Ny støtteordning i Enova for borettslag og sameier

Enova har lansert en ny kartleggingsstøtte for borettslag og sameier. En slik kartlegging vil bidra til at boligselskapene får en oversikt over mulige enøk- og klimatiltak.
– At Enova styrker støtten til solceller er bra, men denne støtten må også kunne gis til boligselskaper og ikke bare til privatpersoner, sier adm. direktør i NBBL Bård Folke Fredriksen. Foto: Nadia Frantsen

– Det er bra at Enova endelig ser at borettslag og sameier har falt utenfor deres tidligere ordninger, men potensialet for å utløse energisparing er mye større. Så selv om støtte til kartlegging er bra og vil vekke interesse for oppgradering, er det vesentlige mangler ved støtten til selve investeringene som må gjøres noe med, sier Bård Folke Fredriksen, adm. direktør i NBBL.

Energieffektivisering i bygg er en del av løsningen for et presset kraftsystem. NBBL har tall som viser at det er mulig å spare strøm tilsvarende fire Alta-kraftverk i borettslag og sameier.

– Bytte av vinduer og dører, etterisolering og vanlige varmepumper er lavthengende frukter som kan skje raskt. Enova bør også støtte slike velprøvde og tilgjengelige tiltak. At Enova nå styrker støtten til solceller er bra, men denne støtten må også kunne gis til boligselskaper, ikke bare til privatpersoner, mener Fredriksen.

Dersom man legger solceller på taket på alle blokkene i Norge, tilsvarer det størrelsen av 1.800 fotballbaner og det vil kunne gi nok energi til å lade 725.000 elbiler i året – flere elbiler enn det finnes i Norge i dag.

Kartleggingen Enova nå vil gi støtte til kan skaffe boligselskapene oversikt over tiltak for redusert energibehov, klimagassutslipp og muligheten for lokal energiproduksjon. Støttenivået er ikke avklart, men ordningen skal tre i kraft i løpet av februar 2022.