Institutt for spesialpedagogikk
Tel:91379839marika.vartun@isp.uio.noBilder
Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Noregs leiande utdannings- og forskingsmiljø i utdanningsvitskap | Norway's leading institution on teacher education and educational sciences
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
— Hvorfor skal jeg gidde å fortsette dette livet?8.10.2025 06:55:00 CEST | Pressemelding
Åtte prosent av barn og unge sliter psykisk. — Jeg var redd hele tiden. Jeg var lei meg absolutt hele tiden. Men jeg klarte ikke å sette ord på det. Ingen spurte hvordan jeg hadde det. Ingen så meg, forteller Mikkel.
Lærarane trivst, men føler seg mindre verdsett av samfunnet7.10.2025 10:55:57 CEST | Pressemelding
Det kan vi lese av dei ferske tala frå TALIS24, gjerne kalla læraranes og rektoranes undersøking.
Samarbeid i blinde? Ny studie avdekker manglende kunnskap om «laget rundt barnet»5.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
For å lykkes med tidlig innsats og inkluderende opplæring, må skolen og PP-tjenesten spille på lag. En ny studie viser at vi vet lite om hvordan dette tverrfaglige samarbeidet faktisk fungerer, og at barn og foresattes perspektiver ofte får liten plass.
Jonasprisen 2025 til Team Pølsa22.8.2025 06:41:00 CEST | Pressemelding
– Ungdommene har gitt oss samtaler vi aldri ville hatt uten dem, det er bare å ta av seg hatten, sier juryleder Ellen Irén Brinchmann. Hun prøvde å telle antallet kronikker og artikler relatert til serien, men gav opp.
Slik gikk det med tverrfaglige tema i skolen19.8.2025 09:32:29 CEST | Pressemelding
I en tid preget av uro og samfunnsutfordringer, bør skolen være et sted hvor konfliktstoff utforskes mer, konkluderer forskere i ny rapport.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom