Ny Menon-rapport: Prisdiskrimineringsforbud kan gi lavere priser
I rapporten oppsummerer det anerkjente analyse- og rådgivningsselskapet at en forskrift kan ha flere positive effekter for norske dagligvarekunder, blant annet gjennom
- reduserte etableringshindre både på leverandør- og kjedeleddet
- at det blir enklere for både leverandører og dagligvareaktører å vokse, noe som vil bidra til økt konkurranse og reduserte priser både i leverandør- og kjedeleddet
Menon anser at gjennomsnittlige innkjøps- og sluttbrukerpriser kan øke moderat på kort sikt, men at det er sannsynlig at det oppveies av nyetablering og vekst blant mindre kjeder og leverandører på lenger sikt.
Analysebyrået konkluderer også med at på kort sikt, før ny etablering finner sted, vil det variere mellom varer, kjeder og leverandører hvorvidt forskriften fører til økte eller reduserte innkjøpspriser.
Rapporten fra Menon er utarbeidet på oppdrag fra Oda Norway og Reitan Retail.
Kritiserer Konkurransetilsynet for å være ensporet
– Det er slående hvor bombastisk og ensidig Konkurransetilsynet har fremstilt denne saken. Rapporten fra Menon gir et mer nyansert bilde av hvilken effekt regulering av usaklig prisdiskriminering kan få i Norge, sier konsernsjef i Oda, Karl Munthe-Kaas, og viser til at Konkurransetilsynet konsekvent baserer seg på økonomisk teori som hevder at denne typen regulering kun vil føre til høyere innkjøpspriser.
– Det er bekymringsfullt at Konkurransetilsynet lener seg på den samme økonomiske teorien de har gjort i alle år. Det faktiske resultatet er jo at det norske dagligvaremarkedet er blant de med minst mangfold i verden. Noe må gjøres, og rapporten fra Menon viser at en forskrift vil være et steg i riktig retning, sier han.
Ønsker nye konkurrenter velkommen
Forskjeller i innkjøpspriser ble av Oslo Economics og Oeconomica (2017) identifisert som det største enkelthinderet for nyetablering av dagligvarekjeder i Norge. Kårstein Eidem Løvaas, myndighetskontakt i Reitan Retail, som står bak REMA 1000, sier selskapet ønsker økt konkurranse velkommen.
– Vi ønsker oss flere konkurrenter og leverandører. Det er ingen tvil om at flere tilbydere vil bidra til å øke konkurransen og redusere både innkjøpsprisene og prisene til kundene i butikken, sier Løvaas.
Fullstendig rapport kan lastes ned fra https://www.menon.no/wp-content/uploads/2022-97-Innkjopspriser.pdf
Nøkkelord
Kontakter
Kårstein Eidem LøvaasMyndighetskontaktReitan Retail
Tel:+4791378135kel@reitanretail.noTor Erik AagKommersiell direktørOda
Tel:+4791546169tor.erik@oda.comBilder
Lenker
Om Reitan Retail
Reitan Retail er et ledende handelsselskap i Norden og Baltikum med virksomhet innen dagligvare, servicehandel og mobilitet i syv land.
Vi er en familie med 42.000 positive og offensive mennesker og sterke merkevarer som REMA 1000, Narvesen, R-kioski, Pressbyrån, Uno-X, YX og 7-Eleven.
Med sterke verdier, effektiv drift og lokalt eierskap, deler vi et felles mål om å skape de beste kundeopplevelsene i folks hverdag, og bidra til en mer bærekraftig fremtid.
Vår unike franchisemodell er kjernen i vår forretningsmodell, og kunden er vår øverste sjef. Vi er en del av folks hverdag - hjemme, på farten og på veien. Vi er nære, enkle og ansvarlige.
I Reitan Retail, deler vi sterke verdier og et felles formål: Å gjøre hverdagen litt enklere og verden litt bedre.
Følg pressemeldinger fra Reitan Retail
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Reitan Retail på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Reitan Retail
Reitan Retail søker seks ledertraineer9.2.2024 12:27:06 CET | Pressemelding
Høsten 2024 skal vi ønske seks nye ledertraineer velkommen til Reitan Retail. Vurderer du å søke på programmet og er nysgjerrig på hvordan det er å være ledertrainee hos oss? Helene Stenseth, Mithun Ramesh og Silje Enger er blant ledertraineene som startet hos oss i august. De deler sine erfaringer så langt, og gir sine beste råd for en vellykket søknadsprosess og programperiode.
Inngår unikt norsk samarbeid om å produsere brød med lavere karbonfotavtrykk22.1.2024 09:00:00 CET | Pressemelding
Reitan Retail, Norgesmøllene, Felleskjøpet Agri og Yara går sammen for å produsere brød med lavere karbonavtrykk basert på norsk havre.
Unique collaboration to produce bread with lower carbon footprint in Norway22.1.2024 09:00:00 CET | Press release
Reitan Retail, Norgesmøllene, Felleskjøpet Agri and Yara have entered a collaboration to produce a bread, made from Norwegian oats, with lower carbon footprint.
Reitanselskaper inngår stor eiendomsavtale i Danmark17.1.2024 12:00:00 CET | Pressemelding
REMA 1000 Danmark selger 64 butikkeiendommer til DK Retail Invest AS, som eies av AKA AS, Reitan Eiendom AS og Steensland-familiens investeringsselskap AS Straen. Avtalen har en verdi på om lag NOK 2,8 milliarder, og er større enn noen annen eiendomstransaksjon gjennomført av private, norske investorer det siste året. Kjøperne har også en opsjon på kjøp av et ytterligere antall eiendommer utover dette.
Reitan companies sign major real estate agreement in Denmark17.1.2024 12:00:00 CET | Press release
REMA 1000 Denmark sells 64 retail properties to DK Retail Invest AS, which is owned by AKA AS, Reitan Eiendom AS and the Steensland family's investment company AS Straen. The agreement has a value of approximately NOK 2.8 billion, and is larger than any other real estate transaction carried out by private Norwegian investors in the past year. The buyers also have an option to purchase an additional number of properties beyond this.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom