Nå er nye elektriske G-Klasse klar for bestilling
Tro mot sin unike karakter og sin ikoniske silhuett, inkluderer nye elektriske G-Klasse alle de tradisjonelle elementene som har definert G-Klasse gjennom 45 år. Nå er den klar for bestilling, og de første bilene forventes på norske veier i løpet av tredje kvartal 2024. Startpris er på kr. 1.733.000,- (ekskl. levering)*.
Rekkevidde på opptil 468 kilometer
Batterikapasiteten er på 116 kWt, noe som gir elektriske G-Klasse med norsk standardutstyr en rekkevidde på opptil 468 kilometer etter WLTP-standarden. Batteriet er strategisk integrert i kjøretøyets rammekonstruksjon, noe som gir lavt tyngdepunkt og som bidrar til å gjøre bilen mer rigid. Videre er batteriet plassert innenfor et beskyttende kabinett for å sikre mot vann og skitt.
Elektriske G-Klasse kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, noe som muliggjør en økning i ladetilstand fra 10 til 80 % på rundt 32 minutter. For hjemmelading støtter den opptil 11 kW via den kraftige ombordladeren, noe som sikrer effektiv lading fra eksempelvis ladeboks.
Imponerer i terrenget
Nye elektriske G-Klasse drar nytte av rundt 45 års erfaring og ekspertise innen terrengsegmentet, og tar G-Klasse inn i en ny æra av elektrisk mobilitet. I noen aspekter overgår den elektriske utgaven de konvensjonelle modellene med forbrenningsmotor. Ikonet fortsetter å stole på en velprøvd rammekonstruksjon som på den elektriske utgaven er forsterket, i tillegg til uavhengig forhjulsoppheng og en stiv bakaksel som har blitt komplett ombygget. De elektriske motorene er festet til rammekonstruksjonen.
Følgende verdier taler for seg selv:
- Opptil 100 % klatreevne på egnede underlag
- Bakkeklaring mellom akslene på minst 250 mm
- Maksimal vadedybde på 850 mm i vann og gjørme
- Stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35°
- Inn- og utkjøringsvinkler på 32° og 30,7°
- Brytevinkel på 20,3°
G-TURN, G-STEERING og G-ROAR
Terrengegenskapene til G-Klasse har alltid hatt de høyeste standardene, og dette fortsetter med den nye elektriske G-Klasse. Eksklusivt for denne er G-TURN, G-STEERING og G-ROAR. Med førstnevnte kan sjåføren snu elektriske G-Klasse nesten på stedet. Bilen presterer opptil to komplette snuoperasjoner i ønsket retning på løse underlag. Dette ser ikke bare spektakulært ut, men det kan også være hjelpsomt når du kjører i terrenget.
Med G-STEERING kan snusirkelen til nye elektriske G-Klasse reduseres betraktelig under terrengkjøring eller ved kjøring på løse underlag. Dette oppnås gjennom å kontrollere momentet individuelt på hvert hjul, der bilen snur rundt det innerste bakhjulet. Denne funksjonen er aktiv i hastigheter opptil 25 km/t, og gir et stort fortrinn i eksempelvis krappe svinger.
G-ROAR tilfører en unik lydopplevelse til den nye elektriske G-Klasse. Denne særegne kjørelyden er inspirert av de kraftfulle V8-motorene fra modellserien, og skaper en imponerende akustisk effekt ved akselerasjon med en dyp og rik bass. Lyden skiller seg markant ut fra andre elektriske modeller fra Mercedes-Benz, og gir en distinkt og gjenkjennelig karakter til kjøretøyet.
Spesialmodellen Edition One
De første tilgjengelige bilene i 2024 vil være G 580 Edition One. Dette er en godt utstyrt spesialmodell som kun produseres i en begrenset periode. Utvendig er bilen utstyrt med blant annet AMG eksteriør, nattpakke, sorte 20" AMG-felger, soltak og KEYLESS-GO. Innvendig vil du finne SUPERIOR Line interiør, Burmester surround sound system, komfortpakke, elektriske seter med massasje, ENERGIZING-pakke og mye mer.
Edition One skiller seg ytterligere ut med unike tilpasninger som blant annet inkluderer blå stripe i den utvendige beskyttelseslisten, blå bremsekalipere, Edition One-logoer, interiørdetaljer med blå sømmer og karbonlistverk med blå detaljer.
Pris
G 580 |
G 580 Edition One |
|
Fra kr. (ekskl. levering) |
1.733.000,-* |
2.336.000,- |
*De første tilgjengelige bilene i 2024 vil være Edition One
Tekniske data
Mercedes-Benz G 580 med EQ Teknologi |
|
Motor |
PSM |
Effekt |
588 hestekrefter |
Dreiemoment |
1.164 Nm |
Drivlinje |
Firehjulstrekk |
Batterikapasitet |
116 kWh |
AC lading |
11 kW |
DC lading (hurtiglading) |
200 kW |
Lengde/Bredde/Høyde |
4.624 / 1.931 /1.986 mm |
Bagasjevolum |
555 / 1.990 liter |
Vekt |
3.085 kg |
Akselerasjon 0-100 km/t |
4,7 sekunder |
Toppfart |
180 km/t |
Kombinert Forbruk |
27,7 – 30,3 kWh / 100 km |
Kombinert CO2-Utslipp |
0 g / km |
Rekkevidde |
Opptil 468 km |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczInformasjonssjef
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugDirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz tar individualisering til nye høyder med MANUFAKTUR19.12.2024 13:53:59 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz utvider sitt MANUFAKTUR-program og åpner samtidig et helt nytt MANUFAKTUR-studio. Her møter toppmoderne produksjonsmetoder et tradisjonelt håndverk for å oppfylle de mest krevende kundeønskene.
Første glimt av en ny æra hos Mercedes-Benz Vans17.12.2024 07:03:00 CET | Pressemelding
Fra og med 2026 vil Mercedes-Benz Vans introdusere sin nyutviklede, modulære og skalerbare elektriske arkitektur kalt VAN.EA (Mercedes-Benz Van Electric Architecture). Med denne setter Mercedes-Benz Vans kursen for en helt ny æra.
Elektriske Mercedes-AMG SUV har startet vintertestingen16.12.2024 10:36:10 CET | Pressemelding
Den elektriske høyytelses-SUVen fra Mercedes-AMG testes nå sammen med kommende firedørs coupé. Begge er bygget på den elektriske plattformen AMG.EA som vil introdusere en rekke innovasjoner.
Verdenspremiere på eksklusive Mercedes-AMG PureSpeed11.12.2024 15:03:36 CET | Pressemelding
Mercedes-AMG PureSpeed er den første modellen i den begrensede Mythos-serien, og er begrenset til kun 250 enheter. Den unike bilen har hverken tak eller frontrute og byr på en uforglemmelig kjøreopplevelse.
Mercedes-Benz sin 124-serie fyller 40 år9.12.2024 10:56:34 CET | Pressemelding
For 40 år siden ble den banebrytende 124-serien for første gang presentert. En modell kjent for sin tidløse estetikk, og som er yndet blant entusiastene. Denne modellen skulle senere også bli den første som ble kalt E-Klasse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom