Norges SvømmeforbundNorges Svømmeforbund

NM i Svømming kortbane 2022

Torsdag 17. november til søndag 20. november arrangeres Norgesmesterskapet i svømming på kortbane 2022 i Stavanger svømmehall. Teknisk arrangør for mesterskapene for junior, senior og parasvømmere er Stavanger Svømmeklubb.

Det er ventet mange spennende dueller under NM kortbane, hvor også svømmere som har kvalifisert seg til VM kortbane i desember vil delta. Faktisk står alle de sju VM-klare svømmerne på startlisten til NM kortbane og må gjøre sitt for å legge de beste forutsetningene for et godt VM i Melbourne.

Dette er følgende svømmere:

-       Henrik Christiansen, Lambertseter SK

-       Jon Jøntvedt, Bryne Symjeklubb

-       Ingeborg Vassbakk Løyning, Oslo IL

-       Christoffer Tofte Haarsaker, Bergensvømmerne

-       Nicholas Lia, Bærumsvømmerne

-       Markus Lie, Bergensvømmerne

-       Silje Rongevær Slyngstadli, Bergensvømmerne

Det mangler ikke på utfordrere for de sterke landslagssvømmerne. 51 klubber er påmeldt med 440 kvalifiserte utøvere fordelt på 184 jenter og 256 gutter. Dette er inkludert flere juniorsvømmere som i oktober gjorde flotte resultater på NM Ungdom i Bergen.

Det kan med andre ord forventes et mesterskap av høy kvalitet.

Også i paraklassen er det planer om et NM av høy kvalitet. I seniorklassen er Fredrik Solberg, som tok sølv i VM i fjor, å anse som favoritt til medaljer, men det er også spennende å se hvilke andre parautøvere som vil markere seg under NM.

NSF er tilsluttet Norges Idrettsforbund (NIF), Federation Internationale de Natation Amateur (FINA), Lique Europeenne de Natation (LEN) og Nordic Swimming Federation Associaton (NSFA), og underkastet disse forbundenes lover og regler. Som en følge av tilslutningen til FINA er NSF den eneste organisasjon i Norge som kan organisere svømmeidrett innenfor FINAs idrettslige jurisdiksjon.