Liberty NowLiberty Now

NRK melder at RMA-teknologi holder småbutikkene levende

I beste sendetid på NRK Dagsrevyen formidles den digitale revolusjonen som nå skjer i dagligvarehandelen.

– Her kan du låse deg inn og handle når det passer deg selv, forteller nyhetsanker hos NRK, Ida Creed. FOTO: NRK

Se innslaget her: https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/202309/NNFA19092023#t=1904s

Mat-Norge har utviklet teknologien som muliggjør dette. Dette er en total endring på måten å både drive og handle i butikk på.

Døgnåpne butikker gir folk i distriktene en ny frihet.

– Det som vi har fått til her sammen med innovative kjøpmenn og butikker, Merkur-programmet og kjedene er unikt, sier Christian Lindal, COO i Mat-Norge.

Digitalisering er avgjørende for fremtiden, og sikrer en bærekraftig utvikling, og et enklere og bedre liv både for kunder og ansatte.

Frihet og bedre kundetilbud

I innslaget fra NRK deles erfaringene rundt teknologien som gir kundene friheten til å handle når det passer dem. Dette kommer blant annet båtfolk, hyttefolk og lokale innbyggere til gode.

En studie utført av det statlige Merkur-programmet viser at butikker som har tatt i bruk Mat-Norge sin teknologi, har sett en økning i omsetning på 30-40%.

Ikke bare gir RMA-teknologien butikkene fleksibilitet, men den gjør det også enklere for kundene.

null
Petter Wingard er en av flere som er glad for at butikken ved hytta har blitt døgnåpen. FOTO: NRK

Med en enkel "tæpping" av betalingskortet eller via Apple Pay får kundene umiddelbar tilgang til butikken.

Likevel er CEO i Mat-Norge, Hans Olav Bakås, klar på en ting.

– Jeg tror ikke på «bare» teknologien, jeg tror på teknologi og mennesker. Erfaringene er at teknologien som kalles RMA-Butikkstyring fra Mat-Norge gir gode kundeopplevelser døgnet rundt. I tillegg får ansatte enda mer tid til kundene, forklarer Bakås.

Bærekraft – En integrert del av visjonen

I en tid hvor bærekraft og miljøbevissthet er et sentralt tema, er det viktig å nevne at vår RMA-teknologi ikke bare revolusjonerer kundeopplevelsen, men har også mange positive innvirkninger på miljøet.

Blant annet redusert matsvinn oppnås gjennom utvidete åpningstider, lengre tid på å selge mat på og ha flere kunder.

– En døgnåpen butikk vil i seg selv bidra til å redusere matsvinn, da en har muligheten til å ta imot kunder gjennom hele døgnet, sier Lindal, COO i Mat-Norge..

– Vi er stolte over å bidra til en mer bærekraftig fremtid for norsk detaljhandel, sier Christian Lindal.

RMA-Teknologien er også viktig med tanke på ENØK (energiøkonomisering), hvor teknologien styrer energiforbruket i mange butikker.

– I tillegg gir fleksible åpningstider mindre behov for lange transportturer for å handle, noe som reduserer kundenes karbonavtrykk, legger Lindal til.

– Dette er bare begynnelsen. Vi har ambisiøse planer om å ta RMA-teknologien videre for å fortsette å forbedre den norske dagligvarehandelen, forteller Lindal.

Både de ansatte og kundene er fornøyd

Butikkene som blir trukket frem i NRK-innslaget deler av sin erfaring med RMA-Teknologien.

Nærbutikken Tansøy holder til utenfor Florø.

null
Magne Svardal ved Nærbutikken Tansøy er fornøyd med Mat-Norge sin teknologi. FOTO: NRK

– Den viktigste motivasjonen for dette var for å få større frihet og kunden få et bedre tilbud, forteller butikkeier Magne Svardal på Nærbutikken Tansøy.

– Men så er det jo selvsagt litt økning også, forteller Svardal videre.

null
Magne Svardal ved Nærbutikken Tansøy har sett en økning i omsetning etter å ha implementert RMA-teknologi. FOTO: NRK

Nærbutikken Feste, en lokalbutikk nord for Bergen, er også en av butikkene som nå har startet opp med RMA-teknologien.

– Jeg tenkte det passet bra for oss bl.a. fordi vi har mange båter som kommer sent om kvelden, og hyttefolk som vil handle etter arbeidstid, forklarer butikkeier hos Nærbutikken Feste, Hans Jakob Valle.

null
Hans Jakob Valle ved Nærbutikken Feste smiler stort når han tenker på fremtiden med sin høyteknologiske butikk. FOTO: NRK

Kjededirektør i NorgesGruppen for Joker og Nærbutikken, Kjetil Flåtrud, heier frem butikkene som tar i bruk løsningen.

