UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Natur- og klimakrisen: – For å få til et reelt grønt skifte, må vi forstå endringsprosesser

Del

– Dyp samfunnsendring er personlig, politisk og alt imellom og koker ned til at vi må alle mestre én ting: samarbeid, sier professor Alfredo Jornet Gil ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.

– Morsomt å kunne gå ut i det virkelige liv og treffe folk som faktisk arbeider med det vi lærer om, sier elever Jornet Gil samarbeider med. Her er noen av dem på bedriftsbesøk hos Aker Biomarine der de fikk intervjue selveste toppsjefen, Matts Johansen. Elevene f.v.: Theodor Skarning, Aksel Johan Fismen, Ferdinand Pfanzelter Vetleseter og August von der Lippe Biserød. Foto: Privat
– Morsomt å kunne gå ut i det virkelige liv og treffe folk som faktisk arbeider med det vi lærer om, sier elever Jornet Gil samarbeider med. Her er noen av dem på bedriftsbesøk hos Aker Biomarine der de fikk intervjue selveste toppsjefen, Matts Johansen. Elevene f.v.: Theodor Skarning, Aksel Johan Fismen, Ferdinand Pfanzelter Vetleseter og August von der Lippe Biserød. Foto: Privat

– Vi tester nå ut nye samarbeidsmåter som vi tror kan gi oss innsikt i hvordan klimaomstilling kan skje, forteller Alfredo Jornet Gil.

Gjennom innovasjonsprosjektet Action for Sustainability through Knowledge Co-creation (ASK) har han koplet nitti samfunnsøkonomi-elever sammen med to klimaforskere, tretti bedrifter, et innovasjonsdistrikt, Finans Norge og et bibliotek.

Målet er å støtte lokale krefter i å endre vanene våre i bærekraftig retning og vise hvordan skoler kan samarbeide med eksterne aktører for å bidra til omstilling til et mer bærekraftig samfunn.

– Kanskje vil dette inspirere andre til å prøve det samme senere, både lokalt og nasjonalt, sier utdanningsforskeren.

– Må tre ut av vanlige praksiser

– Skoleeksperimentet «tvinger» lærerne, elevene og de eksterne partnerne til å løse en oppgave sammen. Slik utfordres de til å tre ut av sine vanlige praksiser og tøye de institusjonelle grensene, sier han.

Helt konkret må elevene sette seg inn i driverne av klimakrisen for så å analysere utvalgte bedrifters konkrete arbeid med grønn omstilling.

Jornet Gil mener arbeidsmåten vil gi elevene et personlig forhold til oppgaven og dermed en dypere læring om temaet.

– Dyptgripende samfunnsendring er personlig, politisk og alt imellom og koker ned til at vi må alle mestre én ting: samarbeid, sier han.

Læring i alle retninger

– Samtidig skal elevene produsere oversikt og kunnskaper om veldig konkrete firmaer som vil være nyttig for andre å lære om, blant andre Finans Norge, sier han.  

Prosjektet skaper dermed erfaring med nye praksiser og nye måter å forholde seg til klima- og naturkrisen på, noe FNs klimapanel gav verdens ledere en marsjordre om tidligere denne uken.

– For å kunne overleve i en verden i så drastisk endring, er vi nødt til å lære oss å samarbeide på tvers av institusjoner og disipliner, sier Jornet Gil.

Utdannings- og omstillingskunnskapen som ligger til grunn for dette eksperimentet, kan hjelpe oss et stykke på veien. 

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Jornet Gils kollega Erik Knain om hvordan de arbeider med å gjøre skolelever i stand til å løse klimakrisen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

– Morsomt å kunne gå ut i det virkelige liv og treffe folk som faktisk arbeider med det vi lærer om, sier elever Jornet Gil samarbeider med. Her er noen av dem på bedriftsbesøk hos Aker Biomarine der de fikk intervjue selveste toppsjefen, Matts Johansen. Elevene f.v.: Theodor Skarning, Aksel Johan Fismen, Ferdinand Pfanzelter Vetleseter og August von der Lippe Biserød. Foto: Privat
– Morsomt å kunne gå ut i det virkelige liv og treffe folk som faktisk arbeider med det vi lærer om, sier elever Jornet Gil samarbeider med. Her er noen av dem på bedriftsbesøk hos Aker Biomarine der de fikk intervjue selveste toppsjefen, Matts Johansen. Elevene f.v.: Theodor Skarning, Aksel Johan Fismen, Ferdinand Pfanzelter Vetleseter og August von der Lippe Biserød. Foto: Privat
Last ned bilde
– Samskaping har et kreativt element i seg som er viktig når vi skal arbeide med store og komplekse samfunnsproblemer som natur- og klimakrisen, sier professor Alfredo Jornet. Foto: Shane Colvin / UiO
– Samskaping har et kreativt element i seg som er viktig når vi skal arbeide med store og komplekse samfunnsproblemer som natur- og klimakrisen, sier professor Alfredo Jornet. Foto: Shane Colvin / UiO
Last ned bilde
Under skoleeksperimentets kick-off i mars fikk tre samfunnsøkonomiklasser i Oslo møte blant andre Cicero-forsker og FNs klimapanelforfatter Bjørn Samset (bildet). Han gav en innføring i hvordan naturen, mat- og klimasystemet har utviklet seg de siste to hundre årene og hva som driver endringene. Foto: Alfredo Jornet Gil / UiO
Under skoleeksperimentets kick-off i mars fikk tre samfunnsøkonomiklasser i Oslo møte blant andre Cicero-forsker og FNs klimapanelforfatter Bjørn Samset (bildet). Han gav en innføring i hvordan naturen, mat- og klimasystemet har utviklet seg de siste to hundre årene og hva som driver endringene. Foto: Alfredo Jornet Gil / UiO
Last ned bilde

Lenker

Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Postboks 1161 Blindern
0318 Oslo

http://www.uv.uio.no

Det utdanningsvitenskapelige fakultet er Norges beste utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap.

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom