Norges Bedriftsidrettsforbund lanserer ny kampanje som skal rydde søppel i fjellheimen

Etter tidenes Norgesferie og et rekordantall mennesker er det mye søppel igjen i naturen. Norges Bedriftsidrettsforbund kombinerer aktivitet og tur med søppelplukking og lanserer "Vi plukker opp". Oppstart 1.september.
Bilde 1: Kristin Tverberg fra Bedriftsidretten har ofte med en tom pose på tur og tar med rusk og rask hjem i søpla. Bildet er tatt i idylliske Kjosdalen i Kristiansand. Denne store plastbiten hadde ikke vært god i magen til hverken rådyr eller hest som det er mye av i området. Foto: Tommy Torbjørnsen

Kampanjen er endel av Ti på Topp, turkampanjen som samler flere tusen på tur hvert år.

"Vi rydder opp" er en kampanje der vi ber alle som ferdes i naturen om å bidra til å holde naturen ren og plukke med seg søppel og ta med hjem. Kampanjen starter 1.september.

Deltakerrekord i Kristiansand og Vennesla

I Kristiansand og Vennesla deltar mer enn 700 personer på Ti på Topp, noe som er ny deltakerrekord. I tillegg har Bedriftsidretten mange deltakere i Terrengkarusellen som også oppholder seg mye i skog og mark. Vi tenker derfor at vi har muligheten via våre deltakere til å gjøre en forskjell for miljøet i området. Derfor er det viktig at vi setter fokus på miljøet, og det gjør vi nå gjennom vår nye kampanje «Vi rydder opp».

Initiativet kommer fra Nordland Bedriftsidrettskrets, og allerede nå er det stor interesse for å være med i kampanjen fra hele landet. Kampanjen varer hele september.

Stor interesse for å bidra blant nordmenn

Tall fra Hold Norge rent viser at det i 2019 ble plukket 2000 tonn med søppel på strender, i skog og mark og på fjellene. Hittil i år er tallet 300 tonn, dvs. betydelig lavere enn i fjor.

- Vi har alle et ansvar for å ta vare på naturen og ved at alle som ferdes ute blir med på dugnaden kan dette få stor positiv innvirkning, sier aktivitetskonsulent i Agder Bedriftsidrettskrets, Kristin Tverberg.

Bli med på bildekonkurranse

- Som en del av kampanjen har vi også en fotokonkurranse der de som ønsker å delta legger ut et bilde av at de plukker søppel på stranda, i skogen, på fjellet eller i nærmiljøet sitt, og merker bildet med #virydderopp!, sier hun.

- Ikke vær miljøsvin – vær miljøfin, er den klare oppfordringen fra Bedriftsidretten!

Kristin Tverberg
kristin.tverberg@bedriftsidretten.no

Norges Bedriftsidrettsforbund ble etablert i 1957 og har 2 400 lag med ca. 200 000 medlemmer. Med mer enn 50 ulike aktiviteter har vi noe som passer for alle og dere som bedrift får alt på et sted. Vi jobber for et sprekere Norge og har som mål å få flere i aktivitet.

Følg pressemeldinger fra Norges bedriftsidrettsforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges bedriftsidrettsforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges bedriftsidrettsforbund

Rekorddeltakelse på tidenes første NM i Bedrifts Buldring i Bergen til helgen31.10.2023 11:27:55 CET | Pressemelding

Denne helgen arrangeres tidenes første NM for bedrifter i buldring med hele 363 deltakere. Her møtes både de beste i Norge og bredden som konkurrerer sammen med kolleger. Arrangør er Vestland Bedriftsidrettskrets i samarbeid med Bergen klatresenter Fana. Pressen er invitert fredag 3.11 fra 18:00-20:00 eller lørdag 4.11 fra 12:00-15:00. Finalene og premieutdeling finner sted lørdag kveld fra kl 17:00.