Ny E6 Moelv-Roterud: Nye krysningspunkt for Mjøsbrua og fartsgrense 100 km/t

Nye Veier har arbeidet med prosjektet for å utvikle løsninger som gjør at utbyggingen kan realiseres. Det er utført omfattende registreringer av natur og grunnundersøkelser i Mjøsa. Nye Veier er i dialog med kommunale og regionale myndigheter om revidert planprogram for ny E6 Moelv-Roterud. I løpet av høsten vil planprogrammet sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn. Planprogrammet skal deretter fastsettes i Gjøvik og Ringsaker kommuner på nyåret.
- Vi har jobbet grundig med prosjektet. Planprogrammet fra Nye Veier innebærer at vi ønsker å utrede to mulige alternativer for ny firefelts bru over Mjøsa. I arbeidet har vi vært særlig opptatt av å kartlegge grunnforholdene i Mjøsa. Det er en svært viktig faktor med tanke på plassering av ny Mjøsbru med minst mulig risiko for kostnader og HMS ved bygging av brua. Flere ulemper gjenstår, men med gode nok avbøtende tiltak kan dette bli bra, sier Jarle Kristian Tangen, prosjektutviklingssjef i Nye Veier.
Planprogrammet beskriver hva som skal utredes videre og hvordan det legges til rette for medvirkning slik at myndigheter, berørte grunneiere, næringsliv, innbyggere og andre kan uttale seg til planprogrammet. Nye Veier etablerer en digital løsning i høringsperioden får å gjøre det enklere å komme med innspill. Nye Veier håper på gode innspill for å øke kunnskapsgrunnlaget og få kartlagt konsekvensene av alternativene.
-Vi foreslår også å planlegge ny E6 Moelv-Roterud for fartsgrense 100 km/t, ikke som tidligere for 110 km/t. Å redusere geometrikravene til nye E6 medfører at dagens E6 kan utgjøre halvparten av ny motorvei, og dette bidrar til å redusere C02-utslippet og øker bærekraften i prosjektet. Med å gjenbruke mer av dagens veg får vi også til å redusere nedbygging av matjord og minske inngrepene i næringsarealer. Nå skal planprogrammet behandles i kommunene før det legges ut på høring, sier Tangen.
De viktigste grepene for å redusere klimagassutslippene er:
- Redusert lengde og bredde på ny bru over Mjøsa
- Redusert omfang av fundamentering for bru over Mjøsa
- Mest mulig gjenbruk av dagens vei på Birisiden med fartsgrense 100 km/t
- Redusert behov for sprengning og massetransport hovedsakelig ved å begrense skjæringer og fyllinger
For å kunne planlegge for 100 km/t må Nye Veier søke fravik fra gjeldende regelverk. Etter at høringsperioden for planprogrammet er gjennomført og fastsatt av kommunene, vil Nye Veier på nyåret begynne på arbeidet med forslag til reguleringsplan for ny E6 Moelv-Roterud.
Nøkkelord
Kontakter
Jarle Kristian TangenProsjektutviklingssjef
Tel:92457020jarle-kristian.tangen@nyeveier.noBilder


Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
Traftec skal drifte elektro for Nye Veier26.6.2025 12:33:52 CEST | Pressemelding
Nye Veier har valgt å inngå en ny driftskontrakt med Traftec for elektroinstallasjoner på flere av selskapets veistrekninger.
Alt klart for ferdigstilling av E6 Ranheim-Sveberg25.6.2025 16:42:55 CEST | Pressemelding
I dag signerte Nye Veier AS og Hæhre Entreprenør AS kontrakt for utbyggingen av ny E6 fra Ranheim til Sveberg i Trøndelag. Kontrakten har en samlet verdi på kr 3,95 milliarder kroner ekskl. mva.
Knekte koden for systematisk ferdigstillelse24.6.2025 05:00:00 CEST | Pressemelding
Nye Veier har lykkes i arbeidet med å etablere felles struktur for prosjektdata, der informasjon klassifiseres og relateres på tvers av systemer og prosjektfaser. Dette muliggjør helautomatisk validering av leveranser. Det har ingen innen veibyggerbransjen i Norge fått til før. Metoden gir potensial for store kostnadsbesparelser spesielt i driftfasen.
Ny E39 i Lyngdal offisielt åpnet av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård: - Dette er en dag mange har sett frem til6.6.2025 17:15:53 CEST | Pressemelding
- Det er en stor glede for meg å være her i dag for å markere åpningen av den nye veien. I dag åpner vi ikke bare en vei. Vi åpner for tryggere reiser, kortere avstander og nye muligheter, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom