Nye Veier presenterte to konsepter for ny E18 Tvedestrand-Bamble
Nye Veier skal planlegge og bygge ny E18 Tvedestrand-Bamble. Det pågår arbeid med verdioptimalisering for å øke bærekraften og ivareta kravet om samfunnsøkonomisk lønnsomhet i prosjektet. Nye Veier har utviklet to konsepter som grunnlag for å komme fram til et løsningsforslag.

Bærekraftige løsninger og et realiserbart utbyggingsprosjekt
Det ene konseptet er optimalisering av reguleringsplanforslaget for strekningen som foreligger fra 2021, men som ikke er vedtatt. Det andre konseptet bygger på mulighetene for mer gjenbruk av eksisterende vei.
-De siste månedene har Nye Veier arbeidet med verdioptimalisering som avtalt med kommunene. Vi er ikke klare til å komme med en anbefalt løsning om grad av gjenbruk eller modifisert løsning nå. Nye Veier antar dessuten at det endelige løsningsforslaget vil være en kombinasjon av konseptene, men at det er for tidlig å si noe mer om nå. Disse to konseptene er så langt vi har kommet og vi har ønsket å gi kommunene et øyeblikksbilde av hvor vi står i utredningsarbeidet. Vi har hatt jevnlige møter med kommunene og øvrige myndigheter og opplever at det har vært nyttige og konstruktive møter. Nye Veier har god tro på at vi kommer til å finne fram til et godt forslag og realiserbart utbyggingsprosjekt, sier Benedichte Limmesand Hellestøl, prosjektutviklingssjef i Nye Veier.
Arbeidet med konseptene vil gi mer kunnskap for eksempel om veistandard, landskap og miljø før selve reguleringsplanprosessen for prosjektet kan videreføres.
-De to konseptene er et utgangspunkt for igjen å finne nye mulige kombinasjoner og vi har ikke ferdige løsninger for den nye veien. Nye Veier og vår rådgiver Sweco ser et stort potensial for mer gjenbruk av både eksisterende veikorridor og veien som ligger der i dag. Gjenbruk av konstruksjoner vurderes også i denne fasen der det er formålstjenlig, sier Hellestøl.
Optimalisering av reguleringsplanforslaget fra 2021
Det eksisterende reguleringsplanforslaget har også et potensiale som Nye Veier ønsker å jobbe videre med. Noen områder peker seg ut der for eksempel justeringer i vertikal- og horisontalkurvatur kan utgjøre en relativt stor forskjell på valg av løsningsforslag for ny E18 Tvedestrand-Bamble.
-Valg av konsept avhenger av flere forutsetninger og kriterier. En viktig forutsetning er enighet med Vegdirektoratet om redusert hastighet og hva dette vil bety for plassering av veien, sier prosjektleder plan Stian Blindheim fra Nye Veier.
Miljøindikatorer
De ikke-prissatte konsekvensene blir beregnet helhetlig med Nye Veiers miljøindikatorer. Miljøindikatorene indikerer blant annet påvirkning av nasjonale og regionale landskapsverdier, irreversible inngrep, belastning for beboere og brukere av veiens nærområder. I tillegg får indikatorene frem veiens barrierevirkning, arealbeslag og gjenbruk av eksisterende veiareal. Gjennom bruk av disse kriteriene ivaretar prosjektet fokuset på gjenbruk av eksisterende vei, kostnader, samt ikke-prissatte tema.
Konseptene ble presentert i et styremøte i det interkommunale plansamarbeidet med kommunene 29. april 2022 der også representanter for de t oberørte fylkeskommunene, Statsforvalter og øvrige myndigheter var til stede.
Det foreligger vedtatt bompengeproposisjonen for finansiering av ny E18 Tvedestrand-Bamble.
Nøkkelord
Bilder






Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Nye Veier velger St1 til etablering og drift av ny døgnhvileplass på Lonelier.18.5.2022 12:01:07 CEST | Pressemelding
Nye Veier har tildelt konsesjonskontrakt for etablering og drift av døgnhvileplassen og veiserviceanlegget på Lonelier til leverandøren St1. Anlegget plasseres ved Lonelierkrysset langs den nye E39 mellom Kristiansand og Mandal og åpnes våren 2023.
Åpner E6 og Stavsjøfjelltunnelen etter ras8.5.2022 15:45:19 CEST | Pressemelding
E6 åpnes søndag ettermiddag/kveld.
Ekstern gransking av raset i Malvik7.5.2022 18:09:46 CEST | Pressemelding
Nye Veier vil ha ekstern gransking av raset som gikk ved Stavsjøfjelltunnelen onsdag. – Det er viktig for å ha tillit og åpenhet om årsaksforholdene, sier administrerende direktør Anette Aanesland.
Nye Veier-prosjekt - Norges første helprosjekt Excellent-sertifisert på bærekraft6.5.2022 14:27:58 CEST | Aktuelt
E18-strekningen mellom Rugtvedt og Dørdal i Telemark åpnet desember 2019. Nå er prosjektet sertifisert av CEEQUAL med karakteren «Excellent». Det er første gang i Norge at et komplett prosjekt, fra planlegging til ferdig bygget, er blitt sertifisert etter CEEQUAL-metodikken.
Nye Veier og Eiffage markerte verdensdagen for sikkerhet og helse i arbeidslivet6.5.2022 08:55:17 CEST | Aktuelt
Den 28. april ble verdensdagen for sikkerhet og helse i arbeidslivet markert over hele verden. Ansatte både i Nye Veier og Eiffage som jobber med utbyggingen av ny E18 Rugtvedt-Langangen markerte dagen med kake og brus ved Blåfjell. Prosjektet har pågått i 424 dager uten H1 og H2 skader og ulykker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom