Mat-NorgeMat-Norge

NRK uttaler at 4 av 10 nordmenn sliter digitalt: – Mat-Norges teknologi klarer alle å bruke

Del

I et innslag på NRK Dagsrevyen den 5.januar opplyser de at nesten 4 av 10 nordmenn har problemer med digitale tjenester i hverdagen, og mange opplever derfor et såkalt digitalt utenforskap. Mat-Norges teknologi er enkel å bruke, og gir gode kundeopplevelser. – Vår teknologi er utviklet for at alle skal være inkludert, sier CEO i Mat-Norge, Hans Olav Bakås.

Med Mat-Norges RMA-Butikkstyring blir dagligvarebutikken selvbetjent, og driftes ved hjelp av smart teknologi som gir friksjonsfrie kundereiser – uansett alder, helse- og livssituasjon. Mange av butikkene er døgnåpne, og tilgjengelig på en helt annen måte enn før.

Kunden får adgang til butikkene som bruker RMA-butikkstyring ved å «tæppe» seg inn med et betalingskort som «adgangskort», eller lignende løsninger som for eksempel Apple Pay. Du trenger ikke å laste ned noe, som en app eller Bank-ID, for å bruke butikken

Kameraer følger med hele tiden. Har kunden behov for assistanse så kan en ansatt når som helst se og snakke med kunden, ta over kassen og bidra. Så selv om butikken er helt eller delvis selvbetjent, så er hjelpen aldri langt unna. Dette gjelder også ved aldersbestemte varer, som styres etter samfunnets lover og regler.

– Mat-Norge har nulltoleranse for digitalt utenforskap. Vi ønsker å ha så lav terskel som overhodet mulig på våre løsninger – nettopp for å sikre at «alle skal med», sier Bakås og Mat-Norge. 

Frihet i butikken

Mat-Norges teknologi har siden oppstarten bygget på å være tilpasset brukerferdigheter hos kunder og ansatte, og skal sikre gode kunde- og brukeropplevelser i alle aldersgrupper uten friksjon.

Da selskapet startet opp i 2014 ble det gjennomført omfattende kundestudier for å utvikle Mat-Norges strategi om å levere en frihet ingen annen teknologi hadde gitt sine kunder før. Både for butikkene som ønsket systemet Mat-Norge tilbyr, men også deres kunder som skulle bruke butikkene. Informasjonen som kom frem under disse kundestudiene var essensiell i strategien.

– I mars 2021 analyserte vi brukergruppen «over 60 år» som viste utenforskap på 0,6% ved bruk av vårt system. Dette er et resultat vi er stolte av, sier Bakås.

– Vi jobber hver eneste dag med å unngå kundefriksjon i handleopplevelsene uansett aldergruppe. For eksempel brukergruppen «over 60 år» utgjør rundt 16% av kundegrunnlaget i dagligvare. Det er en stor og viktig gruppe som vi må ta vare på, meddeler Christian Lindal, COO i Mat-Norge.

Frihet er et viktig stikkord for Mat-Norge. Bakås forklarer at begrepet «It’s about freedom» kom fra kundene.

– Det startet med at butikk-kunden fikk en stor frihet som følge av at butikken bestandig var tilgjengelig, og det fortsatte med at ansatte følte de fikk en enorm frihet som følge av at butikken kunne være åpen uavhengig av om de var der eller ikke.

Hans Olav Bakås, CEO i Mat-Norge, demonstrerer hvordan en selvbetjent kasse fungerer. 

Modenhet og ferdighet

– En av hjertesakene til Mat-Norge er at vi tror på mennesker og teknologi, sammen. Det er dette som er fremtidens butikk, sier Stina Robberstad, kreativ leder i Mat-Norge.

RMA-Teknologi er et helt økosystem, og bygger på allerede etablerte enheter og systemer. Inne i butikken handler kunden på vanlig måte, og avslutter handelen i en selvbetjeningskasse, med kameraer som følger med.

Systemet er alltid oppe og går, og jobber derfor hele tiden for å passe på det som skjer. Dette gjør også at butikken sier ifra når butikken trenger å bli betjent — og på den måten lever butikken.

Ved behov kan også ansatte alltid ta kontakt med Mat-Norge for få hjelp.

Dette er avansert teknologi, som skal gjøre kundereisen enkel og friksjonsfri. Teknologien er i stadig utvikling, og Mat-Norge jobber hver eneste dag for å gjøre opplevelsen enda bedre for alle.

– Modenheten på teknologien skal følge kundenes ferdighet, sier Lindal.

