Norge og Sverige åpner felles eksportkontor i Nairobi

Kontoråpningen skjer i forbindelse med næringslivsdelegasjonen som følger Kronprins Haakon og Kronprinsesse Victoria av Sverige sitt offisielle besøk til Kenya.
Leder for Innovasjon Norge i Nairobi, Eli Bleie Munkelien, Kronprinsesse Victoria, Kronprins Haakon, leder for Business Sweden i Kenya Andreas Giallourakis, Adm dir for Innovasjon Norge Håkon Haugli. Foto: Tom Hansen.

Samlet har norske og svenske bedrifter mye kompetanse innen fornybar energi, landbruksteknologi, sirkulærøkonomi, smarte byer og digitalisering, og dette vil også bli viktig i arbeidet fremover på kontoret som de to nordiske organisasjonene for næringsfremme og eksport åpner sammen. Den offisielle åpningen 24. oktober ble gjort av Kronprins Haakon og Kronprinsesse Victoria av Sverige.

Felleslokalene blir 450 kvadratmeter i bygningen One Africa Place, som etter hvert også skal romme kontorer for Business Finland og Enterprise Estonia, i tillegg til lånbare kontorer for nordiske aktører og bedrifter.

-Dette kommer til å utvikle det nordisk-kenyanske samarbeidet ytterligere. Vi ser en stor interesse blant norske bedrifter for å utforske det afrikanske markedet, særlig innen energi og landbruk, og særlig i Kenya som er et bra startmarked på det afrikanske kontinentet, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.

-Kenyas økonomi går sterkt fremover og det finnes et stort potensiale for nordiske bedrifter i det å komme med produkter, tjenester og løsninger som bidrar til matsikkerhet og et mer teknologisk samfunn, sier Eli Bleie Munkelien som leder Innovasjon Norges satsing og kontor i Øst-Afrika.

Samarbeid med Sverige

Dette er den første næringslivsdelegasjonen som gjøres ut i verden i samarbeid med Sverige, og nå åpnes også felles kontor i Nairobi. Både næringslivsdelegasjonen og kontoråpningen kommer som et direkte resultat av avtalene som ble inngått under næringslivsdelegasjonen til Stockholm tidligere i år, der næringsministrene fra Norge og Sverige ble enige om mer samarbeid om grønn industri og bærekraftig eksport.

- Dette er første eksportfremstøt sammen med Sverige. Ved å åpne felles kontor gjør vi det enklere å finne samarbeidsflater mellom norsk og svensk næringsliv og forretningsmuligheter i Kenya, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.

Business Sweden og Innovasjon Norge er sine respektive lands offisielle «trade promotion organisations» (TPO). Begge har lenge hatt kontorer i Nairobi, men ser nå muligheter for synergier ved mer samarbeid.

Administrerende direktør Håkon Haugli på taket av Innovasjon Norges nåværende kontor i Nairobi, sammen med de ansatte Anne Wairimu Kariuki og kontorleder Eli Bleie Munkelien. Foto: Innovasjon Norge
Håkon Haugli og leder for Innovasjon Norges kontor i Nairobi, Eli Bleie Munkelien. Foto: Tom Hansen.
Åpningsmarkering i det nye kontorbygget. Foto: Tom Hansen.
Åpningsmarkering i det nye kontorbygget. Foto: Tom Hansen.
Kronprinsesse Victoria hilste på de ansatte på Kenya-kontoret til Business Sweden og Innovasjon Norge. Her hilser hun på Innovasjon Norges Anne Wairimu Kariuki. Foto: Tom Hansen.

Innovasjon Norge støtter Beyonder med 75 millioner til batteriprosjekt14.3.2024 10:00:00 CET | Pressemelding

Beyonder i Rogaland mottar 75 millioner kroner i tilskudd til batteriprosjekt fra Innovasjon Norge. - Beyonder er et strålende eksempel på at Rogalandsgründere virkelig satser på verdiskaping og eksport i nye grønne verdikjeder, og styrker det som allerede er et svært interessant økosystem knyttet til energistyring, lading og elektrifisering i fylket vårt, sier Kari Holmefjord Vervik, regiondirektør i Innovasjon Norge.