Banebrytende chip-teknologi fra Vestlandet tar verden med storm!

Vi har hatt over 70 søkere til årets "Vestlandets Beste Idé", med 5 utrolig spennende finalister og nå vinneren Lace Lithography!

Vestlandet er kjent for sin naturskjønnhet, men nå er det på tide å vise frem vår innovative kraft. Vi trenger høyteknologi og kommersialisering av forskning for å bygge fremtidens bærekraftige kompetansearbeidsplasser med internasjonale ambisjoner.

Vi i VIS, sammen med Agenda Vestlandet og Sparebanken Vest, er stolt av å kunngjøre at årets vinner har tatt verdensledende forskning fra Universitetet i Bergen ut i verden. Dette nyopprettede selskapet, grunnlagt i 2023, utvikler en revolusjonerende teknologi som vil dramatisk forbedre chiplitografien.

Selskapets banebrytende chipproduksjon representerer en fundamental endring i tilnærmingen til utskrift på silisiumskiver. Dette betyr et kvantesprang innen halvlederteknologi, hvor de flytter grensene for halvleder-, silisiumfotonikk- og kvanteenhetsteknologi i verden.

Med den nyvunne premien vil selskapet kunne tiltrekke seg nøkkeltalenter, styrke sin intellektuelle eiendomskjerne og akselerere mot industrielle produkter. Dette er et spennende kapittel for Vestlandets teknologiindustri, og vi ser frem til å se denne innovative løsningen forme fremtiden.

- Lace Lithography vil med sin teknologi revolusjonere chipmarkedet ved å utfordre de fysiske rammene. Dette er et flott eksempel på hvordan banebrytende forskning kan sikre nye arbeidsplasser på Vestlandet. Sier daglig leder, Frode Fjeldstad, Agenda Vestlandet at Sparebanken Vest

"We in Lace Lithography greatly appreciate being awarded with Vestlandets Beste Idé and will use the momentum to attract key talent, strengthen our IP core, and accelerate towards our industrial scale product. Being a part of the exciting startup ecosystem in Bergen is important for us as an early-stage deep tech company and we look forward to helping it grow", says VPO Morten Ansteensen

Vinner-begrunnelse:

• Vestlandet trenger høyteknologi og kommersialisering av forskning.
  • Vi trenger nye selskaper med internasjonale ambisjoner og etablering av bærekraftige kompetansearbeidsplasser.
  • Årets vinner tar verdensledende forskning fra Universitetet i Bergen ut i verden.
  • Selskapet er grunnlagt i 2023, og utvikler en revolusjonerende teknologi for å dramatisk forbedre chiplitografien
  • Deres banebrytende chipproduksjon gir en fundamentalt annen tilnærming til utskrift på silisiumskiver.
  • Dette betyr et kvantesprang innen halvlederteknologi der de flytter grensene i verden for halvleder-, silisiumfotonikk- og kvanteenhetsteknologi.
  • Selskapet vil bruke premien å tiltrekke seg nøkkeltalenter, styrke sin IP-kjerne og akselerere mot et industrielle produkt.

VIS - Vestlandets Innovasjonsselskap AS

VIS – Vestlandets Innovasjonsselskap er et av Norges største innovasjonssentre. Vårt oppdrag er å bidra til kunnskap og nye idéer blir til fremtidens løsninger.

Vi legger til rette for at etablert næringsliv, forskere, gründere og studenter møtes, og tilfører samfunnet nye og bedre tjenester, produkter og arbeidsplasser.

Lace Lithography

Lace Lithography, founded in 2023, is a pioneering chip manufacturing company. The company develops groundbreaking chip manufacturing capabilities by employing a fundamentally different approach to print on silicon wafers, pushing the boundaries of semiconductor, silicon photonics, and quantum device technology. The company is headquartered in Norway and has established offices in Bergen (NO) and Barcelona (ES).

Even though the company was founded in 2023, Lace Lithography has already made remarkable strides in its research and development endeavors. The foundation for the company's core technology was developed at the University of Bergen with funding from EU Horizon2020 Future and Emerging Technology-program.