Nye tall fra Medietilsynet: Ungdom rapporterer om planlegging av slåsskamper og salg av rusmidler på nett

Undersøkelsen viser også at én av fire har sett det samme med hasj eller marihuana.
– Det er ungdom selv som har bedt oss om å stille spørsmål om slåssing og salg av alkohol og narkotika på nett, fordi de opplever at dette er blitt ganske vanlig. Det bekrefter funnene i undersøkelsen. At så mange unge blir eksponert for denne typen innhold på nett, kan bidra til at flere får lyst til å prøve rusmidler i tidlig alder, sier Velsand.
Politiet: Voldsvideoer på sosiale medier er en økende trend
Ifølge politiet er deling av voldsvideoer gjennom sosiale medier en økende trend, og politiet er bekymret for at denne typen videoer deles for å få følgere og likes.
– Både vi i nettpatruljen i Kripos og de lokale nettpatruljene får jevnlig tips om kontoer som deler voldsvideoer og tilbyr narkotika. Dette gjøres primært på Snapchat, men også på Instagram, sier Kjersti Rønholt, fungerende seksjonsleder for politiets tilstedeværelse på internett.
Medietilsynet ber sosiale medier-aktører ta grep
Medietilsynet mener det er problematisk at områder som ellers er strengt regulert får spillerom på nett. Ungdom forteller at de bruker filtre med blant annet hasj eller marihuana på Snapchat.
– Aktører som Snapchat, TikTok og Instagram må ta ansvar ved å fjerne filtre for ulovlige rusmidler, og blokkere og kaste ut brukere som deler videoer om slåssing eller tilbyr alkohol eller narkotika på deres plattformer, sier Velsand.
Medietilsynet tar også til orde for en mer innsiktsbasert og koordinert innsats for å trygge og styrke barn og ungdoms kritiske medieforståelse på nett.
– Vi etterlyser en nasjonal strategi på området barn og medier. En slik plan kan gi myndighetene mer kraft i arbeidet med å trygge barn og unge på nett, og samtidig bidra til å få sosiale medier-aktørene til å ta sitt samfunnsansvar på alvor, sier Velsand.
Omfattende undersøkelse om norske barn og unges mediehverdag
Medietilsynet har siden 2006 samlet inn data om barn og unges mediehverdag gjennom Barn og medier-undersøkelsen, som gjennomføres annethvert år. I årets undersøkelse har til sammen cirka 3.400 barn og unge i alderen 9 til 18 år fra 51 skoler over hele landet deltatt.
– Barn og medier-undersøkelsen gjør at vi kan følge utviklingen i de unges medievaner over tid. Det er viktig for å forstå hva som skjer og for å kunne utvikle tiltak som bidrar til å styrke den kritiske medieforståelsen blant barn og unge, sier Mari Velsand.
Her kan du lese delrapport 6 om planlegging av slåsskamper og salg av alkohol og hasj
Her finner du alle delrapportene fra årets undersøkelse Barn og medier 2020
Andel norske 13-18-åringer som én eller flere ganger har sett innhold eller diskusjoner der folk snakker om eller viser noe av følgende (i løpet av det siste året)
- 31 prosent har minst én gang sett innhold eller diskusjoner som går på planlegging av slåssing eller slåsskamper. 15 prosent har sett dette flere ganger. Andelen øker med alder.
- 28 prosent har minst én gang sett innhold eller diskusjoner om salg av alkohol på nett det siste året. 20 prosent har sett dette flere ganger. Andelen øker betydelig med alder.
- 23 prosent har minst én gang sett innhold eller diskusjoner om salg av hasj/marihuana på nett det siste året. 16 prosent har sett dette flere ganger. Andelen øker betydelig med alder.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noKristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Ny rapport fra Medietilsynet: Mange får med seg nyheter, men færre er på tradisjonelle plattformer6.5.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
De fleste følger med på nyheter, men færre bruker tradisjonelle plattformer i sitt daglige nyhetskonsum. Det viser Medietilsynets nye rapport om status for bruksmangfoldet.
Stian Barsnes-Simonsen blir ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Stian Barsnes-Simonsen (46) er ansatt som ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska16.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar desse dagane.
Endra aldersgrense på ny familiefilm etter tilsyn11.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Den nye kinofilmen “Hundemannen” har fått ny aldersgrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med han. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merka “tillaten for alle”.
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom