Nye tall fra Medietilsynet: Engelsk er det vanligste språket for barn og unge på tv, Youtube og i spill
Det er første gang undersøkelsen har med spørsmål om hvilke språk som brukes mest på de ulike medieflatene. Medietilsynet har utviklet språkspørsmålene i samarbeid med Språkrådet.
Medietilsynet er opptatt av at barn har tilgang til norsk medieinnhold
Engelsk er det språket barn og unge møter klart oftest på Youtube, i filmer og når de spiller dataspill, viser Barn og medier 2020. Når 9-18-åringene skal oppdatere seg på siste nytt, er det derimot klart mest vanlig å lese, høre og se nyheter på norsk. Et flertall sier også at det brukes mest norsk på sosiale medier.
– Når barn og unge møter og bruker engelsk i spill, på Youtube og når de ser film, blir de bedre i engelsk. Det er bra, men vi er også opptatt av at barn og unge må ha tilgang til norsk medieinnhold. Det er viktig både for å utvikle språket og for å ta vare på identiteten, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Språkrådet påpeker at de unge trenger et solid medietilbud på norsk for å bli gode og glade også i sitt eget språk.
– Vi er ikke redde for at det norske språket skal dø ut, men dersom det blir mindre vanlig å bruke norsk på noen områder, kan norsk bli et fattigere språk. Dersom norsk skal være et rikt og godt språk, må vi kunne bruke det både når vi spiller dataspill, når vi er på skolen og når vi snakker med andre, sier Åse Wetås, direktør i Språkrådet.
Språkrådet etterlyser støtteordning for norsk innhold på Youtube
Norge har støtteordninger som sikrer kvalitetslitteratur for barn og unge på norsk. Det er annerledes på Youtube, mediekanalen som blir brukt av ni av ti norske barn og unge uavhengig av alder. Der styres mye av det kommersielle innholdet barna ser på av algoritmer, som ofte favoriserer engelsk innhold.
– Vi ønsker oss en prøveordning med støtte til kvalitetsinnhold på norsk på Youtube, fordi det kan gjøre at barn og unge møter sitt eget språk også på den plattformen, sier Wetås.
Disse språkene brukes mest av 9-18-åringene:
- Youtube: 64 prosent sier engelsk brukes mest, 14 prosent sier norsk brukes mest og 15 prosent sier det brukes omtrent like mye norsk som engelsk.
- Dataspill: 63 prosent sier engelsk brukes mest, 17 prosent sier norsk brukes mest og 14 prosent sier det brukes omtrent like mye norsk som engelsk.
- Film, serier og tv: 62 prosent sier engelsk brukes mest, 16 prosent sier norsk brukes mest og 16 prosent sier det brukes omtrent like mye norsk som engelsk.
- Sosiale medier: 32 prosent sier engelsk brukes mest, 44 prosent sier norsk brukes mest og 19 prosent sier det brukes omtrent like mye norsk som engelsk.
- Nyheter: 14 prosent sier engelsk brukes mest, 68 prosent sier norsk brukes mest og 12 prosent sier det brukes omtrent like mye norsk som engelsk.
Les hele rapporten om hvilke språk som brukes mest av barn og unge på de ulike medieplattformene her
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Hvilke språk møter barn og unge i digitale medier? I filmen ser du Mari Velsand (direktør i Medietilsynet), Åse Wetås (direktør i Språkrådet), Abid Raja (kulturminister) og barne- og ungdomsskuespillere: Stella, Vanessa, Rebekka, Vincentas, Jon, Benjamin og Klara.Videokanal
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Mange synest dei bruker for mykje tid på skjerm19.9.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
To av tre meiner dei bruker for mykje tid på skjerm, viser nye tal frå Medietilsynet. Meir enn halvparten seier dei gjer noko med det, og mange av dei som har prøvd å få skjermtida ned, opplever at det lèt seg gjere.
Medietilsynet mener plattformene må være mer åpne om algoritmebruk og konsekvenser for desinformasjon10.9.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
De største internettplattformene er blitt bedre på å rapportere om hva de gjør for å bekjempe desinformasjon, men Medietilsynet etterlyser mer åpenhet om tiltak for å redusere risikoen ved algoritmisk påvirkning.
Årets tilskudd til avisene blir klart i oktober6.9.2024 06:55:09 CEST | Pressemelding
Medietilsynet er godt i gang med behandling av årets søknader til produksjonstilskudd for nyhets- og aktualitetsmedier, og tar sikte på tildeling i midten av oktober. De nye forskriftsendringene gjelder fra årets tildeling.
Vanskelig å skille betalt og redaksjonelt innhold5.9.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Mange har problemer med å skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold på nett, viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet.
Medietilsynet gir TV 2 advarsel4.9.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
TV 2 brøt reglene om merking av sendinger med produktplassering under sommerens fotball-EM. Nå får de advarsel av Medietilsynet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom