65-årsjubileum for viktige milepæler innen sikkerhet hos Mercedes-Benz

Mercedes-Benz er et innovasjonsdrevet merke. Siden 1886 har selskapet kontinuerlig satt standarder innen bilbransjen, og merkets historie er rik på hendelser. Her er to viktige merkedager innen sikkerhet i bil med jubileum i september 2024.

Kollisjonstest av Mercedes-Benz 190 (W 110) i 55 km/t mot en 17-tonns stillestående hindring i 1959. Dørene på venstre side var tatt bort for å kunne filme bevegelsene til kollisjonsdukken og sandsekkene. Mercedes-Benz

65 år siden Mercedes-Benz startet med kollisjonstester
Med simuleringer av ulykker under reproduserbare forhold, kan løsninger for passiv bilsikkerhet evalueres på en pålitelig måte. Derfor bestemte Mercedes-Benz i 1958 at kollisjonstester med komplette kjøretøy skulle spille en viktig rolle fremover, i tillegg til beregninger og evaluering av faktiske ulykker.

Premieren for den første kollisjonstesten ble satt til 10. september 1959. En pre-produksjonsutgave av den kommende 110-serien ble utsatt for en frontkollisjon med en stillestående hindring. På dette tidspunktet var verdens første personbil med sikkerhetskarosseri allerede på markedet, luksussedanen i modellserien W 111. Kollisjonstester med denne modellen bekreftet effektiviteten til et sikkerhetskarosseri for alle passasjerer.

null
I 1959 begynte Mercedes-Benz med systematiske kollisjonstester som et viktig ledd i å gjøre bilene sikrere. Testbilene ble i utgangspunktet drevet av kabeltrekksystemer, og senere av raketter med varmt vann slik som vist på bildet. Mercedes-Benz

Luksussedanen Mercedes-Benz W 111 – en foregangsmodell innen passiv sikkerhet
Mercedes-Benz sine sekssylindrede sedaner 220, 220 S og 220 SE i W 111-serien hadde premiere på den internasjonale bilutstillingen IAA i Frankfurt fra 17. til 27. september 1959 – altså for 65 år siden. Modellserien markerte en milepæl innen passiv sikkerhet: verdens første bil basert på prinsippet om et sikkerhetskarosseri med en stiv passasjerkabin og soner foran og bak som kan deformeres og komprimeres i tilfelle en kollisjon, såkalte krympesoner.

Sikkerhetskarosseriet, som ble patentert i 1951, ble utviklet av Béla Barényi, ingeniør hos Mercedes-Benz og en pioner innen passiv sikkerhet. Designdetaljen med «halefinner» bak ga W 111- og 112-seriene (sistnevnte fra 1961) kallenavnet "Heckflosse" eller «fintail». I 1967 hadde totalt 337.659 eksemplarer av W 111-serien blitt produsert, og modellene gjorde også stor suksess innen motorsport i rally og på bane- og utholdenhetsløp.