Nye Veier prioriterer nye strekninger for utbygging
Strekninger hvor utbyggingskonsept er valgt, og hvor planleggingen har kommet så langt at prosjektet kan sendes til markedet, har vært viktig for Nye Veiers prioritering. Det er nødvendig med ytterligere verdiøkning med kostnadsreduksjon av prosjektene før bygging kan starte. I samsvar med Nye Veiers prosjektmodell skjer deler av denne verdiøkningsprosessen i samhandling med entreprenørene som skal gjennomføre planlegging og utbygging.
- Det er viktig å få konkurransene om disse strekningene ut i markedet, parallelt som optimaliseringen fortsetter. Vi skal forsikre oss om at alle samfunnsøkonomiske gevinster tas ut, sier konstituert administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland.
E6 Kvænangsfjellet
Samfunnssikkerhet, forsyningssikkerhet og forutsigbarhet, samt prosjektets modenhet, har veid tungt når Nye Veier nå har prioritert E6 Kvænangsfjellet for utbygging. Fjellovergangen som er delt mellom kommunene Nordreisa og Kvænangen i Nord-Troms, er ofte stengt vinterstid på grunn av skredfare og sterk vind som skaper drivsnø. E6 Kvænangsfjellet er eneste vei mellom Finnmark og deler av Nord-Troms og resten av landet. Eneste alternative omkjøringsvei er nesten 70 mil via Finland.
Nye Veier planlegger å bygge tunneler som skal bedre fremkommeligheten over fjellet vinterstid, i tillegg til å utbedre veien.
- Det er gjort en god jobb med å ta ned kostnadene i prosjektet, men det gjenstår altså ytterligere optimalisering. Kvænangsfjellet er på mange måter et litt annerledes prosjekt i vår portefølje, og vi har vurdert samfunnssikkerhet, som er en faktor i den samfunnsøkonomiske analysen, som avgjørende, understreker Aanesland.
E18 Dørdal - Tvedestrand
E18 Dørdal – Tvedestrand er en videreføring av utbyggingen av E18 mellom Oslo og Kristiansand. Det ble i høst ferdigstilt en kommunedelplan på strekningen E18 Dørdal – Grimstad gjennom en interkommunal planprosess, og nå prioriteres altså store deler av dette planområdet for utbygging.
- Når vi nå har prioritert strekningen for utbygging, har modenhet og samfunnsøkonomisk lønnsomhet vært tillagt vekt, sier Anette Aanesland.
E6 Øyer – Otta
Stekningen Øyer – Otta ble overført til Nye Veier i 2019 sammen med Kvænangsfjellet og E16 Kløfta- Kongsvinger. Nye Veier har arbeidet målrettet med å utvikle et godt konsept for utbygging på denne strekningen. Utbyggingskonseptet vil kunne gi en samfunnsøkonomisk lønnsom utbygging ved videre optimalisering i samarbeid med kommunene og veimyndigheten.
Nye Veier har arbeidet målrettet med å utvikle et godt konsept for utbygging på denne strekningen som gir et godt samfunnsøkonomisk prosjekt. Det planlegges nå, i samarbeid med kommunene, å igangsette reguleringsplanleggingen på de gjenstående strekningene. Med planer som ivaretar god samfunnsnytte og lave kostnader vil prosjektet kunne bli prioritert for utbygging raskt. Prosjektet prioriteres ikke for utbygging ved denne porteføljeprioriteringen.
Vedlagt er oversikt over Nye Veiers strekninger etter samfunnsøkomisk lønnsomhet og modenhet.
Kontakter
Adm. direktør i Nye Veier, Anette Aanesland, tlf. 951 20 546
Bilder
Dokumenter
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Mesta skal drifte for Nye Veier29.1.2025 07:29:28 CET | Pressemelding
Nye Veier har tildelt Mesta AS driftskontrakt for selskapets veistrekninger i Sør-Norge.
Reguleringsplan for E18 Kragerø – Bamble er ute på høring27.1.2025 10:43:23 CET | Aktuelt
Nye E18 Kragerø – Bamble er ca 17,5 kilometer og planlegges som firefelts motorvei med fartsgrense 100 km/t. Planforslaget legger opp til en vesentlig grad av gjenbruk av dagens E18. Dette sikrer naturverdier og gir reduksjon i arealbruk og klimagassutslipp.
Nye E18 gjennom Kragerø og Bamble skal bygges på den gamle14.1.2025 08:56:09 CET | Aktuelt
I forslaget til reguleringsplan for E18 Kragerø - Bamble legges det opp til mye gjenbruk av eksisterende vei. På denne måten reduseres arealbeslaget, klimagassutslippene og kostnadene.
Hæhre skal bygge ny E39 i Agder10.1.2025 14:46:31 CET | Pressemelding
Nye Veier har valgt Hæhre Entreprenør til å bygge ny E39 fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune. Med dette fortsetter byggingen av ny trafikksikker vei vestover i Agder.
Oppstart av ny E39 som planlagt2.1.2025 10:34:26 CET | Pressemelding
Oppstart av bygging av ny E39 Mandal-Blørstad starter som planlagt inneværende år. Nye Veier velger entreprenør til jobben innen kort tid.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom