Teknologioverføring Norge

Venn inviterer til Vennskapsdag i St. Hanshaugen Park i Oslo, lørdag 26 august, fra 12-17.

Vi vil i samarbeid med lokale aktivitetstilbydere arrangere en dag som setter vennskap i fokus med positivt fortegn i Oslo Kommune, med aktiviteter & spill, grilling og konsert. Åpent for alle og helt gratis.

Magan Gallery, programleder for NRKs Vennejakten, blir konferansier, og det vil være en dag for å feire vennskap, med formål om å la alle som ønsker det danne nye bekjentskaper i nærområdet, gjennom delte aktiviteter, lek og moro. Som selvforsvar, dansekurs, acro chair og Speedfriending m.m.

Og på en slik måte bidra til å redusere stigma forbundet med å være vennskapssøkende, som stadig får økt fokus i det offentlige ordskiftet.

Utenforskap og inaktivitet er et satsningsområde det skrives og menes mye om både i medier og politiske arenaer, men hvor presenteres få løsninger.

Vi ser hvor lite det skal til for at de som har plass og søker flere venner finner og kobles med hverandre, og ønsker å vise at alt de behøver er en møteplass. I tråd med Stortingets- og Oslo kommunes målsetting om å redusere utenforskap og stillesitting.

I Oslo har eksempelvis turgrupper og byturgrupper på kort tid vokst seg til et tresifret antall medlemmer og vært til stor glede for både nye og eksisterende Osloboere.

Vi ser på dette som en gladsak. At vinden snur, og vi ikke lengre er avhengig av tilfeldigheter for å finne vennskapene og aktivitetspartnerne vi ønsker.

Så i arrangementets ånd oppfordrer vi til å dreie fokuset mot alt det positive ved å danne nye vennskap og være aktiv (fra økt hukommelse, bedre mestringsfølelse, lavere blodtrykk, til integrering og språkbeherskelse m.m.) og la flere få del i fordelene sosiale nettverk gir.

Og slik bidra til å normalisere å ta aktive grep for å bedre mental og psykisk helse, som hindrer mange i å leve livene vi ønsker.

Friendship importance around the world
Why Friendships makes us healthier – BBC

The Science of why friendships keeps us healthy

Dere er velkommen til arrangementet for foto, intervjuer, hvor Magan Gallery, Venn og deltagere vil være tilgjengelig for intervjuer og sitater.

Og ikke minst, velkommen til Vennskapsdag!

______________________________

Bakgrunn:
Idéen til arrangementet oppstod i forbindelse med NRKs artikkelserie om ensomhet hos eldre og problematisering av kommersialisering av vennskap- og besøkstjenester.

Da 3 av 4 av de som ble spurt på gaten svarte at det var et godt tilbud, men burde være gratis, fikk vi lyst til å gjøre noe positivt for å vise at digitale verktøy for å kobles peer to peer nå eksisterer, og er helt gratis.

Venn er norskutviklet og deleid av Vestlandets Innovasjonsselskap (VIS) med Helse Bergen HF, UiB, NHH , HVL, SIVA og Havforskningsinstituttet som største eiere. Som befatter seg med Vennskaps- og aktivitetskobling i nærområdet, basert på felles interesser og motivasjon - uten noen slags abonnement, annonser eller reklame.

Og er med nå 60 000+ registrerte brukere Norges raskest voksende vennskapsplattform.

Hovedutfordringen er nå simpelthen å la folk få vite at Venn finnes. Særlig for å nå den eldre befolkningen, som ofte er noe mer nølende til å ta i bruk nye digitale løsninger enn yngre.

Vi tror at app-basert vennekobling nå befinner seg på samme sted som online dating gjorde tidlig på 2000-tallet.

Med en innledende idé om at det ikke er like ‘naturlig’ som å tilfeldig møte noen på gaten eller langs en bardisk. Før det ble den foretrukne og mest naturlige for en hel generasjon.

Vi tror det vil følge samme utvikling og utbredelse - og at digital vennskap- og aktivitetskobling vil bli den vanligste måten å utvide vennekretsen på og at utilfredsstilte sosiale behov ikke lengre er noe vi bare må akseptere som en del av livet.

Supplerende informasjon og statistikk:

Verdens Helseorganisasjon (WHO) fremhever ensomhet og inaktivitet som en av vår tids største og raskest voksende helseutfordringer - med store personlige og samfunnsøkonomiske implikasjoner.

33% av verdens voksne befolkning ønsker seg flere venner og er ensomme ofte eller alltid.

I Studentenes helse og trivselsundersøkelse (SHoT) oppgir 44 prosent av studentene mellom 18 og 20 år at de er ensomme.

Vi bruker i snitt 7 timer hver dag bak hver våre skjermer, som gir oss følelsen av å være sosiale, uten de mange helsefordelene. Som leder til

• Inaktivitet og økning i livsstilssykdommer
• Lavere deltakelse i arbeidsmarkedet
• Frafall fra høyere utdannelse