Nye Mercedes-Benz CLA Shooting Brake med norske priser

(Lørenskog, 20. juni 2019) Nye CLA Shooting Brake og AMG CLA 35 er klar for bestilling. Bilen har vokst i alle retninger og er det praktiske alternativet for de som ikke vil kompromisse med design. Norsk lansering er forventet i september.

- Basert på tilbakemeldingene vi har fått på CLA Coupé er det store forventninger til Shooting Brake i Norge.  AMG-modellene våre er populære som aldri før, og derfor er det ekstra gledelig å kunne tilby CLA 35 allerede fra salgsstart, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz hos Bertel O. Steen.

Praktisk, elegant og sportslig

Rammeløse vinduer og en fallene taklinje definerer CLA Shooting Brake. Det sportslige designet understrekes videre av en aggressiv grill, nye lykter og «powerdomes» på panseret. Den nye modellen er nesten 5 centimeter lenger og bredere enn forgjengeren og bagasjerommet har vokst til over 500 liter. Med de to-delte baklyktene har lasteåpningen blitt 23 cm bredere som gjør innlasting betraktelig lettere.

På innsiden av bilen merkes det også at de utvendige målene har økt. Albuerom og skulderplass er forbedret med flere centimeter og det samme gjelder for de som sitter i baksetet. De doble skjermene og det nye infotainmentsystemet MBUX er selvsagt på plass, men har blitt ytterligere forbedret i den nye modellen.

MBUX: Mer avansert enn noen gang

Brukergrensesnittet MBUX er i kontinuerlig utvikling og får stadig bedre funksjonalitet. Blant annet forstår systemet langt mer komplekse stemmekommandoer enn tidligere, og får sensorer i det innvendige speilhuset for tilpasse skjerminnhold basert på armbevegelser.

Videre kan leselampen enkelt slås av og på ved å strekke en hånd mot speilet. Og leter man etter noe i passasjersetet lyser det automatisk opp. Så snart hånden forlater området, slås lyset automatisk av igjen.

Kommer med smarte anbefalinger

Energizing komfortkontroll kobler sammen alle bilens komfortsystemer, som klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje, duft og musikk. Her kan føreren konfigurere et bestemt velværeoppsett som passer deres humør og behov. Dersom man har en smartklokke (Garmin) som er koblet til bilen vil Energizing Coach komme med anbefalte oppsett basert på stressnivåer, søvnkvalitet og puls, i tillegg til bilens telemetridata.

Assistansesystemer

CLA Shooting Brake har assistansesystemene man finner i dagens S-Klasse, noe som gir den høyeste graden av aktive sikkerhetsfunksjoner i dette segmentet. Takket være økt datakraft og nye sensorer kan bilen kjøre semiautonomt i kø og på motorvei. Systemet benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.

Et annet element som øker både komfort og sikkerhet er tilvalget Multibeam LED frontlykter med 18 individuelle lysdioder. Disse justeres raskt og presist for hele tiden å passe gjeldende trafikksituasjon uten å blende møtende trafikk.

Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC

For de som ønsker den ultimate kjøreopplevelsen i klassen er AMG CLA 35 det åpenbare valget. Motoren tar utgangspunkt i M 260 fra A-Klasse, men er tunet av AMG med blant annet nytt luftinntak og en twin-scroll turbo med to parallelle kanaler for optimal respons i hele registeret. AMG Performance 4MATIC sikrer at kreftene forplantes til underlaget og kan finjusteres med fem ulike kjøreprogrammer og AMG dynamics. Alle valgmuligheter kan styres fra det nye sportsrattet med programerbare knapper.

Mer informasjon om AMG CLA 35

Tekniske data CLA Shooting Brake

CLA 180 d CLA 180 CLA 200 CLA 250 4MATIC AMG CLA 35 4MATIC
Girkasse 7G-DCT (automat) 6G (Manuell) 7G-DCT (automat) 7G-DCT (automat) 7G-DCT (automat)