Ny EU-regulering skal styrke pressens uavhengighet

Europakommisjonen la frem forslaget til ny mediefrihetsforordning i dag fredag 16. september. Europakommisjonen er et av styringsorganene i EU.
– Uavhengige redaksjonelle medier er en forutsetning for demokratiet. Forslaget fra Kommisjonen vil gi bedre vern mot statlige og private inngrep mot medienes uavhengighet. Det vil ha betydning i Norge, men blir særlig viktig i land der pressefriheten er under større press enn her, sier Sekkelsten.
Les mer om mediefrihetsforordningen her
Sosiale medieplattformer får nye pålegg
Pressefriheten er også under press på sosiale medieplattformer. Redaksjonelt innhold fjernes uten forvarsel, med begrenset mulighet for innsyn og tidkrevende klageprosesser. Forslaget fra Europakommisjonen pålegger plattformene å varsle medievirksomheter ved fjerning av redaksjonelt innhold, åpne for registrering av redaksjonelle medier og gjennomføre dialogmøter med plattformer og medier på europeisk nivå.
– Sosiale medier er en sentral del av infrastrukturen for informasjon i Norge. Å sikre pressefriheten på digitale plattformer er viktig for det norske demokratiet. Det er samtidig nødvendig med gode sanksjonsmuligheter dersom regelverket ikke følges, sier Hanne Sekkelsten.
Forslaget er i tråd med Medietilsynets innspill til Europakommisjonen i høringsprosessen. Mediefrihetsforordningen er en del av den europeiske handlingsplanen for demokrati, og skal behandles i Europaparlamentet og Rådet.
Sanksjoner mot innhold blir nasjonalt ansvar
Det har vært knyttet spenning til om EU ville innføre forpliktelser til å blokkere innhold. I mars innførte EU sanksjoner mot russiske statskontrollerte medier for medlemslandene. Norge har et sterkt vern mot forhåndssensur, og vedtok å ikke innføre de delene av sanksjonene som var rettet mot russiske medier.
– Vårt førsteinntrykk er at forslaget balanserer mellom behovet for sikkerhet og ytringsfrihet, og at ansvaret for sanksjoner mot innhold skal ligge hos hvert medlemsland, med prosedyrer for koordinering og samarbeid mellom berørte medlemsland i EØS, sier Sekkelsten.
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot radio- og tv-reklame 1. juledag23.12.2025 08:55:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame torsdag 25. desember. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet fordeler 23,5 millionar til innovasjon22.12.2025 07:55:00 CET | Pressemelding
Eit ambisiøst prosjekt for å nå unge og eit konkret KI-prosjekt med stor læringsverdi er blant tiltaka som får støtte når Medietilsynet tildeler årets innovasjonstilskott.
Nær 25 millionar kroner til lokale lyd- og bildemedium18.12.2025 11:20:15 CET | Pressemelding
Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikkje-direktesende bildeprogram med sendingar for eit lokalt publikum, kan nå søke Medietilsynet om støtte for 2026. Til saman 24,7 millionar kroner skal fordelast gjennom tilskottsordninga for lokale lyd- og bildemedium i 2026.
Nå kan også digitale medium søke tilskott for journalistikk på samisk17.12.2025 08:25:14 CET | Pressemelding
Den nye tilskottsordninga for samiske nyheits- og aktualitetsmedium opnar for søknader også frå digitale medium. Til nå har ordninga berre vore omfatta av aviser som kjem ut på papir.
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
