NBBL: Norsk økonomi er sårbar for rentesjokk

Finanstilsynet advarer nok en gang om at høy gjeldsgrad utgjør en trussel for finansiell stabilitet. – Vi har satt oss selv i en sårbar situasjon med høy gjeldsvekst over tid. En ukontrollert renteoppgang vil derfor ramme norsk økonomi og boligmarkedet hardt, kommenterer Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL.
Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL.

Torsdag la Finanstilsynet rapporten Finansielt utsyn, der høy husholdningsgjeld og høye boligpriser trekkes frem som de viktigste sårbarhetene i norsk økonomi.

– I dag er renten er historisk lav. Det gjør høye boligpriser og høy gjeld håndterlig. Men det øker fallhøyden for uforutsette sjokk i økonomien. Norges Bank forventer i dag at renten skal stige med om lag 1,5 prosentpoeng de neste årene. For en vanlig husholdning med tre millioner i gjeld vil det øke den årlige rentekostnaden etter skatt med om lag 36.000 kroner. En betydelig, men nødvendig innstramming som bør komme nå heller enn senere, kommenterer Frengstad Bjerknes.

Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL.

Norske Boligbyggelags Landsforbund SA (NBBL) er en partipolitisk uavhengig interesseorganisasjon som har til formål å samle boligbyggelag i Norge og arbeide for deres felles interesser, samt å påvirke myndighetene slik at det føres en aktiv og bærekraftig bolig- og bygningspolitikk som sikrer alle medlemmer rett til en god bolig og et godt bomiljø.