Ny EU-regulering skal styrke pressens uavhengighet
Europakommisjonen la frem forslaget til ny mediefrihetsforordning i dag fredag 16. september. Europakommisjonen er et av styringsorganene i EU.
– Uavhengige redaksjonelle medier er en forutsetning for demokratiet. Forslaget fra Kommisjonen vil gi bedre vern mot statlige og private inngrep mot medienes uavhengighet. Det vil ha betydning i Norge, men blir særlig viktig i land der pressefriheten er under større press enn her, sier Sekkelsten.
Les mer om mediefrihetsforordningen her
Sosiale medieplattformer får nye pålegg
Pressefriheten er også under press på sosiale medieplattformer. Redaksjonelt innhold fjernes uten forvarsel, med begrenset mulighet for innsyn og tidkrevende klageprosesser. Forslaget fra Europakommisjonen pålegger plattformene å varsle medievirksomheter ved fjerning av redaksjonelt innhold, åpne for registrering av redaksjonelle medier og gjennomføre dialogmøter med plattformer og medier på europeisk nivå.
– Sosiale medier er en sentral del av infrastrukturen for informasjon i Norge. Å sikre pressefriheten på digitale plattformer er viktig for det norske demokratiet. Det er samtidig nødvendig med gode sanksjonsmuligheter dersom regelverket ikke følges, sier Hanne Sekkelsten.
Forslaget er i tråd med Medietilsynets innspill til Europakommisjonen i høringsprosessen. Mediefrihetsforordningen er en del av den europeiske handlingsplanen for demokrati, og skal behandles i Europaparlamentet og Rådet.
Sanksjoner mot innhold blir nasjonalt ansvar
Det har vært knyttet spenning til om EU ville innføre forpliktelser til å blokkere innhold. I mars innførte EU sanksjoner mot russiske statskontrollerte medier for medlemslandene. Norge har et sterkt vern mot forhåndssensur, og vedtok å ikke innføre de delene av sanksjonene som var rettet mot russiske medier.
– Vårt førsteinntrykk er at forslaget balanserer mellom behovet for sikkerhet og ytringsfrihet, og at ansvaret for sanksjoner mot innhold skal ligge hos hvert medlemsland, med prosedyrer for koordinering og samarbeid mellom berørte medlemsland i EØS, sier Sekkelsten.
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom