Nye E136 Veblungsnes gir bedre flyt på Eksportvegen og økt bokvalitet
Nye Veier har oversendt forslag til reguleringsplan som skal gi grunnlag for utbygging av ny E136 gjennom Veblungsnes. Det skal nå til videre behandling i Rauma kommune og legges ut til offentlig ettersyn og høring.
-I arbeidet med reguleringsplanen har Nye Veier vært særlig opptatt av å bedre trafikksikkerheten og framkommeligheten på Veblungsnes. Vi rydder rett og slett opp i området, legger bedre til rette for kollektivtrafikken og mener at vi har funnet gode løsninger for de som bor på Veblungsnes. Forslaget vi legger fram nå er kostnadseffektivt og har akseptabel samfunnsøkonomisk nytte. Flere tiltak bidrar til å minimere klimagassutslipp og arealbeslag, sier Jarle Kristian Tangen, prosjektutviklingssjef i Nye Veier.
Mindre støy og bedre framkommelighet for gående og syklende
I forslag til reguleringsplan følger ny veilinje for E136 samme trasé som i kommunedelplanen. E136 legges om fra Innfjordtunnelen og vil langs innsiden av sandtaket på Veblungsnes, gjennom ryggen mellom sandtaket og bebyggelsen på Veblungsnes, og videre østover mellom bebyggelsen langs Nuken og Alléen. Ny vei kobler seg til dagens E136 ved Grytten kirke.
-Planforslaget vil innebære at vi får til en betydelig bedring i framkommeligheten på Eksportvegen. Vi reduserer antall direkte avkjørsler og korter inn kjørelengden med ca 500 meter. For å ivareta bomiljøene Nuken og Veblungsnes foreslår vi å sette fartsgrensen til 60 km/t. Det skal bli gode støyskjermingstiltak og det blir mindre ulemper med støy for de som bor i området, sier Harald Monsen, planprosjektleder i Nye Veier.
Gående og syklende får bedre framkommelighet siden det etableres en ny undergang mellom Nuken og Alléen. I tillegg foreslås et krysningspunkt ved Grytten kirke, hvor det skal etableres to kollektivholdeplasser. Det blir ny adkomst til Veblungsnes via et T-kryss ved sandtaket i Djupdalen. Dermed blir det ikke lenger gjennomgangstrafikk i boligfeltet på Veblungsnes. Dette vil gi en stor forbedring av trafikksikkerhet og bomiljøet i området. Det vil dessuten legge til rette for at flere kan gå, sykle eller ta bussen.
Kartlegging av kvikkleiresoner
En viktig del av planarbeidet har vært å utrede kvikkleiresonene Grytten og Setnesgrova på Veblungsnes. Reguleringsplanen stiller krav om stabiliserende tiltak for veitraséen som går gjennom kvikkleiresonen Grytten. Det er foreslått å benytte innblanding av kalksement. Beregninger viser at tiltaket vil oppnå en vesentlig forbedring av sikkerheten. Boligfeltet vil etter gjennomføring av stabiliserende tiltak dermed være et mye tryggere sted å bo.
Videre framdrift for arbeidet med reguleringsplanen
Det er Rauma kommune som skal legge forslaget ut til offentlig ettersyn. Det legges opp til informasjonsmøte og åpen kontordag for berørte og interesserte i høringsperioden som vanligvis er 6 uker.
-Det har pågått planarbeid og veiutredninger i området i flere år. Det ble vedtatt kommunedelplan i 2006. Strekningen ble overført til Nye Veier i forbindelse med Nasjonal transportplan 2022-2033 og i 2022 startet vi arbeidet med reguleringsplanen. Nå har vi kommet et godt stykke videre i prosjektet og reguleringsplanen kan bli vedtatt før sommeren. Deretter skal vi se på når vi kan komme i gang med utbyggingen, sier Tangen.
Det er rådgiverfirmaene Asplan Viak, ViaNova og Aas Jakobsen som i samarbeid har utarbeidet reguleringsplanforslaget på vegne av Nye Veier.
Nøkkelord
Kontakter
Harald MonsenProsjektleder plan
Tel:+47 91811628harald.monsen@nyeveier.noJarle Kristian TangenProsjektutviklingssjef
Tel:92457020jarle-kristian.tangen@nyeveier.noBilder
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Arbeid og trafikkomlegging i Kvithammarkrysset fra 9. april9.4.2024 16:43:32 CEST | Aktuelt
Tirsdag 9. april starter arbeidene med utvidelse og ombygging av Kvithammarkrysset på E6, nord for Stjørdal. Dette skjer som del av prosjektet E6 Kvithammar-Åsen. Arbeidene vil pågå frem til høsten 2024.
Nye Veier har oversendt forslag til reguleringsplan for ny E6 Moelv – Roterud14.3.2024 12:58:30 CET | Pressemelding
Nye Veier har utarbeidet to reguleringsplanforslag for E6 Moelv – Roterud som nå sendes til videre behandling i Gjøvik og Ringsaker kommune.
Tre kan gi tilbud på E39 Mandal-Blørstad14.3.2024 10:50:10 CET | Pressemelding
Tre entreprenører er invitert til å gi tilbud på byggingen av ny E39 vestover fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune.
Ferdigbygging av Hommelvikbrua6.3.2024 15:15:00 CET | Aktuelt
28. februar var det tilbudskonferanse i forbindelse med ferdigstillelse av sørgående løp på Hommelvikbrua. Det er en brukonstruksjon på E6 mellom Ranheim og Værnes som er delvis påbegynt, men ikke ferdigstilt.
29. februar 2024 ble det markert gjennomslag i Åstunnelen29.2.2024 17:30:00 CET | Pressemelding
På skuddårsdagen ble det gjennomslag i Åstunnelen. Ordføreren i Levanger kommune, Anita Ravlo Sand, sammen med ordføreren i Stjørdal kommune, Eli Arnstad, fyrte nøyaktig kl 15 av gjennomslagssalva.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom