NRK uttaler at 4 av 10 nordmenn sliter digitalt: – Mat-Norges teknologi klarer alle å bruke
Med Mat-Norges RMA-Butikkstyring blir dagligvarebutikken selvbetjent, og driftes ved hjelp av smart teknologi som gir friksjonsfrie kundereiser – uansett alder, helse- og livssituasjon. Mange av butikkene er døgnåpne, og tilgjengelig på en helt annen måte enn før.
Kunden får adgang til butikkene som bruker RMA-butikkstyring ved å «tæppe» seg inn med et betalingskort som «adgangskort», eller lignende løsninger som for eksempel Apple Pay. Du trenger ikke å laste ned noe, som en app eller Bank-ID, for å bruke butikken
Kameraer følger med hele tiden. Har kunden behov for assistanse så kan en ansatt når som helst se og snakke med kunden, ta over kassen og bidra. Så selv om butikken er helt eller delvis selvbetjent, så er hjelpen aldri langt unna. Dette gjelder også ved aldersbestemte varer, som styres etter samfunnets lover og regler.
– Mat-Norge har nulltoleranse for digitalt utenforskap. Vi ønsker å ha så lav terskel som overhodet mulig på våre løsninger – nettopp for å sikre at «alle skal med», sier Bakås og Mat-Norge.
Frihet i butikken
Mat-Norges teknologi har siden oppstarten bygget på å være tilpasset brukerferdigheter hos kunder og ansatte, og skal sikre gode kunde- og brukeropplevelser i alle aldersgrupper uten friksjon.
Da selskapet startet opp i 2014 ble det gjennomført omfattende kundestudier for å utvikle Mat-Norges strategi om å levere en frihet ingen annen teknologi hadde gitt sine kunder før. Både for butikkene som ønsket systemet Mat-Norge tilbyr, men også deres kunder som skulle bruke butikkene. Informasjonen som kom frem under disse kundestudiene var essensiell i strategien.
– I mars 2021 analyserte vi brukergruppen «over 60 år» som viste utenforskap på 0,6% ved bruk av vårt system. Dette er et resultat vi er stolte av, sier Bakås.
– Vi jobber hver eneste dag med å unngå kundefriksjon i handleopplevelsene uansett aldergruppe. For eksempel brukergruppen «over 60 år» utgjør rundt 16% av kundegrunnlaget i dagligvare. Det er en stor og viktig gruppe som vi må ta vare på, meddeler Christian Lindal, COO i Mat-Norge.
Frihet er et viktig stikkord for Mat-Norge. Bakås forklarer at begrepet «It’s about freedom» kom fra kundene.
– Det startet med at butikk-kunden fikk en stor frihet som følge av at butikken bestandig var tilgjengelig, og det fortsatte med at ansatte følte de fikk en enorm frihet som følge av at butikken kunne være åpen uavhengig av om de var der eller ikke.
Hans Olav Bakås, CEO i Mat-Norge, demonstrerer hvordan en selvbetjent kasse fungerer.
Modenhet og ferdighet
– En av hjertesakene til Mat-Norge er at vi tror på mennesker og teknologi, sammen. Det er dette som er fremtidens butikk, sier Stina Robberstad, kreativ leder i Mat-Norge.
RMA-Teknologi er et helt økosystem, og bygger på allerede etablerte enheter og systemer. Inne i butikken handler kunden på vanlig måte, og avslutter handelen i en selvbetjeningskasse, med kameraer som følger med.
Systemet er alltid oppe og går, og jobber derfor hele tiden for å passe på det som skjer. Dette gjør også at butikken sier ifra når butikken trenger å bli betjent — og på den måten lever butikken.
Ved behov kan også ansatte alltid ta kontakt med Mat-Norge for få hjelp.
Dette er avansert teknologi, som skal gjøre kundereisen enkel og friksjonsfri. Teknologien er i stadig utvikling, og Mat-Norge jobber hver eneste dag for å gjøre opplevelsen enda bedre for alle.
– Modenheten på teknologien skal følge kundenes ferdighet, sier Lindal.
Gjengen i Mat-Norge jobber hardt hver dag for å skape gode kundeopplevelser for alle.
– Jøss, det fungerte fint
Snarkjøp Samhald, med daglig leder Simen Markussen, kunne fortelle til Mat-Norge at han inviterte til en «eldrekveld» når han åpnet sin høyteknologiske dagligvarebutikk i 2022.
Tilbakemeldingene fra 90% av de eldre var at de synes det var enkelt å bruke, og det er mange som er innom hver dag nå.
– Mange kommenterte «jøss, det fungerte fint», og at det gjorde handleopplevelsen både enkel og effektiv. Dette er gøy å høre, sa Stian Garstad fra Snarkjøp Bamble til Mat-Norge, da de åpnet i 2022.
Da Jokers første høyteknologiske butikk ble åpnet 10.mars 2022 i Hesselbergs gate i Skien, sa 80 år gamle Ingrid Øvrum til en journalist at hun synes det var veldig allright å betjene seg selv.
– Slike uttalelser fra kundene forteller meg at vi lykkes med vår utvikling, sier Mat-Norge avslutningsvis.
Kontakter
Hans Olav BakåsCEOMat-Norge AS
Tel:+47 908 92 853hans.olav.bakas@mat-norge.noStina Kristin Robberstad-DanielsenKreativ lederMat-Norge AS
Tel:+47 907 37 191stina.robberstad@ftsa.noBilder
Om Liberty Now
Fakta om Mat-Norge
Norsk teknologiselskap stiftet i 2018, som i dag er markedsleder på automatisering og digitalisering av friksjonsfrie kundereiser og handel for dagligvarebransjen. Teknologien som er utviklet for formålet heter Retail Multi Automation, også kjent under navnet RMA-Butikkstyring.
Teknologien har mange bruksområder og står sentralt i arbeidet med å revitalisere dagligvarebransjen både når det gjelder gode og kostnadseffektive kundereiser, og effektivt drift.
Teknologien er kostnadseffektiv og brukes i små og store butikker i by og land over hele Norge. MatNorges autonome butikker har på kort tid gjort Norge ledende innen digitalisering av dagligvarehandel i Europa.
Følg pressemeldinger fra Liberty Now
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Liberty Now på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Liberty Now
Ny rekord i høyteknologiske dagligvarebutikker i juli. Dette er fremtidens måte å drive butikk på, sier kjøpmenn over hele Norge!6.8.2024 11:58:52 CEST | Pressemelding
Kundene elsker friheten, og i juli ble det gjennomført 429 133 handler ved bruk av RMA-teknologien fra Liberty Now i butikkene til innovative kjøpmenn over hele Norge.
NRK melder at RMA-teknologi holder småbutikkene levende29.9.2023 14:03:11 CEST | Pressemelding
I beste sendetid på NRK Dagsrevyen formidles den digitale revolusjonen som nå skjer i dagligvarehandelen.
Ny teknologi gjør det enklere å jobbe med tyveri og svinn – Høyteknologiske dagligvarebutikker14.7.2023 15:43:35 CEST | Pressemelding
Mat-Norge opplever sterk vekst og etterspørsel. Lønnsomheten i dagligvarebransjen utfordres, og en er nødt til å ta i bruk nye løsninger for å sikre en bærekraftig utvikling. RMA er forkortelse for Retail Multi Automation – en norsk teknologi. Eid og utviklet av Mat-Norge. Skapt robust og fremtidsrettet; er den laget for profesjonell, kommersiell drift av små og store butikker. Pr i dag har 70-80 dagligvarebutikker rundt om i det ganske land tatt i bruk RMA-teknologi. Det betyr at erfaringsbasen begynner å bli solid ettersom flere millioner handleturer er blitt gjort av mangfoldige kunder. I tillegg til at flere hundre fornøyde ansatte drifter butikkene ved hjelp av RMA-teknologi. RMA-teknologien sikrer gode kundereiser og god kontroll Teknologiuniverset som ligger i porteføljen til Mat-Norge er laget for fremtidens handel og gode kundereiser, samtidig som sikkerhet og kontroll er godt ivaretatt. Faktum er at butikker med RMA-teknologien får bedre kontroll over både kundereiser, svinn,
Mat-Norge, Apple Pay, Fitbit Pay og Garmin Pay gir friksjonsfrie kundereiser med RMA-Butikkstyring16.12.2022 11:18:30 CET | Pressemelding
På kort tid har RMA-Butikkstyring fått en solid posisjon når det gjelder fremtidens butikk. Dette er teknologi som gjør en forskjell for kunder, ansatte og eiere. Det har raskt blitt mange butikker over hele Norge som benytter RMA-Butikkstyring, og i disse butikkene kan kundene bruke Apple Pay, Fitbit Pay, Garmin Pay og mange andre betalingsløsninger. – Vi jobber hver dag for å skape en friksjonsfri og enkel kundereise, sier CEO i Mat-Norge, Hans Olav Bakås.
Tyveri og svinn i selvbetjeningskasser, friksjonsfri revisjon av handel uten å måtte involvere kunden!21.11.2022 15:01:17 CET | Pressemelding
Mat-Norge opplever sterk vekst og etterspørsel. Energikrisen og økt press på marginer har skapt en ny bevissthet hos butikkene rundt nødvendigheten av å ta i bruk teknologien for å sikre en bærekraftig utvikling. Det er nå over 40 butikker med RMA-teknologi i Norge. Det betyr at erfaringsbasen begynner å bli solid når det er millioner av kunder som har brukt butikkene over tid. I tillegg til at flere hundre ansatte drifter butikkene ved hjelp av RMA-Teknologi.