Norsk og svensk næringsliv til Kenya

Innovasjon Norge arrangerer næringslivsdelegasjon i forbindelse med Kronprins Haakon og Kronprinsesse Victoria av Sverige sitt offisielle besøk til Kenya 22. – 24. november. Temaer er landbruksteknologi, fornybar energi, sirkulærøkonomi, digitalisering og investeringer.
Administrerende direktør Håkon Haugli på taket av Innovasjon Norges kontor i Nairobi, sammen med de ansatte Anne Wairimu Kariuki og kontorleder Eli Bleie Munkelien. Foto: Innovasjon Norge

Den norske kronprinsen ledsages av utviklingsminister Anne Beathe Tvinnereim, som leder den første delen av delegasjonen som omhandler FNs Utviklingsprogram i Kenya, som Kronprins Haakon er goodwill-ambassadør for og gjennomføres sammen med Sveriges kronprinsesse, som er offisiell pådriver for FNs bærekraftsmål.

Statssekretær Anne Marit Bjørnflaten fra Nærings- og fiskeridepartementet og statssekretær Wenche Westberg fra Landbruks- og matdepartementet er også en del av delegasjonen.

Det er Innovasjon Norge som er ansvarlig for næringslivsprogrammet, i samarbeid med Business Sweden. Arrangementet foregår i Nairobi og gir mulighet til å oppdage nye investerings- og forretningsmuligheter – både gjennom plenumsarrangementer og parallellsesjoner for ulike bransjer.

Næringsliv

Norske og svenske bedrifter reiser samlet til Kenya, som et felles eksportfremstøt, der målet er å bidra med nordisk kompetanse innen blant annet fornybar energi og landbruksteknologi, og se på muligheter for forretninger og samarbeid med kenyanske bedrifter og myndigheter.

Kronprins Haakon og Kronprinsesse Victoria vil blant annet være tilstede under åpningen av et nytt nordisk felleskontor der både Innovasjon Norge og Business Sweden skal ha kontorer framover.

Matsikkerhet og energi

Matsikkerhet og energi står sentralt i næringslivsprogrammet, noe som vil bli viktigere i årene fremover som følge av tørke og en urolig verdenssituasjon. Norsk landbruksteknologi er langt fremme, og det er mange spennende bedrifter med på delegasjonen. Disse har enten allerede prosjekter der, er i startgropen på prosjekter eller ser etter nye markeder.

- I følge FNs generalsekretær Guterres står verden overfor store utfordringer i årene fremover knyttet til tre ting – «food, fuel and fertilizer«. Dette gjelder i høyeste grad Kenya og det er nettopp disse utfordringene vår næringslivsdelegasjon adresserer. Vi har med oss dyktige norske bedrifter med både nye og velprøvde løsninger innenfor matsikkerhet, landbruksteknologi og energi, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Delegasjonen er en mulighet for norske bedrifter til å skape nettverk, utforske felles muligheter og knytte kontakter i Sverige og Kenya.

Bilde fra næringslivsdelegasjonen til Sverige i mai, med kronprinsparene fra Norge og Sverige, Håkon Haugli og Ole Petter Ottersen.FOTO: FREDRIK AHLSEN / MAVERIX