– Teknologien løser tidsklemmen for både kunder og ansatte over hele landet. Det blir større fleksibilitet for kundene for når de kan handle — som igjen gir god kundeservice, uttalte Flåtrud.

Enklere hverdag

Teknologien har vært i bruk siden 2018, og brukes hver dag av tusenvis av kunder – med gode resultater.

– Vi har nå rundt 80 butikker. Tilbakemeldingene er gjennomgående positive, både kundene og de ansatte forteller om en enklere hverdag, forteller Lindal.

Christian Lindal, COO i Mat-Norge. FOTO: Kristin T. Lindal

– Nå kan jeg gå ned om kvelden og alt mulig, så det er jo veldig bra, sier Petter Wingard Meldahl til NRK i innslaget. Han er en lokal hytteeier og kunde ved Nærbutikken Feste.

Den kostnadseffektive teknologien brukes av små og store butikker, i by og land over hele Norge.

– Nå har kunder og ansatte friheten de har drømt om, forteller Lindal.

Undersøkelser viser at kundene trives i disse butikken, og at butikkene skaper en ny type kunderelasjon. Kunden opplever tillit ved å kunne bruke butikken som de vil, i sitt tempo.

Christian Lindal, COO i Mat-Norge. FOTO: Kristin T. Lindal
Kjetil Flåtrud

Om MAT-NORGE AS

MAT-NORGE AS eier teknologien som ofte omtales som RMA-butikkstyring. Det har endret hvordan dagligvarehandelen nå drives på. RMA-teknologien gir friksjonsfrie kundereiser for alle kunder uavhengig av alder.

RMA står for Retail Multi Automation, en teknologi som er altomfattende, og som Mat-Norge er alene om i dag, både nasjonalt og internasjonalt. Det som er mest synlig i dag er bare starten, det vil komme en rekke funksjoner og tjenester som vil revolusjonere måten å handle på!

Med en enkel "tæpping" av betalingskortet eller via digitale lommebøker som Apple Pay, får kundene umiddelbar adgang til butikken. Det er ingen behov for å laste ned ekstra applikasjoner eller benytte Bank-ID.

Selv om teknologien styrer butikken, er den bestandig betjent når kunden trenger hjelp, men da fjernbetjent, slik at kundene alltid får god kundeservice og hjelp.

Følg pressemeldinger fra Liberty Now

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Liberty Now på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Liberty Now

Ny teknologi gjør det enklere å jobbe med tyveri og svinn – Høyteknologiske dagligvarebutikker14.7.2023 15:43:35 CEST | Pressemelding

Mat-Norge opplever sterk vekst og etterspørsel. Lønnsomheten i dagligvarebransjen utfordres, og en er nødt til å ta i bruk nye løsninger for å sikre en bærekraftig utvikling. RMA er forkortelse for Retail Multi Automation – en norsk teknologi. Eid og utviklet av Mat-Norge. Skapt robust og fremtidsrettet; er den laget for profesjonell, kommersiell drift av små og store butikker. Pr i dag har 70-80 dagligvarebutikker rundt om i det ganske land tatt i bruk RMA-teknologi. Det betyr at erfaringsbasen begynner å bli solid ettersom flere millioner handleturer er blitt gjort av mangfoldige kunder. I tillegg til at flere hundre fornøyde ansatte drifter butikkene ved hjelp av RMA-teknologi. RMA-teknologien sikrer gode kundereiser og god kontroll Teknologiuniverset som ligger i porteføljen til Mat-Norge er laget for fremtidens handel og gode kundereiser, samtidig som sikkerhet og kontroll er godt ivaretatt. Faktum er at butikker med RMA-teknologien får bedre kontroll over både kundereiser, svinn,

Mat-Norge, Apple Pay, Fitbit Pay og Garmin Pay gir friksjonsfrie kundereiser med RMA-Butikkstyring16.12.2022 11:18:30 CET | Pressemelding

På kort tid har RMA-Butikkstyring fått en solid posisjon når det gjelder fremtidens butikk. Dette er teknologi som gjør en forskjell for kunder, ansatte og eiere. Det har raskt blitt mange butikker over hele Norge som benytter RMA-Butikkstyring, og i disse butikkene kan kundene bruke Apple Pay, Fitbit Pay, Garmin Pay og mange andre betalingsløsninger. – Vi jobber hver dag for å skape en friksjonsfri og enkel kundereise, sier CEO i Mat-Norge, Hans Olav Bakås.

30 høyteknologiske dagligvarebutikker i Norge på rekordtid!5.4.2022 10:43:14 CEST | Pressemelding