Medietilsynet

Nye tall fra Medietilsynet: Engelsk er det vanligste språket for barn og unge på tv, Youtube og i spill

Del

Over seks av ti norske 9-18-åringer sier det går mest i engelsk når de ser på Youtube, spiller spill og ser på tv, film eller serier, mens norsk brukes mest når de leser nyheter. Det viser nye tall fra Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2020.

Engelsk er mest vanlig når barn og unge spiller spill og ser på tv og Youtube, men når 9-18-åringene skal oppdatere seg på siste nytt skjer det på norsk. Foto Medietilsynet
Engelsk er mest vanlig når barn og unge spiller spill og ser på tv og Youtube, men når 9-18-åringene skal oppdatere seg på siste nytt skjer det på norsk. Foto Medietilsynet

Det er første gang undersøkelsen har med spørsmål om hvilke språk som brukes mest på de ulike medieflatene. Medietilsynet har utviklet språkspørsmålene i samarbeid med Språkrådet.

Medietilsynet er opptatt av at barn har tilgang til norsk medieinnhold

Engelsk er det språket barn og unge møter klart oftest på Youtube, i filmer og når de spiller dataspill, viser Barn og medier 2020. Når 9-18-åringene skal oppdatere seg på siste nytt, er det derimot klart mest vanlig å lese, høre og se nyheter på norsk. Et flertall sier også at det brukes mest norsk på sosiale medier.

– Når barn og unge møter og bruker engelsk i spill, på Youtube og når de ser film, blir de bedre i engelsk. Det er bra, men vi er også opptatt av at barn og unge må ha tilgang til norsk medieinnhold. Det er viktig både for å utvikle språket og for å ta vare på identiteten, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Språkrådet påpeker at de unge trenger et solid medietilbud på norsk for å bli gode og glade også i sitt eget språk.
– Vi er ikke redde for at det norske språket skal dø ut, men dersom det blir mindre vanlig å bruke norsk på noen områder, kan norsk bli et fattigere språk. Dersom norsk skal være et rikt og godt språk, må vi kunne bruke det både når vi spiller dataspill, når vi er på skolen og når vi snakker med andre, sier Åse Wetås, direktør i Språkrådet.

Språkrådet etterlyser støtteordning for norsk innhold på Youtube

Norge har støtteordninger som sikrer kvalitetslitteratur for barn og unge på norsk. Det er annerledes på Youtube, mediekanalen som blir brukt av ni av ti norske barn og unge uavhengig av alder. Der styres mye av det kommersielle innholdet barna ser på av algoritmer, som ofte favoriserer engelsk innhold.
– Vi ønsker oss en prøveordning med støtte til kvalitetsinnhold på norsk på Youtube, fordi det kan gjøre at barn og unge møter sitt eget språk også på den plattformen, sier Wetås.

Disse språkene brukes mest av 9-18-åringene:

  • Youtube: 64 prosent sier engelsk brukes mest, 14 prosent sier norsk brukes mest og 15 prosent sier det brukes omtrent like mye norsk som engelsk.
  • Dataspill: 63 prosent sier engelsk brukes mest, 17 prosent sier norsk brukes mest og 14 prosent sier det brukes omtrent like mye norsk som engelsk.
  • Film, serier og tv: 62 prosent sier engelsk brukes mest, 16 prosent sier norsk brukes mest og 16 prosent sier det brukes omtrent like mye norsk som engelsk.
  • Sosiale medier: 32 prosent sier engelsk brukes mest, 44 prosent sier norsk brukes mest og 19 prosent sier det brukes omtrent like mye norsk som engelsk.
  • Nyheter: 14 prosent sier engelsk brukes mest, 68 prosent sier norsk brukes mest og 12 prosent sier det brukes omtrent like mye norsk som engelsk.

Les hele rapporten om hvilke språk som brukes mest av barn og unge på de ulike medieplattformene her

Se "Språkrevyen med Stella og Vanessa" om funnene, og hva kulturminister Abid Raja, Medietilsynet og Språkrådet mener om at det går mest i engelsk når norske barn spiller spill og ser på Youtube, tv, film eller serier. 


Hvilke språk møter barn og unge i digitale medier? I filmen ser du Mari Velsand (direktør i Medietilsynet), Åse Wetås (direktør i Språkrådet), Abid Raja (kulturminister) og barne- og ungdomsskuespillere: Stella, Vanessa, Rebekka, Vincentas, Jon, Benjamin og Klara.
Videokanal

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Engelsk er mest vanlig når barn og unge spiller spill og ser på tv og Youtube, men når 9-18-åringene skal oppdatere seg på siste nytt skjer det på norsk. Foto Medietilsynet
Engelsk er mest vanlig når barn og unge spiller spill og ser på tv og Youtube, men når 9-18-åringene skal oppdatere seg på siste nytt skjer det på norsk. Foto Medietilsynet
Last ned bilde

Om Medietilsynet

Medietilsynet
Medietilsynet
Nygata 4
1607 Fredrikstad

69 30 12 00http://www.medietilsynet.no

Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.

Følg saker fra Medietilsynet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Medietilsynet

Ny behandling av støtte til samisk avis etter avgjerd i Medieklagenemnda22.10.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Fleirtalet i Medieklagenemnda har gitt ISAMI.Press AS medhald i klaga på avslag om støtte til den samiske avisa Sámi Odasmagasiidna. Medietilsynet meinte at gåveabonnement ikkje skulle telje med i opplaget til publikasjonen, og avslo derfor søknaden. – Vi tar til etterretning at fleirtalet i Medieklagenemnda har ei anna oppfatning, og gjer no ei ny opplagsberekning, seier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Medietilsynet med Norges største undersøkelser om barns medievaner16.10.2020 09:05:06 CESTPressemelding

Medietilsynet publiserer nå en samlet versjon av undersøkelsene Barn og medier 2020 og Foreldre og medier 2020. Undersøkelsene er Norges største i sitt slag, og til sammen har 3 400 barn og unge mellom 9–18 år og 2 000 foreldre deltatt i årets to undersøker om barns mediebruk. – Undersøkelsene gir viktig innsikt i mange aspekter ved barn og ungdoms digitale mediehverdag, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom