NarkoTwitter får Rusreformprisen 2022

Årets prisvinner skiller seg ut på mange måter. NarkoTwitter er en uformell gruppering av ruspolitiske aktivister på Twitter, ofte med brukererfaring, som har blitt en viktig aktør i norsk rusdebatt. "At NarkoTwitters medlemmer i hovedsak er anonyme, er en påminnelse om at brukere av ulovlige rusmidler ikke nyter samme ytringsfrihet som andre grupper", sier Hyldbakk.

Årets prisvinner skiller seg ut på mange måter.

"Gjennom en utrettelig innsats med innsynsbegjæringer og henvendelser til offentlige instanser har årets prisvinner sørget for flere avsløringer av ulovlig praksis på rusfeltet", sier Hallvar Hyldbakk, styreleder i Tryggere Ruspolitikk

NarkoTwitter er en uformell gruppering av ruspolitiske aktivister på Twitter, ofte med brukererfaring, som har blitt en viktig aktør i norsk rusdebatt. De vokste frem våren 2021 som et opprør mot en ruspolitikk som hadde gjort en stor gruppe mennesker rettsløse. Da Rusreformen ble stanset, tok NarkoTwitter fatt på et omfattende gravearbeid som én gang for alle skulle bringe uretten og myndighetsmisbruket på rusfeltet frem i lyset.

Daglig leder i Tryggere Ruspolitikk, Ina Roll Spinnangr, mener NarkoTwitter med sin graving har bidratt til til svært viktige avsløringer:

"Takket være dem, har offentligheten fått vite at ruspolitiske aktivister er blitt utsatt for politisk overvåking av politiet, og at mange av landets videregående skoler har foretatt ulovlig urinprøvekontroll av elevene sine. NarkoTwitter har også dokumentert omfattende ulovlig tvangsmiddelbruk og rolleblanding i politiet, og de skal ha mye av æren for at et offentlig utvalg nå gransker politiet for samrøre med interesseorganisasjonen Norsk Narkotikapolitiforening."

"Narkotwitter har vist at både organisasjoner på rusfeltet, offentlige instanser og mediehus har sviktet i flere tiår, da det var deres borgerjournalistikk som sørget for at disse forholdene endelig ble tatt tak i. Vi er dem alle en stor takk skyldig,* sier Hyldbakk.

Foreningen Tryggere Ruspolitikk er en landsomfattende organisasjon som jobber for en norsk ruspolitikk basert på skadeforebygging, skadereduksjon, personlig ansvar og menneskerettigheter.

Følg pressemeldinger fra Foreningen Tryggere Ruspolitikk

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Foreningen Tryggere Ruspolitikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Foreningen Tryggere Ruspolitikk

Tryggere Ruspolitikk kaller legalisering av cannabis "uunngåelig" - etterspør en debatt om hvordan rusmiddelet kan reguleres på ansvarlig vis19.9.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding

Foreningen Tryggere Ruspolitikk ønsker en mer nyansert debatt om cannabisregulering og har satt av en egen bolk på Ruskonferansen fredag 23. september til å diskutere hvilke reguleringsmodeller som kan være aktuelle i Norge. Under overskriften «Hvordan vil den norske cannabismodellen se ut?» skal jurist Dagfinn Hessen Paust og samfunnsøkonom Ole Røgeberg diskutere ulike måter lovlig cannabisomsetning kunne foregå på, gitt at målet er å ivareta folkehelsen best mulig og samtidig bekjempe det illegale markedet. Bolken skal gjennomføres klokken 12:20 i konferansens program og forventes å skape stort engasjement.