Gjengen i Mat-Norge jobber hardt hver dag for å skape gode kundeopplevelser for alle.

– Jøss, det fungerte fint

Snarkjøp Samhald, med daglig leder Simen Markussen, kunne fortelle til Mat-Norge at han inviterte til en «eldrekveld» når han åpnet sin høyteknologiske dagligvarebutikk i 2022.

Tilbakemeldingene fra 90% av de eldre var at de synes det var enkelt å bruke, og det er mange som er innom hver dag nå.

– Mange kommenterte «jøss, det fungerte fint», og at det gjorde handleopplevelsen både enkel og effektiv. Dette er gøy å høre, sa Stian Garstad fra Snarkjøp Bamble til Mat-Norge, da de åpnet i 2022.

Da Jokers første høyteknologiske butikk ble åpnet 10.mars 2022 i Hesselbergs gate i Skien, sa 80 år gamle Ingrid Øvrum til en journalist at hun synes det var veldig allright å betjene seg selv.

– Slike uttalelser fra kundene forteller meg at vi lykkes med vår utvikling, sier Mat-Norge avslutningsvis.

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Hans Olav Bakås, CEO i Mat-Norge, demonstrerer hvordan en selvbetjent kasse fungerer.
Hans Olav Bakås, CEO i Mat-Norge, demonstrerer hvordan en selvbetjent kasse fungerer.
Last ned bilde
Gjengen i Mat-Norge jobber hardt hver dag for å skape gode kundeopplevelser for alle.
Gjengen i Mat-Norge jobber hardt hver dag for å skape gode kundeopplevelser for alle.
Last ned bilde

Om Mat-Norge

Mat-Norge
Mat-Norge
Televegen 5
3802 Bø i Telemark

https://www.mat-norge.no/

Fakta om Mat-Norge
Norsk teknologiselskap stiftet i 2018, som i dag er markedsleder på automatisering og digitalisering av friksjonsfrie kundereiser og handel for dagligvarebransjen. Teknologien som er utviklet for formålet heter Retail Multi Automation, også kjent under navnet RMA-Butikkstyring.

Teknologien har mange bruksområder og står sentralt i arbeidet med å revitalisere dagligvarebransjen både når det gjelder gode og kostnadseffektive kundereiser, og effektivt drift.

Teknologien er kostnadseffektiv og brukes i små og store butikker i by og land over hele Norge. MatNorges autonome butikker har på kort tid gjort Norge ledende innen digitalisering av dagligvarehandel i Europa.

Følg pressemeldinger fra Mat-Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mat-Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mat-Norge

Mat-Norge, Apple Pay, Fitbit Pay og Garmin Pay gir friksjonsfrie kundereiser med RMA-Butikkstyring16.12.2022 11:18:30 CET | Pressemelding

På kort tid har RMA-Butikkstyring fått en solid posisjon når det gjelder fremtidens butikk. Dette er teknologi som gjør en forskjell for kunder, ansatte og eiere. Det har raskt blitt mange butikker over hele Norge som benytter RMA-Butikkstyring, og i disse butikkene kan kundene bruke Apple Pay, Fitbit Pay, Garmin Pay og mange andre betalingsløsninger. – Vi jobber hver dag for å skape en friksjonsfri og enkel kundereise, sier CEO i Mat-Norge, Hans Olav Bakås.

Tyveri og svinn i selvbetjeningskasser, friksjonsfri revisjon av handel uten å måtte involvere kunden!21.11.2022 15:01:17 CET | Pressemelding

Mat-Norge opplever sterk vekst og etterspørsel. Energikrisen og økt press på marginer har skapt en ny bevissthet hos butikkene rundt nødvendigheten av å ta i bruk teknologien for å sikre en bærekraftig utvikling. Det er nå over 40 butikker med RMA-teknologi i Norge. Det betyr at erfaringsbasen begynner å bli solid når det er millioner av kunder som har brukt butikkene over tid. I tillegg til at flere hundre ansatte drifter butikkene ved hjelp av RMA-Teknologi.

30 høyteknologiske dagligvarebutikker i Norge på rekordtid!5.4.2022 10:43:14 CEST | Pressemelding

Jobber skift for å levere høyteknologiske dagligvarebutikker! Einar Uvsløkk, CDO i Mat-Norge, ansetter nå flere folk for å holde unna produksjonen av Høyteknologiske dagligvarebutikker. Med butikkene som nå er på vei opp er det over 30 butikker i Norge, sier Einar Uvsløkk, CDO i Mat-Norge. Vi åpner nye butikker hver uke, vi snakker om butikker som nå samlet omsetter for over 250-300 mill.