Nye Veier har tatt hensyn til klimarisiko

En rapport fra Riksrevisjonen konkluderer med at myndighetene ikke har god nok oversikt over klimarisiko – herunder flom og skred. Nye Veier har derimot gjennomført en risikoanalyse på nettopp flom og skred for alle våre prosjekt.
– Målet med analysen var å raskt gi viktige opplysninger om ulike naturfarer som finnes i Nye Veiers planområder, sier direktør for planlegging og drift, Finn Aasmund Hobbesland.

Nye Veiers analyse har gitt nyttig kunnskap om et tema som vil bli viktigere i årene som kommer. Verktøyet blir spesielt viktig i tidligfase av vei- og baneplanlegging.

Sommeren 2020 gikk Nye Veier ut med en nyhetssak om klimarisiko-prosjektet.

– Målet med analysen var å raskt gi viktige opplysninger om ulike naturfarer som finnes i Nye Veiers planområder. Å identifisere potensielle uønskede hendelser som følge av naturfare innen utbyggingsområdene, men også vurdering av risiko og sannsynlighet for gjentagende naturfare. Til sist å vurdere hva som kan være aktuelle sikringstiltak, sa direktør for planlegging og drift, Finn Aasmund Hobbesland, til Samferdsel & Infrastruktur den gangen.

Vår analyse finner at kan vi forvente flere typer klimaendringer som er relevante for oss som veiselskap. Høyere temperaturer og mer nedbør, økt flom-frekvens og økt hyppighet av jord- og flomskred er noe av det som nevnes. Med rapporten har vi nå en metodikk som lar oss identifisere de ulike risikoene, og gjøre analyser som hjelper oss å prioritere tiltak. Vi estimerer tiltakskostnadene til 1,8 mrd. NOK (2020-kroner).

I prosjektet har Norges Geotekniske Institutt (NGI) vært kontraktspartner, i tillegg til bidrag fra HydroTeam (hydrologi), Kjeller vindteknikk, Meteorologisk institutt og PwC (samfunnssikkerhet). Oppdragsleder for prosjektet har vært Anders Solheim, for noen kjent fra de første nyhetssendingene etter Gjerdrum-raset, hvor han var hyppig intervjuet.

Les om rapporten fra Riksrevisjonen her.

Les Nye Veiers analyse av klimarisiko her.

Nye Veiers arbeid i tidligfase på strekningen E6 Storhove – Øyer.
E6 Kvænangsfjellet, hvor røde områder angir punkter med høy risiko knyttet til vind, skred og snødrift. Nye Veier løser utfordringene med to tuneller.