Neonomics fikk giganten Huawei på kroken

Huawei kunne nylig lansere et globalt samarbeid med norske Neonomics, en ledende tilbyder av API-plattformer. Nå blir selskapets Open Banking-tjenester tilgjengelig i Huaweis AppGallery til fordel for både utviklere og sluttbrukere - og 580 millioner brukere får norsk teknologi.

Nyheten om partnerskapet med Neonomics styrker Huawei AppGallerys visjon om å innovere og tilby bedre finansielle tjenester til både partnere og kunder. Selskapets uttalte mål er å levere innovative finansielle tjenester til enhver person, ethvert hjem og alle organisasjoner. Neonomics teknologi skal gi Huaweis 580 millioner månedlige, aktive brukere på verdensbasis, bedre og mer konkurransedyktige betalingsløsninger. Tjenestene rulles først ut til 90 millioner europeiske brukere.

Samarbeidet vil stimulere til økt vekst
Siri Børsum har en global rolle for å bygge opp Huaweis økosystem med bank- og finanstjenester globalt. Hun forteller at partnerskapet med Neonomics har stor betydning for videreutviklingen av selskapets egen appbutikk, AppGallery.

- Etter nøye vurderinger av flere aktører innen Open Banking valgte vi å inngå et partnerskap med Neonomics. Det norske selskapet har en enestående API-plattform, og ekspertisen til å støtte våre partnere over hele Europa, sier Siri Børsum, Global VP Finance Vertical Eco-development & Partnerships i Huawei.

Børsum forteller videre at kulturen i de to selskapene var en god match for et langvarig partnerskap.

- Vi verdsetter kultur og visjon høyt i et partnerskap. Gjennom en felles visjon og et tett samarbeid skal vi tilby kundene flere valgmuligheter og finansielle løsninger, sier Børsum

Jubelen stod også i taket hos Neonomics da samarbeidsavtalen kom på plass. Administrerende direktør Christoffer Andvig tror samarbeidet vil stimulere til økt vekst i nøkkelmarkeder.

- Vi er stolte av å jobbe med Huawei, som med sine tunge investeringer styrker fremtidens finansielle tjenester. Vi har begge sterk tro på kundesentrisitet og godt samarbeid. Med vår tekniske infrastruktur som utgangspunkt kommer dette partnerskapet til å styrke veksten i Europa og andre nøkkelmarkeder. Vi tror at vi nå har alle byggeklossene på plass for å tilby en voksende kundebase en mer effektiv måte å maksimere nestegenerasjons Open Banking-tjenester, sier Andvig.

Inviterer hele Europa til testing
Huawei tester for tiden flere Open Banking-funksjoner på tvers av betalings- og datatjenester med Neonomics og andre utvalgte partnere i Norden. I etterkant av testperioden vil AppGallery-partnere fra hele Europa bli invitert til å benytte seg av tjenestene. Samarbeidet gir utviklerne de verktøyene de trenger for å koble kundene til bankkontoene deres i hver app, noe som blant annet muliggjør kjappere og sikrere kontooverføringer. Partnere av AppGallery kan utnytte svært sikre dataaggregeringstjenester direkte gjennom Neonomics, noe som betyr at alle tekniske samhandlinger med en tredjepart er kuttet ut. Dette inkluderer også Huawei. Open Banking-teknologien forventes også å redusere kostnader for appen, noe som kommer utviklerne til gode i tillegg til kundene.

Huawei ser på Open Banking som nøkkelen til å fortsette veksten for AppGallery og finansielle tjenester generelt. Samtidig støtter det selskapets visjon om å drive innovasjon og tilby bedre tjenester til både partnere og kunder.

Datasikkerhet og personvern er en viktig prioritet for Huawei og en vesentlig del av dette samarbeidet: Utviklere som benytter Neonomics for Open Banking-tjenester vil motta en rekke sikkerhetsfunksjoner som kan brukes i appene. Dette innebærer blant annet avansert autentisering og systemintegritetskontroller, i tillegg til avsløring av falske brukere, og Huaweis egen tjenestedistribusjon. Alle AppGallery-partnere kan dermed være trygge på at GDPR ivaretas, og at all datalagring forblir fysisk innenfor Europas grenser.

Om Huawei AppGallery – en av verdens tredje største markedsplasser for apper globalt
AppGallery er et smart og innovativt økosystem som lar utviklere skape unike opplevelser for forbrukere. Den unike kjernen i Huawei Mobile services, "HMS Core" gjør at apper kan integreres på tvers av forskjellige enheter, som gjør brukeropplevelsen både enklere og mer komfortabel - som en del av vår bredere 1 (telefonen) + 8 (produkter) + N (IOT produkter)-strategi.

Vår visjon er at AppGallery skal være en åpen og innovativ appdistribusjonsplattform som er tilgjengelig for forbrukere, og gir dem en unik og smart opplevelse – samtidig som den beskytter brukernes privatliv og sikkerhet. AppGallery er blant de tre største markedsplassene for apper, og tilbyr et bredt utvalgt av både globale og lokale apper i hele 18 kategorier – blant annet navigasjon, transport, nyheter og sosiale medier. AppGallery er tilgjengelig i mer enn 170 land og regioner, og har 500 millioner aktive brukere globalt hver måned. Første halvår 2020 nådde vi 184 milliarder totale nedlastninger fra AppGallery. Per september 2021 samarbeider Huawei med mer enn 5.1 millioner utviklere over hele verden, antall nedlastninger strekker seg til 332.2 milliarder i de første tre kvartalene av 2021. Per oktober 2021 er over 173,000 applikasjoner integrert med HMS Core på verdensbasis.

Om Neonomics
Nenomics er en innovatør innen Open Banking som flytter makten fra finansielle tjenester tilbake til forbrukeren via den mest avanserte, enhetlige PSD2 API-løsningene og API-dekningskartet innen bank i Europa. Selskapet forener over 150 millioner forbrukere med over 2,700 banker.

Plattformen er skapt med lidenskap og uten legacy-systemer. Den er verifisert av store globale kunder som FinTechs, leverandører av betalingsløsninger og banker med mer. Neonomics ble etablert i 2017, i Oslo, hvor de også har sitt hovedkontor. Videre er de også autorisert av Norsk FSA som en lisensiert betalingsinstitusjon (PI) (PISP & AISP) og gjelder over hele EU.

For mer informasjon om Neonomics, besøk: www.neonomics.io