Teknologioverføring NorgeTeknologioverføring Norge

NablaFlow lanserer AeroCloud - vindsimuleringsverktøyet som hjalp IronMan-atleten, Kristian Blummenfelt, med å sette Sub7-rekorden

Kristian Blummenfelt, IronMan verdensmester og triatlon olympisk mester, er den første til å fullføre en IronMan på under 7 timer. Tiden 6:44:25 klokket han inn 5. juni 2022, og han takker NablaFlow for resultatet. Hvorfor?
NablaFlow og Team Blummenfelt. F.v Luca Oggiano,  CEO NablaFlow, Kristian Blummenfelt, Fredrik Fang Liland, NablaFlow, Thomas Michelson, Team Blummenfelt. (Foto: NablaFlow)
NablaFlow og Team Blummenfelt. F.v Luca Oggiano, CEO NablaFlow, Kristian Blummenfelt, Fredrik Fang Liland, NablaFlow, Thomas Michelson, Team Blummenfelt. (Foto: NablaFlow)

- Sykkeletappen ble kjørt etter en gruppe på seks svært talentfulle fartsholdere, forskjellige i form og størrelse. I forberedelsene til rekordforsøket var alle rytterne og syklene deres blitt fullstendig digitalisert. Teamet brukte simuleringsverktøyet AeroCloud til å utforske hundrevis av konfiguasjoner, noe som ga svært verdifulle svar for vår fartsholderstrategi, sier Olav Aleksander Bu, leder av Team Blummenfelt.

Spinn-off selskap fra UiS
NablaFlow er et forskningsbasert selskap, utviklet som en spinn-off fra Universitetet i Stavanger, med bistand fra Validé TTO (technology transfer office). Selskapets kunder har til nå vært landslag og profesjonelle team innen fartidretter for utfor, sykkelsporten, formel 1 og nå triatlon. Selskapet ser vekst innen idrett, men også innen andre bransjer som byutvikling og produktdesign.

Aero-simulering for alle
AeroCloud er et in-cloud-verktøy utviklet av NablaFlow som bistår produktdesignere og ingeniører med å optimalisere aerodynamikken til produktene deres. Verktøyet er revolusjonerende og kan brukes av alle; fra studenter og idrettsutøvere til forskere og ingeniører.

AeroCloud er mer enn bare et skybasert simuleringssystem. Plattformen tilbyr fleksible algoritmer for meshing, simulering og visualisering – alt tilgjengelig fra nettet.

Brukerne kan enkelt laste opp modellene sine og sende inn simuleringer ved å følge noen få enkle trinn.

Med AeroClouds funksjoner kan verktøyet enkelt simulere CAD-filer og gi brukere resultater innen timer, inkludert en komplett og omfattende rapport.

-Vi har utviklet et komplett sett med computational fluid dynamics (CFD)-funksjoner i skyen som lar brukerne virtuelt designe og teste produkter med maksimal hastighet og innovasjon, sier Luca Oggiano, administrerende direktør og medgründer NablaFlow.

Test løsningen selv
Alle kan teste plattformen frem til 30. september 2022. NablaFlow gir bort to standardsimuleringer per bruker, slik at fagfolk bedre kan forstå hvordan AeroCloud fungerer.

Om NablaFlow
NablaFlow er startup som ble grunnlagt i 2018 av forskerteamet Siri Kalvig, Knut Erik Giljarhus, UiS og Luca Oggiano, NTNU og UiS. Målet er å skape en verden av avanserte flytsimuleringer til samfunnsnyttig bruk; blant annet byers evne til å tilpasse seg klimaendringer.

NablaFlow leverer toppmoderne simuleringsverktøy og tjenester for vindstudier og aerodynamikk. Med base i Stavanger, Norge, er målet å gjøre simuleringer tilgjengelige for ikke-eksperter innen flere felt.

I oppstartsfasen er selskapet blitt finansiert og støttet av Norges Forskningsråd, Innovasjon Norge, Validé AS og Validé Invest II. Selskapet har kunder og investorer.

Mer om selskapet, NablaFlow: https://nablaflow.io/about-us

Mer om produktet, AeroCloud: https://nablaflow.io/aerocloud

For intervjuer og mer informasjon, vennligst kontakt Luca Oggiano på lo@nablaflow.no

LES MER: Hele historien om rekordforsøket,
skrevet av Fredrik Fang Liland, Leder for CFD hos NablaFlow

Om Validé
Validé AS er et non-profit innovasjonsselskap som blant annet er teknologioverføringskontor (TTO) for seks forskningsinstitusjoner i Rogaland. Vårt samfunnsoppdrag er å forvalte og foredle innovative forskningsresultat som kommer til nytte i etablert eller nytt næringsliv.

Hva gjør Validé?: valide.no

Bilder

Last ned bilde
Å sette en verdensrekord krevet et stort team. NablaFlow har levert vindsimulering som gjorde det mulig for Team Blummenfelt å komme under 7-timers grensen i et triatlon Sub7
Last ned bilde
Aerosimulering fra AeroCloaud viser hvordan vindmotstanden er for teamet når en følgebil er med på siden.
Last ned bilde
Team Blummenfelt digitaliserte alle fartsholderne og alle syklene for å legge en ultimat fartsstrategi for sykkeldelen av triatlonet til Kristian Blummenfelt.

Om Teknologioverføring Norge

Teknologioverføring Norge
Forskningsbasert innovasjon utviklet ved: NTNU TTO (Trondheim), Inven2 (Oslo), VIS Innovasjon (Bergen), Validé (Stavanger), Kjeller Innovasjon (Kjeller), Innoventus Sør (Kr.sand) og Norinnova (Tromsø)

Validé TTO sitt samfunnsoppdrag er å være en brobygger mellom næringslivet og det vitenskapelige arbeidet i forskningsinstitusjonene i Rogaland. Vi ønsker at forskere og industripartnere skal finne hverandre og utvikle nye løsninger sammen til beste for samfunnet. Vårt engasjement handler om innovasjon, og vi bruker vår kompetanse, nettverk og kapital for at nye løsninger på globale utfordringer skal finne veien til næringsliv og marked.

Validé er et non-profit selskap, og har mer enn 25 års erfaring med oppdraget som teknologioverfører. Vi har et godt kvalifisert team av forretningsutviklere og IP-ledere, med særlig kompetanse innen energi, helse og digitalisering. Validé er teknologioverføringskontor (TTO) for seks forskningsmiljø og partner med to andre. Disse er: Universitetet i Stavanger (UiS), Universitetssykehuset i Stavanger (SUS), NIBIO, NMBU, Nofima og HVL. Vi er prosjektpartner med VID og Norce.