Starbucks

Noi på Skøyen ble årets Barista Champion

I midten av mai ble Nawarat Suwanprateep Kvam kåret til vinner av Starbucks Norge Barista Championship 2022. Til høsten venter internasjonal finale i London, hvor ansatte i Starbucks fra hele Europa, Midt Østen og Afrika skal delta.
Noi er klar for internasjonal finale i London.

Nawarat, eller Noi som hun kaller seg, gikk helt til topps i Norge Barista Championship 2022. Konkurransen arrangeres av Starbucks EMEA og målet er å kåre landets fremste barista i Starbucks. Til høsten skal Noi konkurrere om seieren i en stor internasjonal konkurranse i London.

- Det var utrolig stort å vinne, særlig med tanke på alle de dyktige konkurrentene jeg stilte mot. Etter tre og et halvt år i Starbucks var det gøy å utfordre seg selv litt, forteller Noi.

Noi, som opprinnelig kommer fra Thailand, dro i land seieren med en flat white, toppet med en vakker svane. Dette er en kaffedrikk som består av espresso og melkeskum, og kan sammenlignes med en latte med mindre melk.

Fram til finalen i London er det på Starbucks Skøyen, hvor hun til daglig jobber, Noi skal terpe kaffe-ferdighetene. Nå håper hun så mange som mulig ønsker å komme innom butikken for å utfordre henne i kaffekunsten.

- Det som er så fint med Starbucks, som få vet, er at vi kan lage stort sett alt kunden ønsker. Jeg oppfordrer alle som ønsker å få en kaffe fra en «Barista Champion» å komme innom Skøyen og bestille akkurat det du vil. Jeg vil særlig anbefale en islatte brygget med Blonde Roast espresso, det er min favoritt, avslutter Noi leende.

Starbucks Barista Championship samler Starbucks-ansatte over hele landet til en kaffekonkurranse hvor deltakerne skal igjennom tre ulike oppgaver:

1. Tilberede ulike espressobaserte drikker med latte art, hvor man utsmykker kaffen som serveres.
  2. Holde en coffee tasting, hvor deltakeren tilfeldig trekker en tilfeldig kaffe fra kjernesortimentet til Starbucks, også kalt «Lucky Dip». Deltakeren kan selv velge bryggemetode (f.eks. presskanne, pour over, Aeropress).
  3. Gjennomføre en quiz hvor deltakerne får ulike spørsmål om kaffe og Starbucks, alt fra hvor mange Caffè Latte som serveres årlig, til hvor mange roasteries (brennerier) vi har.

Til høsten deltar den norske vinneren, Noi, i en internasjonal konkurranse som går over to dager i London.

Noi er klar for internasjonal finale i London.

Om Starbucks

Starbucks
Henrik Ibsens gate 60 A

Starbucks® startet i 1971 i Seattle USA og er i dag en av verdens største kaffekjeder med flere enn 17 400 butikker i 60 land. Starbucks er verdensledende på brenning og salg av spesialkaffe. Siden 2012 er det Dely AS som har hatt franchise på Starbucks i Norge og driver rundt 20 kaféer i Norge og tre kaffebarer i Sverige. Dely AS er Norges ledende serveringskjede med en årlig omsetning på rundt 1,3 milliarder kroner fordelt på 140 restauranter og kaféer.